Idén is kisütik, mi kell a kerti partihoz
Több nagy gyártó is távol maradt az idei grillszezontól, így piaci rés nyílt a többi szereplő előtt. Ők a lehetőséget új fűszerezésű grillkészítmények piacra dobásával, a disztribúció javításával, a kiszerelések optimalizálásával, minél tetszetősebb csomagolással és erőteljes akciós politikával igyekeznek megragadni.
A tavalyi meleg szeptember kissé elnyújtotta a grillszezont, amely, bár akadnak évek, amikor a számok visszaesést mutatnak, összességében lassú fejlődést mutat. Habár a fogyasztók itt is változtattak szokásaikon, a kerti sütögetéssel, úgy tűnik, nem hagynak fel.
Drágulás után
– Ugyanakkor a gyártóknak tavaly szembe kellett nézni egy jelentős alapanyag-drágulással is, ami megjelent a termékek áraiban, és ezt korlátozott vásárlásokkal reagálta le a grilltermékek vásárlóközönsége – beszél 2012 kevésbé pozitív oldaláról Jens Hillebrand, a Zimbo Perbál Kft. ügyvezetője. – Megfigyelhető trend a kisebb kosárérték, és azon is több fajta termék osztozik.
Jens Hillebrand szerint annak ellenére is van kereslet a magas hozzáadott értékű, feldolgozott grillkészítményekre, hogy lényegesen magasabb árakon jelennek meg az üzletek polcain, mint a nyers húsrészek. Több kutatás bizonyította ugyanis, hogy a konyhában ügyesen mozgó férfiak szívesen foglalkoznak a húsok előkészítésével, bepácolásával, ez is része lett a grillezési rituálénak.
– A vásárlók megtartásában és újbóli megnyerésében fontos szerepe lett a kedvező árnak, a csökkentett méretű csomagoknak, az új ízek bemutatásának. Legalább ennyire fontosnak tartom, hogy a megkedvelt márkákat és ízeket folyamatosan meg is találja a fogyasztó a boltokban, ezért széles disztribúcióra, és az összes értékesítési csatornában való hangsúlyos jelenlétre törekszünk – foglalja össze törekvéseiket az ügyvezető.
Ízekben a hagyományos a legmenőbb
A Sága, amely a tavalyi szezon kezdetére időzítette új, magyaros és sajtos ízekben pulykakolbász-készítményeit, bizakodva tekint az idei grillidőszak elé, mivel úgy látja, a kerti sütögetés egyre népszerűbb Magyarországon.
– Tapasztalataink szerint a hagyományos ízek érvényesülnek leginkább a piacon: a klasszikus sajtos, fokhagymás, magyaros-csípős fűszerezések a legkedveltebbek. A mi kínálatunkat is ez jellemzi – mondja Tóth Tímea Mónika, a Sága Foods Zrt. marketingvezetője. – A kiszerelések nagyságát igyekeztünk úgy meghatározni, hogy akár nagyobb családi összejöveteleken, de egyszemélyes háztartásoknál is ideális legyen. Termékeink elérhetőségét minden régióban, országos lefedettséggel szeretnénk biztosítani fogyasztóink számára. A márka ismertsége, a megfelelő ár-érték arány, a tetszetős csomagolás mind fontos tényezők a vásárlás során. A tendenciák azt mutatják, hogy a fogyasztók egy már bevált, jól ismert gyártó termékeit szívesebben veszik le a polcról, mert garantált, folyamatosan jó minőségű terméket kapnak.
A Master Good Kft. tapasztalatai szerint a kiszerelések egyre kisebbek, hogy az ár változatlan maradjon. Olcsóbb termékek jelennek meg (például a mellfilé mellett a combfilé is), és egyre több a promóció.
