Idén a német fogyasztók is spórolni fognak a karácsonyi ajándékokon
Az Ernst & Young felmérése szerint idén a németek kevesebbet terveznek karácsonyi ajándékokra költeni. A szakértők szerint a kiskereskedők erre kedvezményes akciókkal válaszolhatnak.
A válaszadók kétharmada tervezi csökkenteni karácsonyi kiadásait, több mint minden negyedik megkérdezett akár jelentősen is – derül ki az Ernst & Young (EY) október-november során mintegy 1000 németországi felnőtt megkérdezésével készített reprezentatív felméréséből.
Az adatok szerint a fogyasztók idén átlagosan 250 eurót szándékoznak karácsonyi ajándékokra fordítani, valamivel kevesebbet, mint tavaly (252 euró). Összehasonlításképpen: 2021-ben az átlagos karácsonyi büdzsé még 273 euró, a koronavírus-járvány kitörését megelőző karácsony alkalmával, azaz 2019-ben pedig 281 euró volt.
– A gyors áremelkedés megdrágította az életet és beszűkítette a fogyasztók pénzügyi mozgásterét – ami az ajándékokra fordítható összegeken is látszik – mondta el Michael Renz, az EY kiskereskedelmi szakértője. A kiskereskedők helyzete is egyre nehezebb. – Ha ugyanis az inflációt is figyelembe vesszük, akkor az elmúlt három évben az ajándékra szánt keretek masszív visszaesését és az értékesítésben jelentős veszteségeket kell elkönyvelniük.
Renz szerint az, hogy üzletileg mennyire lesz sikeres az idei karácsonyi, mint mindig, most is nagyban függ az időjárástól.
– Az biztos, hogy a kiskereskedőknek hatalmas erőfeszítéseket kell tenniük, ha a fogyasztókat pénzköltésre akarják rábírni – véli Renz. A kiskereskedelmi szakértő azt valószínűsíti, hogy az iparág árcsökkentésekkel és kedvezményes akciókkal próbálhatja meg ezt ellensúlyozni.
Ez azonban a siker szempontjából nem fenntartható modell. A felmérés szerint idén is az utalványok és a készpénz lesznek a leggyakoribb ajándékok a karácsonyfa alatt. Ezt követik a játékok, az élelmiszerek és édességek, a ruházati cikkek és a könyvek.
Kapcsolódó cikkeink
Németországban újra nagyobb a márkatermékek iránti fogyasztói bizalom
Mérséklődött a saját márkás termékek népszerűsége és ma már kevesebb…
Tovább olvasom >Terjednek Németország vidéki területein az automata üzletkoncepciók
Németországban az okosboltok szcénája rohamtempóban fejlődik, és a vidéki területeken…
Tovább olvasom >Főként termékkeresésre használják a generatív AI-t
A generatív mesterséges intelligencia (AI) egyre népszerűbb a vásárlók körében,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Gyorsuló infláció Magyarországon: brutális élelmiszerdrágulás és kérdéses hatékonyságú intézkedések
2025 februárjában ismét gyorsult az infláció Magyarországon: a fogyasztói árak…
Tovább olvasom >Megjelent az árrésstop részletes szabályozása: kiket érint és milyen termékekre vonatkozik?
A Magyar Közlönyben megjelent a kormány által bevezetett árrésstop részletes…
Tovább olvasom >A pulykaágazat kihívásai és lehetőségei: így látja a jövőt a Gallicoop
A pulykahús évekig a hazai és nemzetközi piac egyik meghatározó…
Tovább olvasom >