IGD: Az Egyesült Királyságban 2025-re fellendülhet az élelmiszerpiac
Az Egyesült Királyság teljes élelmiszer- és italpiaca 2028-ra 315,2 milliárd fontot fog érni, ami 2023-hoz képest (265 milliárd font) 19%-os növekedést jelent – derül ki az IGD új előrejelzéséből, amely az otthoni étkezésre és a vendéglátásra egyaránt kiterjed.
Az IGD brit kiskereskedelmi csatornákra és vendéglátásra vonatkozó előrejelzéseit összegző új előrejelzése teljes körű képet ad az élelmiszer- és italpiac előtt a következő öt évben álló kihívásokról és lehetőségekről.
A piac egészére prognosztizált növekedést nagyrészt az infláció hajtja, amely az IGD szerint 2023 márciusában érte el a csúcspontját. A növekedés azonban a teljes piacot tekintve reálértéken csökken a megélhetési válság fogyasztói kiadásokra gyakorolt hatása okán, és inkább a vendéglátóipari ágazatot érinti a fogyasztók takarékoskodása és otthoni étkezésre áttérése miatt.
A kiskereskedelemben a fogyasztók a sajátmárkás és diszkont lehetőségeket részesítik előnyben. Az infláció csökkenésével és a háztartások rendelkezésre álló jövedelmének növekedésével 2025-re a piac stabilizálódni kezd.
Rövid távú kilátások: 2023 – 2025
Ebben az évben a fogyasztók kénytelenek visszafogni kiadásaikat, és előtérben volt az otthoni étkezés. A kiskereskedelemben a hipermarketek és a szupermarketek helyett a diszkontokra, a kényelmi és az online boltokra, valamint az olcsóbb termékekre váltás figyelhető meg.
A kiskereskedelemhez képest a vendéglátásban rövid távon nagyobb visszaesés tapasztalható, mert a fogyasztók csökkentik kiadásaikat, vagy teljesen kivonulnak a piacról. A lezárások hatására 2020-ban a vendéglátás helyett az otthoni étkezés vált hangsúlyossá, amit 2022-től a vendéglátás helyzetének normalizálódása követett. A kiskereskedelem azonban 2023-ban visszaszerzett némi részesedést, mivel a fogyasztók a rutinszerű és impulzív éttermi étkezésről otthoni étkezésre váltanak, és az olcsó, egyszerű és gyors étkezés iránti igényüket különböző ajánlatokat igénybevételével és készételek fogyasztásával elégítik ki.
Hosszú távú kilátások: 2025 – 2028
Az éttermi étkezés visszaszorulását hosszabb távon ellensúlyozni fogja a kiskereskedők által elvitelre kínált (to-go) egyre nagyobb ételválaszték, valamint a nagyobb formátumú üzletekben az élelmiszereknek szánt terület és választék további bővülése. 2028-ra az ágazat reálértéke alig marad el a járvány előtti szinttől, ami jól mutatja a pandémia és a megélhetési válság fogyasztók költési kedvére és éttermi étkezési szokásaira gyakorolt hosszabb távú hatásait.
Élelmiszer-kiskereskedelem
Idén az élelmiszer- és italkiskereskedelmi ágazat éves növekedési üteme a magas inflációnak köszönhetően +15,1% lesz. Az inflációt 2023-tól kiszűrve a piac reálértéken 2%-os csökkenése várható, mivel a vásárlók takarékossági okokból visszafogják vásárlásaikat. 2024-ben folytatódik az olcsóbb, például a sajátmárkás termékekre váltás, és a vásárlók az olyan diszkont kiskereskedők felé fordulnak, mint az Aldi és a Lidl. A multik a hűségprogramok, az áregyeztetés és a saját márkás árcsökkentések segítségével igyekeznek majd felvenni a versenyt.
IGD
Kapcsolódó cikkeink
10-ből 6 cég áremelést tervez
Az MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet áprilisi féléves vállalati konjunktúravizsgálatának…
Tovább olvasom >1,5 milliárd fontot fordít a Lidl brit marhahústermelésre
Megerősíti fenntarthatósági vállalásait a Lidl azzal, hogy a következő 5…
Tovább olvasom >A szélsőséges időjárást megérzi az élelmiszerpiac is
Magyarországon a következő hónapokban várhatóan emelkedni fog a liszt és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megvette a Valeo Foods az Appalaches Nature-t
Megvásárolta a Valeo Foods Group a kanadai juharszirup-gyártó Appalaches Nature-t.…
Tovább olvasom >Franciaországban és Brazíliában növekszik, Európában küszködik a Carrefour
Az Európában meglehetős kihívást jelentő körülmények ellenére elégedett a Carrefour…
Tovább olvasom >Közel felére esett vissza az élelmiszer-ipari innovációk száma 2007 óta
A Mintel piackutató cég szerint a 2024 januárja és májusa…
Tovább olvasom >