– Jelenleg csak az Aldi részére szállítunk grilltermékeket – mondja Bárány László, a cég ügyvezetője. – A tavalyi év mintegy 50 százalékkal magasabb eladásokat eredményezett, mint a 2011-es. Ez részben a megfelelő időjárásnak, részben az új boltok nyitásának volt köszönhető. 2013-ban várhatóan tovább nő az értékesítés, de már kisebb mértékben. Kevesebb új bolt nyílik, és az egységcsomagok is kisebbek.
A grillezés kereteit tágítják Pápán
Az előre pácolt grillhúsok piaca évről évre nő, ezt mutatják a Pápai Hús értékesítési adatai is.
– Ízesítés tekintetében a termékválaszték folyamatosan bővül a piacon, éppen ezért célkitűzésünknek tartjuk, hogy a folyamatosan változó igényeket maximálisan kiszolgáljuk – mondja Sebestyén Erzsébet, a Pápai Hús 1913 Kft. kereskedelmi igazgatója. – A legkedveltebb a tradicionális magyaros ízvilág, de ma már olyan különleges ízesítések is elérhetők, mint a gyrosos és a zöldfűszeres.
A cég várakozása szerint idővel ki fog szélesedni a felhasználók köre, és a konyhai elkészítés is egyre népszerűbb lesz, ami a termékek szezonális jellegén enyhíteni fog.
– A többféle módon elkészíthető termékek nem hiányozhatnak a sütőkből, serpenyőkből, egy kis újdonságot csempészve a konyhába, tovább növelve e szegmens népszerűségét – mondja a kereskedelmi igazgató. – A fogyasztók felől érkező visszajelzések minden esetben segítenek nekünk abban, hogy bizalmukat még inkább elnyerve, további hasznos ötleteket adjunk a grilltermékek ízesítésére, otthoni elkészítésére vonatkozóan.
Az alapanyagot tekintve ugyanakkor úgy gondolja, marad a sertés- és csirkehúsok dominanciája. A marhahúsok grillezése – a magasabb árfekvés miatt – valószínűleg még jó ideig nem jön divatba.
A bevált termékekre épít idén a Landhof
A grillezés határainak tágításával nem csak Pápán kísérletezgetnek. A Landhof is évek óta törekszik a Nyugat-Európában divatos trendek (grillsajtok, szalonnák, marha-, birkagrillek, nyársak) meghonosításával, de ezek, mint azt Gnám Péter Key Account Manager elmondja, sajnos a magas ár miatt még nem bizonyultak itthon piacképesnek. Ezért idén a jól bevált termékpalettával jelentkeznek.
– Legnépszerűbb termékeink a 200 g-os kiszerelésű Grillerek, amelyek közül a Sajtos, a Pulyka Salsa, Mexikói és a Puszta ízesítésűt kedvelik a legjobban – árulja el Gnám Péter. – Jelentősen nőtt tavaly a Fehér Grillkolbász vagy Bratwürstel népszerűsége 360 g-os kiszerelésben: többszörösét adtuk el a korábbi évekhez képest. A nagyobb és a gasztro kiszereléseinkből többnek a forgalmazását viszont megszüntettük, a kereslet hiánya miatt.
A termékek támogatása tekintetében idén is a tavaly már bizonyított nyereményjátékokat és partneri akciós újságokat részesítik előnyben. Ezúttal főként a Party és Griller termékcsaládokat segítik marketinggel.
Tiroli ízzel jelentkezik a Wiesbauer-Dunahús
A tavalyi évben is sikerült növelni eladásait grilltermékekből a Wiesbauer-Dunahúsnak, mind értékben, mind mennyiségben. Idén a pozitív tendencia folytatódásában bíznak a cégnél – optimizmusuk oka grilltermékeik tavalyinál szélesebb körű listázottsága, valamint innovációik.
– Évek óta a paprikás, sajtos, fokhagymás ízek vezetik az eladási toplistát. Ez nagy valószínűséggel idén sem változik – jegyzi meg az ízpreferenciákkal kapcsolatban Kazai Zsolt, a cég értékesítési vezetője. – A magyar fogyasztó szívesen kipróbál új ízeket, de azután visszatér a hazai, és a hozzá sokban hasonlító osztrák ízvilághoz.
