Magazin: Tetszik a rendszer!
Növekszik a franchise mint üzleti modell magyarországi népszerűsége, ennek megfelelően piaca is – derül ki a szaksajtóból és a Magyar Franchise Szövetségtől kapott adatokból. Erről, valamint a terület hazai sajátosságairól a szegmens néhány meghatározó vállalkozásának képviselőjével beszélgettünk.
– A franchise már elterjedt és bevett működési forma a hazai gazdasági élet szereplői között is, létjogosultsága megkérdőjelezhetetlen – elemez Wolfgang Wallisch, a BENU Magyarország igazgatósági elnöke. – Hatalmas előnyt jelenthet, hogy egy induló rendszergazda viszonylag kis tőkeigény mellett tud magának gyorsan piacot szerezni a franchise útján. A franchise jellemzően a kisvállalkozói körnek szól, a nehézséget talán ennek a vállalkozói körnek az adottságai jelentik, amelynek szemlélete nem mindig alkalmas egy teljesen szabályozott szisztéma befogadására.
– Franchise-hálózathoz történő csatlakozáskor az átvevő már egy ismert márkanévhez csatlakozik, egy egységes, jól felépített arculatot, egy már jól működő, kidolgozott üzleti modellt vesz át – emeli ki Nagy Károly, a SMART Ingatlan hálózati igazgatója –, a franchise-partnerek egy kész know-how-t kapnak.
A modell, amellett hogy képes csökkenteni a vállalkozások indításakor felmerülő kockázatot és bizonytalanságot, viszonylag alacsony tőkebefektetéssel olyan tudást, informatikai rendszert, innovatív közvetítői eszközöket, oktatási és karrierlehetőséget kínál, amely teljes körűen támogatja a mindennapi munkavégzést. Emellett az is tud érvényesülni, aki még nem rendelkezik specifikus, a hálózati szektorhoz kapcsolódó tapasztalattal. Ugyanakkor a franchise-ban való együttműködés egységes szabályok mentén történik, így korlátozott a vállalkozói függetlenség.
Rendszer, bizalom, üzlet
– Ha a hazai franchise-ban a pro és kontra érveket vesszük számba, nyugodtan mondhatjuk, hogy az előnyök vannak túlsúlyban – véli Bánhidi Attila, a Fornetti Kft. CCMO igazgatója. – A franchise által biztosított termék- és szolgáltatáscsomag olyan megoldást kínál a franchise-átvevő részére, amely révén egy kipróbált, kiszámítható és tervezhető koncepció jelenti az üzleti tevékenység alapját. Fontos kiemelni, hogy a franchise-rendszer által biztosított támogatás nem merül ki az üzlet előkészítésében és a vállalkozás beindításában, de a folyamatos működéshez szükséges szolgáltatásokat is biztosítja az eredményesség érdekében. Egy franchise-rendszerben működő hálózat esetében a legnagyobb kihívás a rendszerszerűen alkalmazható megoldások létrehozása, valamint a piaci egységesség kialakítása, fenntartása és folyamatos fejlesztése mind a termék, mind az imázs vonatkozásában. Ugyancsak komoly feladat teremteni a divatot, nem pedig követni azt – szem előtt tartva a fogyasztói szokások változásának irányait.
– A hazai franchise-világ egyik jellemző problémája, hogy a franchise mint üzleti együttműködési forma nem kellően széles körben ismert – húzza alá Tóth Kálmán, a Patika Management Kft. programigazgatója –, és nem állnak rendelkezésre évtizedekre visszamenő tapasztalatok, mint például az USA-ban. A magyar törvényi környezet nem szabályozza részletesen a franchise-együttműködések tartalmát, módját, formáját, ennek következtében nincs olyan egységes működés sem, amit minden franchise-gazda kötelezően követne, így az átvevőknek nehezebb a különböző franchise-rendszerek közti döntés és a tisztánlátás. Mindenképpen előnynek tartom, hogy egy franchise-hálózathoz való csatlakozással az átvevők olyan üzleti lehetőségekhez jutnak, amit önállóan nem tudnának megvalósítani, illetve csak olyan költségek árán, amelyek a működésüket el is lehetetleníthetik. Szintén előny – egy franchise-rendszerhez való csatlakozás általános haszna mellett –, hogy a hazai franchise-piacon évről évre egyre több új hálózat jelenik meg, így a befektetők, átvevők viszonylag széles palettáról válogathatnak.
Varga Vivien, a Stilianos Babauszoda franchise-rendszergazdája más aspektusból vizsgálja a kérdést.
– Véleményem szerint a magyar vállalkozók számára a franchise még ma is egy kicsit idegen formája az új vállalkozás indításának, és nehezen lehet elnyerni a bizalmukat, nem érzik még át, milyen biztos szakmai hátteret, biztonságot, csapatot nyújt egy hálózat. A belépési díj esetében nem mérik fel, hogy az az összeg, amelyet ők előre kifizetnek csatlakozáskor, mennyi problémától, anyagi és időráfordítástól kíméli meg a jövőben, és hogy ez csak töredéke annak a befektetésnek, ami saját vállalkozás indításakor költséget, kockázatot jelent.
Kit várnak?
– A franchise-partnereink kiválasztásakor, az új jelentkezők felvételekor fontosak a biztos anyagi feltételek – mondja el dr. Vida Zsuzsanna, a Diego ügyvezetője. – Nem láthatjuk előre, hogy az adott városban, régióban mekkora a fizetőképes kereslet, hogy milyen tartalékokkal kell rendelkeznie a partnernek. Nagy előnyt jelent, főleg Magyarországon, ha a bérlő saját ingatlanában kíván Diego boltot üzemeltetni, mert azzal előbb válhat nyereségessé. A hálózatépítésben a meghatározó koncepció, hogy az üzletek ne legyenek egymás konkurenciái, azaz megfelelő távolság legyen két Diego üzlet között. Ebből az is látható, hogy Magyarországon már egyre kevésbé növelhető a boltszám; tehát jelenleg elsősorban a külföldi terjeszkedésre koncentrálunk. A külföldi franchise-bérlők esetén a legnagyobb nehézségeket a nyelvi különbségek, eltérő szokások és habitus jelentik. Általánosságban persze azokkal a bérlőkkel fordul elő a legkevesebb probléma, akik elfogadják a már sok tapasztalattal rendelkező franchise-átadó (a központ) tanácsait, útmutatásait, valamint azokkal, akiket saját országukban megbízható lehetséges átvevőként ajánlottak már meglévő partnereink.
– Eladni ott lehet, ahol van kinek – hangsúlyozza Bánhidi Attila. – Egy-egy új üzlet kiválasztásakor alapvető, hogy amellett, hogy az adott helyiség adottságai megfelelnek a különböző Fornetti üzletkategóriák valamelyikének, kellő mértékű átmenő forgalmuk is van. Mivel országos lefedettségű kereskedelmi képviselői csapattal dolgozunk, szinte utcára lebontva ismerjük azokat a helyeket, ahol nem vagyunk jelen. Így a hálózatépítés koncepciója igencsak egyszerűen definiálható: meglévő vagy új partnerekkel, a potenciális helyek ismeretében azonnal élni a boltnyitás lehetőségével. Nyilvánvalóan a hálózatbővítésnek sok más egyéb módja létezik, viszont a legfontosabb, hogy személyre szabott megoldásokat kínálunk, gyorsan és rugalmasan, személyes kapcsolattartás biztosítása mellett.
– Franchise-programunk a hatályos jogi szabályozás miatt már működő, meglévő gyógyszertáraknak szól, amelyek adottságai igen különbözőek – szögezi le Wolfgang Wallisch. – A hálózat építéséhez szükség van a gyógyszertári piac meglévő szereplőinek és a márka megfelelő képviseletére alkalmas potenciális átvevőknek az ismeretére. Jelentkezőket ebből az előzetesen alkalmasnak minősített körből fogadunk.
Emberi tényező
– Tehát a már létező, működő egységeket szeretnénk a saját képünkre formálni – folytatja a szakember. – Elsősorban a régi működési szokások, beidegződések okozhatnak kisebb minőségi problémákat. Szerencsések vagyunk, hiszen átvevőink magasan kvalifikált gyógyszerészek, az egységeink alapvetően jól működő, magas társadalmi presztízsű egészségügyi szolgáltatók, így számos olyan probléma elkerül minket, ami más hálózatban előfordul. Például az átvevőinket nem kell megtanítanunk a működtetés alapjaira, hiszen már értenek hozzá, mi abban segítünk, hogy hatékonyabban működjenek és még több vásárlót érjenek el.
– A Stilianos fő szempontja a kiválasztáskor, hogy az átvevő ne csak befektetésként tekintsen erre a vállalkozásra, de a részesévé is akarjon válni – mutat rá Varga Vivien. – Azért választottuk a terjeszkedéshez a franchise módszerét, hogy minél több helyen jussunk el ezzel a fajta vízi fejlesztéssel a gyermekekhez. Ehhez olyan partnerekre van szükségünk, akik méltón képviselnek minket, és az értékrendjük is hasonló, mint a Stilianos által képviselt. A legnagyobb problémának jelen pillanatban is azt látom, hogy pár alkalmas találkozó után még nem lehet tudni, jó döntést hozunk-e, és biztosan eredményes lesz-e a közös munka.
– A partnerek kiválasztásánál az üzleti szempontokon túl (elhelyezkedés, forgalom stb.) az egyik döntő tényező maga az ember – emeli ki Tóth Kálmán. – Az átvevők proaktivitása és együttműködési hajlama szinte fontosabb az üzleti adottságoknál. Sok induló hálózat esik, esett abba a hibába, hogy a hálózat bővítését tekintette fő céljának, amivel felhígította az átvevők körét, így saját márkáját devalválta. A hosszú távú sikeresség érdekében ezt feltétlenül szem előtt kell tartani.
Mit ad a szövetség?
– Cégünk tagja már a Szövetségnek annak megalakulása óta – mondja dr. Vida Zsuzsanna. – A tagságnak köszönhetően kapunk mi is sok visszacsatolást a munkánkról, a különböző díjak és kitüntetések pedig, amelyeket az elmúlt 25 évben elnyertünk, méltó visszajelzések arról, hogy jó úton haladunk, és a további fejlődésünk megalapozott. Mi magunk is aktívak vagyunk a szervezetben, például sok előadást tartottunk már a Franchise Akadémián.
– A franchise szövetségi tagság elsődleges előnye az erős szakmai környezetben való működés, valamint a tagsággal és annak elismeréseivel járó objektív megerősítés – állítja Nagy Károly. – Ez a visszajelzés a potenciális partnerek számára valódi garanciát jelent. A Szövetség rendezvényei szakmai fejlődési és networking lehetőségeket biztosítanak, illetve közösséget teremtenek, melyben a sikeres működés és a motiváltság a fő mozgatóerő.
– Sokat köszönhetünk a szövetségnek – hangsúlyozza Wolfgang Wallisch. – Segített minket a know-how rendszerbe foglalásánál, a rendszer indulásánál és a rendszer építésénél is számíthattunk a szövetség tanácsaira. A hálózatok sokszor hasonló gyermekbetegségekkel küzdenek, hasonló buktatókon és változásokon mennek keresztül, hasonló hibákat készülnek elkövetni. A szövetségnél összegyűlt szaktudásból mindenki profitálhat, a tagok által a szövetségi fórumokon megosztott tapasztalatokból mindenki tanulhat. Nem utolsósorban a sikereknek is együtt örülhetünk.
– Rendszeresen részt veszünk a szövetség által szervezett klubdélutánokon – emeli ki Tóth Kálmán –, ahol a franchise-gazdák és -átvevők osztják meg tapasztalataikat, best practice-eiket – ezekből mi is sokat tanulunk. Muszáj nevesítenem: dr. Mandel Katalin, az MFSZ főtitkára gyakran tart előadásokat partnereinknek a franchise alapjairól és a nemzetközi tapasztalatokról.
– A szövetség nélkül biztosan nem jutottunk volna el idáig – vallja Varga Vivien –, hiszen ők segítették hálózatunk megalakulását, és biztos hátteret adtak a számunkra az akkor még idegen franchise-világban. Azóta is sokat fejlődhettünk támogatásukkal. A tudás és a folyamatos tanulás lehetősége nehezen mérhető számokkal. A szövetség keretein belül történő működés azonban a leendő partner számára ellenőrzött koncepciót jelent, ami az átadói hitelességünket erősíti. //
Ipacs Tamás
Kapcsolódó cikkeink
Franchise-hálózatának bővítésére és az olasz biotermékekre fókuszál a Carrefour Italia
A franchise-hálózat bővítésével és az Act for Food program erősítésével…
Tovább olvasom >Dinamikus bővülés a SPAR franchise hálózatában: 19 új üzlet Magyarországon
A SPAR franchise hálózata 2024 első félévében 19 új üzlettel…
Tovább olvasom >Ebből a vállalkozásból csinálna nemzetközi franchise-t az első hazai McDonald’s tulajdonosa
Egy családi cégnek indult közösségi kert modellt vinne az európai…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >