Idén is kisütik, mi kell a kerti partihoz
Több nagy gyártó is távol maradt az idei grillszezontól, így piaci rés nyílt a többi szereplő előtt. Ők a lehetőséget új fűszerezésű grillkészítmények piacra dobásával, a disztribúció javításával, a kiszerelések optimalizálásával, minél tetszetősebb csomagolással és erőteljes akciós politikával igyekeznek megragadni.
A tavalyi meleg szeptember kissé elnyújtotta a grillszezont, amely, bár akadnak évek, amikor a számok visszaesést mutatnak, összességében lassú fejlődést mutat. Habár a fogyasztók itt is változtattak szokásaikon, a kerti sütögetéssel, úgy tűnik, nem hagynak fel.
Drágulás után
– Ugyanakkor a gyártóknak tavaly szembe kellett nézni egy jelentős alapanyag-drágulással is, ami megjelent a termékek áraiban, és ezt korlátozott vásárlásokkal reagálta le a grilltermékek vásárlóközönsége – beszél 2012 kevésbé pozitív oldaláról Jens Hillebrand, a Zimbo Perbál Kft. ügyvezetője. – Megfigyelhető trend a kisebb kosárérték, és azon is több fajta termék osztozik.
Jens Hillebrand szerint annak ellenére is van kereslet a magas hozzáadott értékű, feldolgozott grillkészítményekre, hogy lényegesen magasabb árakon jelennek meg az üzletek polcain, mint a nyers húsrészek. Több kutatás bizonyította ugyanis, hogy a konyhában ügyesen mozgó férfiak szívesen foglalkoznak a húsok előkészítésével, bepácolásával, ez is része lett a grillezési rituálénak.
– A vásárlók megtartásában és újbóli megnyerésében fontos szerepe lett a kedvező árnak, a csökkentett méretű csomagoknak, az új ízek bemutatásának. Legalább ennyire fontosnak tartom, hogy a megkedvelt márkákat és ízeket folyamatosan meg is találja a fogyasztó a boltokban, ezért széles disztribúcióra, és az összes értékesítési csatornában való hangsúlyos jelenlétre törekszünk – foglalja össze törekvéseiket az ügyvezető.
Ízekben a hagyományos a legmenőbb
A Sága, amely a tavalyi szezon kezdetére időzítette új, magyaros és sajtos ízekben pulykakolbász-készítményeit, bizakodva tekint az idei grillidőszak elé, mivel úgy látja, a kerti sütögetés egyre népszerűbb Magyarországon.
– Tapasztalataink szerint a hagyományos ízek érvényesülnek leginkább a piacon: a klasszikus sajtos, fokhagymás, magyaros-csípős fűszerezések a legkedveltebbek. A mi kínálatunkat is ez jellemzi – mondja Tóth Tímea Mónika, a Sága Foods Zrt. marketingvezetője. – A kiszerelések nagyságát igyekeztünk úgy meghatározni, hogy akár nagyobb családi összejöveteleken, de egyszemélyes háztartásoknál is ideális legyen. Termékeink elérhetőségét minden régióban, országos lefedettséggel szeretnénk biztosítani fogyasztóink számára. A márka ismertsége, a megfelelő ár-érték arány, a tetszetős csomagolás mind fontos tényezők a vásárlás során. A tendenciák azt mutatják, hogy a fogyasztók egy már bevált, jól ismert gyártó termékeit szívesebben veszik le a polcról, mert garantált, folyamatosan jó minőségű terméket kapnak.
A Master Good Kft. tapasztalatai szerint a kiszerelések egyre kisebbek, hogy az ár változatlan maradjon. Olcsóbb termékek jelennek meg (például a mellfilé mellett a combfilé is), és egyre több a promóció.
– Jelenleg csak az Aldi részére szállítunk grilltermékeket – mondja Bárány László, a cég ügyvezetője. – A tavalyi év mintegy 50 százalékkal magasabb eladásokat eredményezett, mint a 2011-es. Ez részben a megfelelő időjárásnak, részben az új boltok nyitásának volt köszönhető. 2013-ban várhatóan tovább nő az értékesítés, de már kisebb mértékben. Kevesebb új bolt nyílik, és az egységcsomagok is kisebbek.
A grillezés kereteit tágítják Pápán
Az előre pácolt grillhúsok piaca évről évre nő, ezt mutatják a Pápai Hús értékesítési adatai is.
– Ízesítés tekintetében a termékválaszték folyamatosan bővül a piacon, éppen ezért célkitűzésünknek tartjuk, hogy a folyamatosan változó igényeket maximálisan kiszolgáljuk – mondja Sebestyén Erzsébet, a Pápai Hús 1913 Kft. kereskedelmi igazgatója. – A legkedveltebb a tradicionális magyaros ízvilág, de ma már olyan különleges ízesítések is elérhetők, mint a gyrosos és a zöldfűszeres.
A cég várakozása szerint idővel ki fog szélesedni a felhasználók köre, és a konyhai elkészítés is egyre népszerűbb lesz, ami a termékek szezonális jellegén enyhíteni fog.
– A többféle módon elkészíthető termékek nem hiányozhatnak a sütőkből, serpenyőkből, egy kis újdonságot csempészve a konyhába, tovább növelve e szegmens népszerűségét – mondja a kereskedelmi igazgató. – A fogyasztók felől érkező visszajelzések minden esetben segítenek nekünk abban, hogy bizalmukat még inkább elnyerve, további hasznos ötleteket adjunk a grilltermékek ízesítésére, otthoni elkészítésére vonatkozóan.
Az alapanyagot tekintve ugyanakkor úgy gondolja, marad a sertés- és csirkehúsok dominanciája. A marhahúsok grillezése – a magasabb árfekvés miatt – valószínűleg még jó ideig nem jön divatba.
A bevált termékekre épít idén a Landhof
A grillezés határainak tágításával nem csak Pápán kísérletezgetnek. A Landhof is évek óta törekszik a Nyugat-Európában divatos trendek (grillsajtok, szalonnák, marha-, birkagrillek, nyársak) meghonosításával, de ezek, mint azt Gnám Péter Key Account Manager elmondja, sajnos a magas ár miatt még nem bizonyultak itthon piacképesnek. Ezért idén a jól bevált termékpalettával jelentkeznek.
– Legnépszerűbb termékeink a 200 g-os kiszerelésű Grillerek, amelyek közül a Sajtos, a Pulyka Salsa, Mexikói és a Puszta ízesítésűt kedvelik a legjobban – árulja el Gnám Péter. – Jelentősen nőtt tavaly a Fehér Grillkolbász vagy Bratwürstel népszerűsége 360 g-os kiszerelésben: többszörösét adtuk el a korábbi évekhez képest. A nagyobb és a gasztro kiszereléseinkből többnek a forgalmazását viszont megszüntettük, a kereslet hiánya miatt.
A termékek támogatása tekintetében idén is a tavaly már bizonyított nyereményjátékokat és partneri akciós újságokat részesítik előnyben. Ezúttal főként a Party és Griller termékcsaládokat segítik marketinggel.
Tiroli ízzel jelentkezik a Wiesbauer-Dunahús
A tavalyi évben is sikerült növelni eladásait grilltermékekből a Wiesbauer-Dunahúsnak, mind értékben, mind mennyiségben. Idén a pozitív tendencia folytatódásában bíznak a cégnél – optimizmusuk oka grilltermékeik tavalyinál szélesebb körű listázottsága, valamint innovációik.
– Évek óta a paprikás, sajtos, fokhagymás ízek vezetik az eladási toplistát. Ez nagy valószínűséggel idén sem változik – jegyzi meg az ízpreferenciákkal kapcsolatban Kazai Zsolt, a cég értékesítési vezetője. – A magyar fogyasztó szívesen kipróbál új ízeket, de azután visszatér a hazai, és a hozzá sokban hasonlító osztrák ízvilághoz.
