Így nyaraltunk a COVID idején
Balatoni Turizmus Szövetség négy különböző célcsoportot megszólítva átfogó felmérést készíttetett arról, hogy a COVID19 hogyan befolyásolta a nyaralás, pihenés helyszínének megválasztását.
A közel 6800 fős kérdőíves kutatás során augusztus 10-e és szeptember 10-e között nemcsak a Balatonon nyaraló vendégeket kérdezték meg, hanem arra is kíváncsiak voltak, hogy az ország különböző térségeiben élők hogyan választották meg a nyaralásuk helyszínét. A kutatást, amely meglepő, a korábbi évek tapasztalatától eltérő eredményeket is hozott, az Innotime Hungary Kft készítette.
Fekete Tamás, a Balatoni Turizmus Szövetség alelnöke a kutatással kapcsolatban elmondta: az adatok jól bizonyítják, hogy már nem csak nyáron szeretnek a vendégek ebbe a régióba járni, a turizmus szempontjából is négy évszakossá vált a Balaton. Ugyanakkor az adatok jól mutatják, hogy a turisták fogyasztói szokásai jelentősen megváltoztak. Egyre tudatosabban választanak a különböző ajánlatok, csomagok közül, ezek egyes elemeit szeretik maguk kiválasztani és programjukat egyénileg alakítani az utazók. A balatoni vendéglátás következő nyertesei azok a vállalkozók, cégek lehetnek, amelyek a jövőben jobban koncentrálnak a tudatosan utazó, minőségi szolgáltatásokat kedvelő vendégekre.
Tudatosan tervezzük a nyaralásunkat
A válaszadók 70%-a szereti előre megtervezni a nyaralásának programját, s csak a 30%-uk bízza a véletlenre, hogy mivel fogják az idejüket töltetni a nyaralás alatt. Meglepetés volt azonban, hogy a válaszadók 95%-a nem preferálja az előre összeállított csomagokat, hanem maga szereti összeválogatni a nyaralás programelemeit.
Elsődleges vonzerővé vált a táj egyedisége és a természeti környezet
A kutatásból kiderült, hogy az összes válaszadó 63,1%-a számára kiemelten fontos, további 23% számára fontos a nyaralás helyszínének kiválasztásánál a táj egyedisége. Arra a kérdésre, hogy mennyire fontosak a természeti értékek a nyaralási, pihenési helyszínválasztás során, a kutatásba bevontak több mint fele válaszolta azt, hogy nagyon fontosak, míg további 27% számára fontosak a desztináció természeti értékei. Ugyanakkor amikor arra kérdeztek rá, hogy mennyire fontos az aktív kikapcsolódási lehetőség megléte, a különböző célcsoportok már más-más választ adtak: általában fontos, ugyanakkor azok, akiket a nyaralásuk alatt személyesen szólítottak meg, már nem tartották annyira fontosnak ezt a lehetőséget.
Megváltozott a fesztiválok iránti érdeklődés
A pandémiás helyzet miatt eleve nem lehetett nagyrendezvényeket tartani idén nyáron, éppen ezért kiemelten foglalkozott a felmérés azzal, hogy mennyiben befolyásolják a fesztiválok és buli lehetőségek a nyaralási helyszín megválasztását. Az eredmény jelentősen eltér a korábbi tapasztalatoktól. A válaszadóknak ugyanis több mint a háromnegyede számára nem releváns a települési fesztiválkínálat a nyaralási helyszínválasztáskor, sőt, az összes válaszadó 29%-a számára a legkevésbé sem meghatározó, ha egy településen éppen fesztivál van. Hasonlóképp meglepő volt az eredmény a bulik kapcsán is, különösen, mivel korosztálytól és kérdőíves célcsoporttól függetlenül minden esetben ugyanaz volt a visszajelzés: a válaszadók 36%-ának egyáltalán nem, míg további 23%-nak nem fontos, hogy legyen buli program a pihenésük során, az összes válaszadó egynegyede számára pedig közömbös.
Felértékelődött a változatos programkínálat
Ha lenne egy hete, amit nyaralással tölthet és szabadon választhat helyszínt, mit választana? – tette fel a kérdést a kutatás. A koronavírus jelentősen átstrukturálta a főbb élményelemek iránti érdeklődést is. Míg a nagyvárosi kínálat a kulturális programkavalkád élményígéretével önmagában pusztán a válaszadók 8%-a számára jelent jelenleg vonzerőt, s nem sokkal többen jelölték be a kulturális és történelmi értékekre építő önálló kínálatot sem helyszínválasztási tényezőként, a melegvizes fürdőkhöz képest is felértékelődött az ökoturizmus, a túrázás élményígérete. Érdekes továbbá, hogy mindösszesen az összes válaszadó alig több mint negyede jelezte, hogy ha lenne egy hete és nem lennének korlátai, akkor a tengerpartot célozná meg – miközben a válaszadók közel 40%-a számára számára az a legvonzóbb, ha többféle élményígéretet egyszerre kínál számára a nyaralási helyszín.
Csakis a Balaton!
Ugyan a Balaton sajtója igencsak változatos volt a nyár folyamán, sokat mond, hogy a kutatás során az összes válaszadó közel fele úgy nyilatkozott, hogy ha van egy hete nyaralásra, akkor csakis a Balatont választja. Arra a kérdésre pedig, hogy a Balaton miért jó, sok-sok lehetőség közül a fürdési lehetőségek mellett a legtöbben a következőt válaszolták: mert a Balatonon jó belesimulni a tájba.
A kutatást segítette a Balatonnál lévő Tourinform irodákon kívül a szállás.-hu Kft, valamint a Magyar Kerékpáros Szövetség, a VUELTA Sportiroda, a Tour de Balaton szervezője és Prohászka Attila, a Tour de Pelso szervezője.
Kapcsolódó cikkeink
A fogyasztók többsége szerint az AI növeli majd a pénzügyi csalások előfordulásának kockázatát
A pénzügyi visszaélések megelőzésére megoldásokat kínáló Abrigo új felmérése szerint…
Tovább olvasom >Átfogó kutatás a hazai sajtfogyasztásról
A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács célkitűzése, hogy több magyar…
Tovább olvasom >Már a hazai vállalatok nagy része használja az AI-t
A Magyar Termék augusztus elején 260 védjegyhasználó partnere körében készített…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogottabb eredményt hozott az ősz az idegenforgalomban
A nyári szezon növekedése után az ősz első hónapja visszafogottabb…
Tovább olvasom >Az idei első félévben is töretlenül bővült a globális hotelipar
Az előző év kiugró eredményeihez képest is képes volt tovább…
Tovább olvasom >