Idén is roham az amerikai Fekete Pénteken

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 11. 29. 12:25

Idén is túlesett Amerika a Fekete pénteken (Black Friday). A hálaadást követő péntek már hosszú ideje az áruházak vásárlócsalogatója az Egyesült Államokban, az üzletek gyakran 50, 70, de akár 80 százalékos árengedményekkel vonzzák a karácsonyi ajándékvásárlásra induló tömeget – az emberek pedig özönlenek a boltokba.

A Fekete Péntek a hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban. Ezt a nevet még 1966-ban adta a philadelphiai rendőrség az eseménynek, ugyanis a fekete péntekkel indul meg a karácsonyi bevásárlószezon az államokban, ami hatalmas dugókkal, a belvárosi boltokhoz siető vásárlók miatt tömött járdákkal és a boltok előtt feltorlódott hosszú sorokkal jár (ezen a napon az utcák és az üzletek feketéllenek a tömegtől).

Sok kereskedő már a hajnali órákban kinyit, egyes áruházláncok pedig 24 órás nyitva tartással készülnek a rohamra, a vásárlók pedig akár napokkal korábban is képesek az üzletek előtt sorban állni. Az akciós napon a kereskedők rendkívül alacsony (akár önköltség alatti) árakat szabnak, amellyel igyekeznek a tömegeket a boltjaikba vonzani: egyesek ilyenkor tehetnek szert éves bevételük akár 40 százalékára.

A magas munkanélküliség és a bizonytalan gazdasági növekedési kilátások ellenére rekordot döntöttek idén a Fekete péntek értékesítései. A vásárlók összesen 11,4 milliárd dollárt (2600 milliárd forint) költöttek, ami 6,6 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához viszonyítva – derül ki a ShopperTrak adataiból. Az online értékesítések is hatalmas, több mint 24 százalékos növekedést mutattak az előző év azonos napjához viszonyítva. Az amerikai kiskereskedők szövetségének becslése szerint idén 152 millióan élnek az akciós lehetőségekkel, mintegy 10 százalékkal többen, mint tavaly.

A vásárlók főleg a nagyképernyős televíziókat és videojátékokat forgalmazó láncokat és a játékboltokat veszik célba. Az akciónap nyertesei rendszerint a luxuscikkeket forgalmazó és az alacsony keresetű vásárlókra építő üzletek. Tülekedés elsősorban az utóbbi kategóriához tartozó kereskedelmi egységekben volt.

Az észak-karolinai Fayetteville-ben, a Cross Creek Mallban éjjel kettőkor dördültek lövések. Sebesülés nem történt, de a vásárlók egy része elmenekült és néhány üzlet bezárt. A szűkszavú rendőrségi közlemény két gyanúsítottról számolt be. Ugyanebben az államban, a kinstoni Walmart áruházban a biztonsági emberek könnygázzal fékeztek meg egy vásárlót, ami a többi ügyfél számára is nehéz perceket okozott.

Gázt ezúttal nem csak a közrend biztosítói alkalmaztak. Los Angeles környékén egy nő paprikaspray-vel fújta le a többi vásárlót, hogy hozzáférjen egy általa kiszemelt árucikkhez a Walmartban. A helyi idő szerint még csütörtök éjjel kitört kavarodásban 20 ember sérült meg könnyebben. A nő ellen – akinek nevét egyelőre nem közölték – vádat egyelőre nem emeltek. A hölgy a Nintendo Wii videojátékért tülekedő vásárlótársait fújta le, majd kifizette a 60-ról 20 dollárra (13 ezer forintról 4600 forintra) leértékelt árut és távozott. A fenti amatőr videó a paprikaspray-befújása utáni pánikot mutatja.

A dél-karolinai Myrtle Beachben két ötvenes asszonyt és egyikük vejét fegyveresek próbáltak meg kirabolni egy Walmarthoz közeli parkolóban. Az egyik megtámadott nőt az elkövetők lábon lőtték, de a megtámadottaknál is volt fegyver. Több lövés dördült el, majd a támadók elmenekültek.

Dulakodásról, verekedésről több helyről érkezett beszámoló. A New York állambeli Rome Walmartjában például két nő sérült meg. 2008-ban egy Walmart áruházban a tömeg agyontaposott egy biztonsági őrt – írja a penzcentrum.hu.

Kapcsolódó cikkeink