Ez utóbbira alapozzák újdonságukat is, a Tiroli grillkolbászt, amelynek különleges ízvilágát a termékben látható formában is megjelenő bors-, kömény- és paprikadarabok adják.
– Az eddigi eladási statisztikák alapján bevált 300 grammos egalizált kiszerelésben forgalmazzuk grilltermékeinket, ebben az évben már elegáns, aranyszínnel felülnyomott fóliában – árul el további részleteket idei grillválasztékukról Kazai Zsolt. – A legkedveltebb ízeket (paprikás, sajtos, fehér grillkolbász) pedig immár grillkolbász-mixként is kínáljuk a fogyasztóknak, 360 grammos, egalizált kiszerelésben.
Május–június hónapban a legkedveltebb grillkolbászaik +20% ajándék túltöltéssel kerülnek a boltokba. Ezenkívül megjelennek partnereik akciós újságjaiban is.
Háromtagúvá bővült a Sága pulykakolbászcsaládja
– Az idei szezonra vezettük be „Bajor” fantázianevű pulykakolbásztermékünket – a már meglévő két íz mellé –, amelyre a fokhagymás-köményes ízvilág jellemző egy csipet petrezselyemmel megbolondítva – mondja Tóth Tímea Mónika. – Termékeinket bolti POS-anyagok kihelyezésével támogatjuk, és a május elején indult nyereményjátékunkban is részt vesznek pulykakolbász-készítményeink.
Fontosnak tartjuk a fogyasztói trendeknek megfelelő termékkörbővítést, ezért nemrégiben vezettük be a piacra új, kifejezetten gyermekek részére kifejlesztett Sága Fini Mini termékcsaládunkat. A mini virsli-, párizsi- és sonkakészítmények magas, 80-88 százalékos hústartalommal rendelkeznek, hozzáadott vitaminokat és ásványi anyagot tartalmaznak. Mivel az egészségtudatos táplálkozás egyre nagyobb teret hódít magának, gyártóként fontosnak tartjuk, hogy már a kisgyermekek részére is minőségi alternatívát kínáljunk a húskészítmények piacán. Termékeinket általánosságban véve bolti POS-anyagok kihelyezésével, akciók lebonyolításával, tv- és sajtómegjelenéssel, valamint online kommunikációval támogatjuk.
Két új íz a Zimbo grillválasztékában
A piaci óvatosság és a csökkenő vásárlási trendek könnyen csalhatják a gyártókat a biztonságosnak gondolt „legyen olcsóbb, kisebb, megszokott ízű és formájú” útra, de ez csak csökkenő eredményt hozhat, hívja fel a figyelmet a Zimbo Perbál Kft. ügyvezetője. Jens Hillebrand hangsúlyozza, hogy a Zimbo ezzel ellentétben mindig az új utakat keresi. Mostani újdonságuk például a Prémium párizsicsalád, amelynek minden tagja glutén- és laktózmentes, nem tartalmaz nátrium-glutamátot és semmilyen mesterséges színezéket. Ráadásként megemelték a termékek hústartalmát is.
A Zimbo grilltermékei a családok számára optimális 300 g-os méretben készülnek, és a kedvelt ízek mellett itt is találunk izgalmas újdonságokat.
– Nálunk évek óta a sajtos grillkolbász a favorit, de úgyszintén komoly rajongótábora van a chilis és a fokhagymás grillkolbásznak – jelzi Jens Hillebrand. – Idén két új ízzel frissítjük a választékot, a majorannás Stuttgarti grill és a fekete borssal ízesített Country grillkolbász lehet az idei szezon kedvence.
A fogyasztókat akciós újságokban hirdetett termékekkel, kóstoltatásokkal és egyéb eladáshelyi megjelenésekkel ösztönzik vásárlásra. A második alkalommal kiadott Zimbo újságban pedig részletes információkkal és termékismertetésekkel igyekeznek felkelteni a kereskedők figyelmét.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >