IGD: Az Egyesült Királyságban 2025-re fellendülhet az élelmiszerpiac
Az Egyesült Királyság teljes élelmiszer- és italpiaca 2028-ra 315,2 milliárd fontot fog érni, ami 2023-hoz képest (265 milliárd font) 19%-os növekedést jelent – derül ki az IGD új előrejelzéséből, amely az otthoni étkezésre és a vendéglátásra egyaránt kiterjed.
Az IGD brit kiskereskedelmi csatornákra és vendéglátásra vonatkozó előrejelzéseit összegző új előrejelzése teljes körű képet ad az élelmiszer- és italpiac előtt a következő öt évben álló kihívásokról és lehetőségekről.
A piac egészére prognosztizált növekedést nagyrészt az infláció hajtja, amely az IGD szerint 2023 márciusában érte el a csúcspontját. A növekedés azonban a teljes piacot tekintve reálértéken csökken a megélhetési válság fogyasztói kiadásokra gyakorolt hatása okán, és inkább a vendéglátóipari ágazatot érinti a fogyasztók takarékoskodása és otthoni étkezésre áttérése miatt.
A kiskereskedelemben a fogyasztók a sajátmárkás és diszkont lehetőségeket részesítik előnyben. Az infláció csökkenésével és a háztartások rendelkezésre álló jövedelmének növekedésével 2025-re a piac stabilizálódni kezd.
Rövid távú kilátások: 2023 – 2025
Ebben az évben a fogyasztók kénytelenek visszafogni kiadásaikat, és előtérben volt az otthoni étkezés. A kiskereskedelemben a hipermarketek és a szupermarketek helyett a diszkontokra, a kényelmi és az online boltokra, valamint az olcsóbb termékekre váltás figyelhető meg.
A kiskereskedelemhez képest a vendéglátásban rövid távon nagyobb visszaesés tapasztalható, mert a fogyasztók csökkentik kiadásaikat, vagy teljesen kivonulnak a piacról. A lezárások hatására 2020-ban a vendéglátás helyett az otthoni étkezés vált hangsúlyossá, amit 2022-től a vendéglátás helyzetének normalizálódása követett. A kiskereskedelem azonban 2023-ban visszaszerzett némi részesedést, mivel a fogyasztók a rutinszerű és impulzív éttermi étkezésről otthoni étkezésre váltanak, és az olcsó, egyszerű és gyors étkezés iránti igényüket különböző ajánlatokat igénybevételével és készételek fogyasztásával elégítik ki.
Hosszú távú kilátások: 2025 – 2028
Az éttermi étkezés visszaszorulását hosszabb távon ellensúlyozni fogja a kiskereskedők által elvitelre kínált (to-go) egyre nagyobb ételválaszték, valamint a nagyobb formátumú üzletekben az élelmiszereknek szánt terület és választék további bővülése. 2028-ra az ágazat reálértéke alig marad el a járvány előtti szinttől, ami jól mutatja a pandémia és a megélhetési válság fogyasztók költési kedvére és éttermi étkezési szokásaira gyakorolt hosszabb távú hatásait.
Élelmiszer-kiskereskedelem
Idén az élelmiszer- és italkiskereskedelmi ágazat éves növekedési üteme a magas inflációnak köszönhetően +15,1% lesz. Az inflációt 2023-tól kiszűrve a piac reálértéken 2%-os csökkenése várható, mivel a vásárlók takarékossági okokból visszafogják vásárlásaikat. 2024-ben folytatódik az olcsóbb, például a sajátmárkás termékekre váltás, és a vásárlók az olyan diszkont kiskereskedők felé fordulnak, mint az Aldi és a Lidl. A multik a hűségprogramok, az áregyeztetés és a saját márkás árcsökkentések segítségével igyekeznek majd felvenni a versenyt.
IGD
Kapcsolódó cikkeink
Mindent a házi kedvencnek! – Euromonitor International 2025
A globális kisállatgondozási piac 2025-ben várhatóan eléri a 215 milliárd…
Tovább olvasom >Költségtudatosság és tech-nyitottság – így utaznak külföldre a magyarok idén a Visa felmérése szerin
A magyarok 36%-a tervez külföldi nyaralást a közelgő szabadsága alatt,…
Tovább olvasom >Tízből kilenc fogyasztó már a mesterséges intelligenciára bízza az online keresést
A Bain & Company friss jelentése szerint a fogyasztók 80%-a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Orbán Viktor: az árréscsökkentést új termékekre is be fogjuk vezetni, ha szükséges
Az árrésszabályozást fenn kell tartani, mert az indokolatlan áremelésekkel szemben…
Tovább olvasom >Egészséges, rostban és fehérjében gazdag húskészítményeket fejlesztettek ki Debrecenben
Új, egészségvédő, rostban és fehérjében gazdag, egyedi bioaktív hatóanyagokat tartalmazó…
Tovább olvasom >A német kiskereskedelmi forgalom csökkent áprilisban havi szinten
Németországban reálértéken 1,1 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom áprilisban havi…
Tovább olvasom >