Húsvéti sonkák megbízható minőségben

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 02. 29. 08:00

Mind a Nielsen adataiból, mind a gyártók tapasztalataiból úgy tűnik, a tavalyi húsvét végre pozitívabb fejleményeket hozott a hazai sonka számára. Ebbe minden bizonnyal belejátszott, hogy a Hússzövetség épp 2007 húsvétjára időzítette kampányát, amelynek célja a tagvállalatok piaci pozíciójának erősítése volt, mégpedig a „felelősségteljes gyártó –
megbízható termék” üzenet közvetítése révén. A gyártók ezért az idén a szokottnál optimistábban várják a szezont.
Éveken keresztül a húsvéti szezon volt a húsipar „állatorvosi lova”, amikor is a negatív tendenciák halmozottan jelentkeztek. Az üzletek polcai kétes minőségű, nyomott áron kínált (főként Szlovákiából érkezett) importtermékekkel teltek meg. A hazai gyártók vagy ehhez alkalmazkodó, számukra veszteséget okozó árszinten gyártották le a húzóterméket (elsősorban a kötözött sonkát), vagy kimaradtak a szezonból – ez esetben kapacitásuk kihasználatlanságával és kiesett forgalommal kellett számolniuk. Ráadásul az olcsó húsvéti termékek gyenge minősége és ennek rossz médiavisszhangja bizonyos mértékig elbizonytalanította a fogyasztókat. A gyártói márkák helyzetét tovább nehezítette, hogy ebben a termékkategóriában is erősödtek a kereskedelmi márkák.
– Ugyancsak az elmúlt évek fejleménye, hogy a főtt-füstölt készítmények értékesítésében egy másodlagos szezon is kialakult a húsvéton kívül, mégpedig a karácsony – említ meg egy másik trendet a közelmúltból Szántó Zoltán, a PICK Szeged Zrt. termékmenedzsere. – Az év végi vásárlások, az ünnepekre való készülődés miatt egyre többen vásárolnak magas minőségű, pácolt füstölt árukat, többek között sonkát, tarját, lapockát, illetve hagyományos érlelésű termékeket.

Különlegesebb ízesítések is megjelentek
A 2007-es Nielsen-adatok némi volumencsökkenést mutatnak húsvét környékén, de ennek a gyártók szerint örülni kell, hiszen ez a kétes minőségű importsonkák korlátozottabb jelenlétéről tanúskodik. Ezt mutatja az átlagárak emelkedése is.
– Az elmúlt időszakban stagnált a kategória forgalma, de az elkövetkezendő időszakra vonatkozóan enyhe emelkedést tartunk lehetségesnek – beszél várakozásairól Bódi Krisztina, a Kométa 99 Zrt. marketingvezetője – Az igényes, tudatos fogyasztókra hatással voltak a szóban forgó élelmiszerbotrányok, ők elvárják a kiváló minőséget és a széles választékot, amelyet cégünk kínál is számukra.
A Kométa sonkái gondosan válogatott alapanyagokból, nagy odafigyeléssel, szakértelemmel készülnek, mert csak a munkafolyamatok állandó ellenőrzése mellett lehet garantálni a fogyasztóknak a Kométától méltán elvárható minőséget, húzza alá Bódi Krisztina.
Kovács Emese, a Master Good Kft. marketingvezetője szintén optimista a 2007-es tendenciák ismeretében:
– Tavaly egyértelműen megélénkült a kereslet az igényesebb termékek iránt. Az idei évben ennek a trendnek az erősödését várjuk. A magyar fogyasztó egyre kevésbé kíváncsi az olcsó sonkára, aminek tudjuk, igen „híg a leve”.
Megfigyelhető még, teszi hozzá Kovács Emese, hogy bár jelenleg az értékesített sonkák mintegy 80 százaléka sertés-, 20 százaléka baromfi-alapanyagból készül, évről évre nő a szárnyasokból előállított sonkák iránti kereslet.
A minőségi termékek megjelenésével ízvilágban és gyártási technológiában is innovatív termékek jelentek meg az elmúlt évben a hazai piacon.
– Már itthon is fellelhetők a sült és grillezett sonkatermékek – mond példát Kovács Emese. – És bár a magyaros ízek továbbra is a legnépszerűbbek, megjelentek a zöldfűszeres, provanszi, olasz és spanyol fűszerezésű termékek is. Csomagolásban jelentős változás nem történt, fej fej mellett „halad” a csomagolt és a csemegepultos kiszerelés.
A Master Good egyelőre sem márkázásban, sem marketingaktivitásban nem kezeli külön a sonkatermékeket, hanem inkább az ernyőmárka, azaz a Master Good brand erősítésére koncentrál.

Célcsoportok szerinti fejlesztések
A sonkapiacon ugyanakkor nem csak a modernebb ízek aratnak sikert. Újra megjelentek, és egyre inkább teret hódítanak a hagyományos gyártási technológiával készült termékek (füstölt-kötözött comb, füstölt parasztsonka), jelzi Perger Pál, a Pápai Hús Zrt. belkereskedelmi vezetője.
– A sonkafélék forgalma – a húskészítmények eladásának csökkenő tendenciái ellenére – emelkedni fog, mivel Magyarországon kialakult egy olyan fizetőképes réteg, amely vásárláskor a jó minőségért hajlandó többet fizetni – jósolja a szakember.
Erre alapoznak a pápaiak, amikor elsősorban a jó minőségű, prémium kategóriás termékeikre koncentrálnak. Tavaly növelték a prémium kategória választékát, és az egészségesebb táplálkozást szolgáló húskészítményeket fejlesztettek ki, amelyeket a wellness kategóriába soroltak. Fejlesztéseik sikerét jelzi, hogy elnyerték 2007-ben a Magyar Termék Nagydíjat a Sült Prágai sonkájukkal, de emellett még számos elismerést is szereztek. Idén további újdonságokkal jelennek meg.
A termékfejlesztésnek köszönhetően a Pápai Hús sonkaszortimentje immár – hústartalom és minőség alapján – 4 fő csoportba sorolható: szendvicssonka, pápai sonka, prémium és wellness. Ebből a kategorizálásból is látszik, hogy a tradicionálisabb, „nehezebb” sonkafélék mellett teret nyernek a könnyebb – általában páclé hozzáadásával gyártott – sonkák, amelyek sok gyártó termékvonalán már önálló márkacsaládot alkotnak. Ezek egy más, egészségtudatosabban táplálkozó célcsoportot céloznak meg, mint a parasztsonka és társaik. Fejlődésüket segíti az összébb zsugorodó felvágottpiac, amelynek „űrjét” így betölthetik.
A sonkafélék változatosságára jó példa a Kométa-paletta, amelyen egyaránt találunk főtt (például Római prímsonka), füstölt (Somogyi füstölt tarja), füstölt-főtt (Somogyi füstölt-főtt tarja), sült (Kemencés sült sonka) vagy érlelt (Prím világ Nemes Speck) sonkákat.
– A sokféle elnevezés jól példázza cégünk márkapolitikáját: a Kométa mint erős „esernyőmárka” megjelenik minden terméken, ezen belül pedig szinte minden – elsősorban árkategóriák szerint kialakított – termékcsaládnak megvan a maga „sonkatagja”, néha több is – mondja Bódi Krisztina.


Békebeli újdonságok
A PICK Szeged Zrt. húsvéti szortimentje is jól tükrözi a piac kétirányú fejlődését.
A hagyományos ízek újbóli reneszánszát szépen mutatja a PICK Békebeli kötözött sonka és Békebeli tarja iránt mutatkozott élénk kereslet a tavalyi év húsvétja és karácsonya körül.
– Mivel meglátásunk szerint tovább növekszik a tradicionális termékek népszerűsége, a PICK Békebeli család választékát a 2008-as évben tovább bővítjük egy füstölt combbal, egy lapockával és egy kötözött karajjal – mondja Szántó Zoltán.
A Délhús márkatermékek közül a Délhús Füstölt Bajai lapocka félbevágott kiszerelése és a Délhús Frikandó sonka teljesít kiemelkedően húsvétkor. Természetesen rajtuk kívül az idei évben is a húsvéti szortiment része lesz a Délhús füstölt és füstölt-főtt tarja, a Délhús füstölt és füstölt-főtt kötözött sonka, a füstölt hátsó csülök és a Délhús kicsontozott parasztsonka.
A termékek márkásítása, az egységes, esztétikus megjelenés és a könnyebb beazonosíthatóság érdekében a Délhús termékeket felülnyomott zsugortasakba, a PICK Békebeli termékeket pedig öntapadós címkével ellátva csomagolják.
– A márkacsaládok megkülönböztetése kiemelten fontos, mivel a húsvéti szezonban halmozottan találkozhatnak a vevők jelölés nélküli, beazonosíthatatlan eredetű, no-name termékekkel – hangsúlyozza Szántó Zoltán. – Húsvéti áruinkat továbbra is (terméktől függően) 0,6–1,3 kilogramm közötti, önkiszolgáló fogyasztói kiszerelésekben kínáljuk a megelőző évekhez hasonlóan. Tapasztalataink azt mutatják, hogy ezek a kiszerelési súlyok a legkedveltebbek a fogyasztók körében.
A 45 napos minőségmegőrzési idő lehetővé teszi, hogy a kereskedők időben leadhassák megrendeléseiket, és felkészüljenek a húsvétra.
A húsvéti termékek marketingtámogatása hálózatspecifikusan történik, amely főként a kihelyezésekre és az akciós újságokban történő megjelenésre fokuszál. A korábbi évekhez hasonlóan a cég szezonkészítményeit idén is ellátja Délhús nyuszis öntapadós címkével.
Szalai László

Kapcsolódó cikkeink