Így változtak a McDonald’s árai az infláció hatására
Az elmúlt két évben jelentős drágulás érte el a vendéglátóhelyeket, különösen a népszerű gyorséttermeket. A Pénzcentrum felmérése szerint 2022-ben 19,8 százalékkal, míg 2023-ban 24,5 százalékkal nőttek az árak az éttermekben. A McDonald’s kínálatában is érezhető volt a változás, de érdekesség, hogy a mekis termékek drágulása alulmaradt az általános inflációval szemben.

Nem élünk rosszul, ha a sajtburgerek számát vesszük alapul
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján 2023 decemberére az országban az átlagos hamburger ára egy év alatt 21 százalékkal, két év alatt pedig 76 százalékkal nőtt. Ugyanakkor a McDonald’s által vizsgált alapburgerei, mint a Big Mac, sajtburger és hamburger, átlag alatti mértékben drágultak – egy év alatt 17-22, két év alatt pedig 47-49 százalékkal.
A KSH által közölt átlagos decemberi árak alapján egy hamburger ára 1600 forint volt, míg a helyben fogyasztott Big Mac 1400 forint, a sajtburger 630, a hamburger 590 forint. A nagy burgonya ára 960 forint volt. Ebben az időszakban a McDonald’s termékei valamivel az átlagos infláció alatt drágultak.
A KSH szerint a burgerdrágulás 47-49 százalékos volt két év alatt, míg a burgonya ára 33%-kal nőtt két év alatt. Érdemes megjegyezni, hogy ezek az átlagok mindenféle helyben fogyasztott hamburgert figyelembe vesznek, így az összehasonlításnak vannak korlátai.
A Pénzcentrum további elemzése azt mutatja, hogy a kiszállítás esetén némileg csökkent az árkülönbség az étteremben fogyasztott ételekhez képest, és a kiszállított burgerek közel 60 százalékkal, az éttermi fogyasztás esetén pedig 47-49 százalékkal drágultak két év alatt. A nagy burgonya és az alapburgerek árkülönbsége továbbra is számottevő, de 2023-hoz képest csökkent.
Az árakat az átlagfizetésekkel összevetve a számítások azt mutatják, hogy míg egyes termékek, például a sültkrumpli és a sajtburger értéke növekedett az átlagfizetésekhez képest, addig a Big Mac és a hamburger ára minimális változást mutatott. Így megállapítható, hogy a népszerű mekis termékek árai megőrizték értéküket, ha a bérek növekedéséhez viszonyítjuk.
Érdekességként említendő, hogy az első McDonald’s megnyitása után 1988-ban egy Big Mac 43 forintba, a nagy sültkrumpli 25 forintba került. Az évek során azonban a világjárvány hatására és az általános élelmiszerárak emelkedésével együtt a mekis termékek árai is jelentősen nőttek, bár az átlagfizetések növekedése ezt csak részben tudta ellensúlyozni.
Kapcsolódó cikkeink
KSH: az élelmiszeripar értékesítési árai 6,2 százalékkal emelkedtek
2025 márciusában az ipari termelői árak átlagosan 7,3 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >KSH: márciusban a vendégek száma 1,1, a vendégéjszakáké 5,9 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól
2025 márciusában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,1…
Tovább olvasom >Stabil munkaerőpiac várja a vámok hatásait
Márciusban 4 millió 701 ezer fő volt a foglalkoztatottak száma…
Tovább olvasom >További cikkeink
Táblás KitKat csokoládékat dob piacra a Nestlé Romániában
A Nestlé új, 99 grammos KitKat táblás csokoládékat vezetett be…
Tovább olvasom >Szerbiában terjeszkedik az észak-macedón Stokomak
A macedóniai székhelyű Stokomak diszkontlánc hivatalosan is belépett a szerbiai…
Tovább olvasom >Új formákkal és új külsővel tér vissza a Barilla Al Bronzo az USA-ba
A Barilla bejelentette, hogy az Egyesült Államokban újra kapható lesz…
Tovább olvasom >