Ez utóbbira alapozzák újdonságukat is, a Tiroli grillkolbászt, amelynek különleges ízvilágát a termékben látható formában is megjelenő bors-, kömény- és paprikadarabok adják.
– Az eddigi eladási statisztikák alapján bevált 300 grammos egalizált kiszerelésben forgalmazzuk grilltermékeinket, ebben az évben már elegáns, aranyszínnel felülnyomott fóliában – árul el további részleteket idei grillválasztékukról Kazai Zsolt. – A legkedveltebb ízeket (paprikás, sajtos, fehér grillkolbász) pedig immár grillkolbász-mixként is kínáljuk a fogyasztóknak, 360 grammos, egalizált kiszerelésben.
Május–június hónapban a legkedveltebb grillkolbászaik +20% ajándék túltöltéssel kerülnek a boltokba. Ezenkívül megjelennek partnereik akciós újságjaiban is.
Háromtagúvá bővült a Sága pulykakolbászcsaládja
– Az idei szezonra vezettük be „Bajor” fantázianevű pulykakolbásztermékünket – a már meglévő két íz mellé –, amelyre a fokhagymás-köményes ízvilág jellemző egy csipet petrezselyemmel megbolondítva – mondja Tóth Tímea Mónika. – Termékeinket bolti POS-anyagok kihelyezésével támogatjuk, és a május elején indult nyereményjátékunkban is részt vesznek pulykakolbász-készítményeink.
Fontosnak tartjuk a fogyasztói trendeknek megfelelő termékkörbővítést, ezért nemrégiben vezettük be a piacra új, kifejezetten gyermekek részére kifejlesztett Sága Fini Mini termékcsaládunkat. A mini virsli-, párizsi- és sonkakészítmények magas, 80-88 százalékos hústartalommal rendelkeznek, hozzáadott vitaminokat és ásványi anyagot tartalmaznak. Mivel az egészségtudatos táplálkozás egyre nagyobb teret hódít magának, gyártóként fontosnak tartjuk, hogy már a kisgyermekek részére is minőségi alternatívát kínáljunk a húskészítmények piacán. Termékeinket általánosságban véve bolti POS-anyagok kihelyezésével, akciók lebonyolításával, tv- és sajtómegjelenéssel, valamint online kommunikációval támogatjuk.
Két új íz a Zimbo grillválasztékában
A piaci óvatosság és a csökkenő vásárlási trendek könnyen csalhatják a gyártókat a biztonságosnak gondolt „legyen olcsóbb, kisebb, megszokott ízű és formájú” útra, de ez csak csökkenő eredményt hozhat, hívja fel a figyelmet a Zimbo Perbál Kft. ügyvezetője. Jens Hillebrand hangsúlyozza, hogy a Zimbo ezzel ellentétben mindig az új utakat keresi. Mostani újdonságuk például a Prémium párizsicsalád, amelynek minden tagja glutén- és laktózmentes, nem tartalmaz nátrium-glutamátot és semmilyen mesterséges színezéket. Ráadásként megemelték a termékek hústartalmát is.
A Zimbo grilltermékei a családok számára optimális 300 g-os méretben készülnek, és a kedvelt ízek mellett itt is találunk izgalmas újdonságokat.
– Nálunk évek óta a sajtos grillkolbász a favorit, de úgyszintén komoly rajongótábora van a chilis és a fokhagymás grillkolbásznak – jelzi Jens Hillebrand. – Idén két új ízzel frissítjük a választékot, a majorannás Stuttgarti grill és a fekete borssal ízesített Country grillkolbász lehet az idei szezon kedvence.
A fogyasztókat akciós újságokban hirdetett termékekkel, kóstoltatásokkal és egyéb eladáshelyi megjelenésekkel ösztönzik vásárlásra. A második alkalommal kiadott Zimbo újságban pedig részletes információkkal és termékismertetésekkel igyekeznek felkelteni a kereskedők figyelmét.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >