Így teljesítenek jobban a kategóriák
Sokkal több megbízást kap a Nielsen kategóriamenedzsment-projektekre a legutóbbi egy-két év során, mint korábban. Ennek egyik lényeges okát abban látjuk, hogy napjainkban ad hoc intézkedésekkel egy-egy kategória pozícióját legfeljebb átmenetileg lehet javítani. Átfogóbb stratégiákat igényelnek a vállalatok marketingesei a kategóriák hosszú távon sikeres menedzseléséhez.
Bonyolultabb feladat lett
Napjainkban rendszerint csak átmeneti eredményeket ér el, aki úgy akarja javítani a kategóriák teljesítményét, hogy rövid távú vizsgálatokra támaszkodik. Ez tíz évvel ezelőtt még elegendő volt, mert egy pozíció erősítése a piacon kevésbé komplex és nem ennyire komplikált feladatnak bizonyult.
Amióta azonban elkezdődött a pénzügyi válság, egyre gyorsabban változik a piac. Különböző tényezőinek alakulását sokféle módon vizsgálja a Nielsen.
Piaci ismeretek és hasznosításuk
Például Shopper Trends kutatásunk több mint ötven országban, egységes módszertannal tárja fel a fogyasztók attitűdjeit és viselkedését.
Magyarországon az egyik legfontosabb trend, hogy a korábbiakhoz képest most a fogyasztók növekvő része már kimondottan keresi a lehetőséget, hogy olcsón vásároljon. Egyrészt sokan rákényszerülnek, hogy másként vásároljanak, mint eddig. Másrészt pedig a legutóbbi évek változásai az emberek egy részét vásárlói mivoltukban is tudatosabbá tették. Ezt tükrözi például a promócióvadászok növekvő tábora.
Ezekkel és a többi változással egy piaci szereplő akkor tud sikeresen versenyezni, ha a döntéshozók figyelnek, és jól ismerik, hogyan változnak a fogyasztási és vásárlási szokások.
Azt érzékeljük a vállalatok marketingesei körében, hogy ezeket az összetett, folyton változó folyamatokat tisztán akarják látni. Hiszen kategóriáik optimális menedzseléséhez rendelkezniük kell a releváns piaci információkkal, valamint a hasznosításukhoz szükséges módszertani ismeretekkel.
Növekedés, stabilizálás, csökkenés mérséklése
A Nielsen szakértői egyre inkább azt tapasztalják, hogy célszerű hosszú távú stratégiát kialakítani. Azzal lehet megalapozni, hogy a kategóriák teljesítménye fenntarthatóan javuljon a kereskedelemben.
Egyik vállalatnál arra törekednek, hogy tovább növeljék termékeik eladását. Máshol az a cél, hogy szinten tartsák egy-egy kategória teljesítményét. Egy harmadik helyzetben olyan feladatot akarnak megoldani, hogy megállítsák némelyik termékcsoport forgalmának csökkenését.
Mindegyik esetben segítséget nyújt a Nielsen kategóriamenedzsment-szolgáltatása. Ennek keretében a kiskereskedelem forgalmi adatait ötvözzük a fontos fogyasztási és vásárlási szokások részletes, aktuális ismeretével. A várható értékesítési trendeket a legkorszerűbb, tudományos igénnyel kidolgozott módszerekkel modellezzük és elemezzük megbízóink számára. Konkrét helyzetek megoldásánál támaszkodunk a vállalatunk kutatói által világszerte szerzett értékes piaci ismeretek mellett a gyakorlatban nyert hazai és külföldi tapasztalatainkra is.
Kategóriamenedzsment-workshop májusban
Napi munkánk során egyre több ügyfelünk érdeklődik a kategóriák menedzselésének különböző lehetőségei iránt. Ez a növekvő figyelem adta az ötletet ahhoz, hogy a Nielsen korábbi, sikeres hasonló rendezvényei után május 14–15-én újra rendezzünk kategóriamenedzsment-workshopot.
Programja elkészült. Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen kereskedelmi kapcsolatok osztályvezetője átfogóan tájékoztat a választék optimalizálásáról, árazásról és a promóciók tervezéséről. Abonyi Zsolt, a fogyasztói piackutatások specialistája a fogyasztási és vásárlási szokások változásait világítja meg, a bolti eladás ösztönzésével összefüggésben.
Részemről pedig összefoglalom mindazokat a marketingmódszereket és szempontokat, amelyek révén a marketing szakemberei növelhetik termékeik kiskereskedelmi teljesítményét, továbbá mérhetik a kategóriamenedzsment-projektek hasznát. A taktikai eszköztárból részletesen ismertetem a termékkihelyezés szerepét.
Végig érvényesül a workshop jelleg: a résztvevők interaktívan, érdekes gyakorlati feladatok megoldásával sajátíthatják el a marketing legkorszerűbb módszereit.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >