Hússzövetség: durva élelmiszer-drágulás jön a hazai boltokban
A világon mindenhol felértékelődtek a helyi ellátási láncok, eleinte a koronavírus, jelenleg pedig a szomszédban zajló háború miatt – mondta Dr. Kasza Gyula a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal osztályvezetője a Hússzövetség budapesti sajtótájékoztatóján.
Nagyon fontos lenne a hazai termékeket támogatni, hiszen így a magyar termelőket, gazdákat és vállalatokat támogathatjuk, és az mellett sem szabad elmenni, hogy így a környezetünket is kevésbé terheljük, mivel nem kell országról országra szállítani az élelmiszereket.
Úgy tűnik, hogy a hazai fogyasztók is egyre jobban keresik a magyar termék jelzést, valamint egyre tudatosabbak is, érdeklődnek az áru származása és összetevői iránt. A vásárlási szokásaink ugyanakkor jelentősen megváltoztak, ez különösen igaz a koronavírus-járvány időszakára vonatkozóan. Az, hogy mi vár a termelőkre és a fogyasztókra a következő időszakban, megjósolni sem lehet pontosan, de egy biztos: árakat kell emelni, különben óriási gödörbe kerülhet a húsipar, amiből nem biztos, hogy egyhamar ki tudna mászni.
A hatóság olyan élelmiszereket vett górcső alá, melyekből megfelelő önellátási szinttel rendelkezünk, a 10 legnagyobb forgalmú kiskereskedelmi láncot vizsgálták. A vizsgálatok alapján kiderült, hogy 2020-ban például 70,5%-os volt a hazai termékek aránya, ez 8%-os visszaesés volt 2014-hez képest. A felmérés személyesen történt (előre nem bejelentett módon) az üzletekben. Számos termékkategóriát vizsgáltak, például tojást, mézet, tejtermékeket, csirkemellet, sertéshúst, húskészítményeket, száraztésztát, konzerveket és sok más árut is. A felmérés, mint említettük a 10 legnagyobb forgalmú kiskereskedelmi láncban történt, melyek az Aldi, Auchan, Tesco, CBA, Coop, Lidl, Metro, Penny Market, Real, Spar és Tesco voltak.
Meglepő eredmények születtek
Több mint 40 ezer terméket vizsgáltak meg, a magyar termékek aránya 71,3% volt, 1 %-kal több mint előző évben. A toplista sokak számára meglepő lehet, hiszen az alábbiak szerint alakult:
- Coop (82,2%)
- CBA (78,7%)
- Auchan (73,7%)
A legnagyobb növekedés pedig a Lidl, Aldi és az Auchan esetében volt megfigyelhető. A termékkategóriát tekintve első helyen a friss csirkehús volt, majd ezt követte a tojás és az UHT tej, míg a lista alján a joghurtok, sonkák és sajtok szerepeltek, tehát ezekből importáljuk a legtöbbet. A vizsgálatok során gyakori hiba volt a beazonosíthatatlan származási hely, gyakran találkoztak olyan címkékkel, melyeken alábbi szerepelt: származási hely: EU. De olyan is volt, mikor éppen 2 ország is rá van, ezeken kívül jelölési problémákkal is találkoztak.
Turcsán Tünde, a GfK Hungária Kft. FMCG üzletág igazgatója, mint fogalmazott, az utóbbi 2 év nagyon felbódította az életünket, az érzelmi és a vásárlói szokásaink is megváltoztak. A koronavírus-járvány első hullámában jól megfigyelhető volt, hogy sokan maradtak otthon, többet is vásároltak, több élelmiszert vittek haza a családok. Igyekeztek egyszerre megvenni mindent, mondhatni, hogy kevés nagy bevásárlást ejtettek meg a családok, ami azonban probléma volt, hiszen kevesebbszer találkoztak bizonyos termékekkel, így az ez általi „kommunikáció” is akadozott. Mindezek mellé berobbant az online vásárlás is, mely szintén nagyban megváltoztatta a vásárlási szokásokat.
Kapcsolódó cikkeink
Ezek a témák érdekelték legjobban a talajvédelmi kérdőív résztvevőit
Nyáron a lakosság és a talajvédelemi szakemberek is elmondhatták véleményüket…
Tovább olvasom >Drasztikusan megemelkedtek a gombamérgezési események az egész ország területén!
A gombaszezon kezdetével megnövekedtek a gombafogyasztás utáni megbetegedések is, jelenleg…
Tovább olvasom >Hosszabbítható a növényvédő szerek felhasználhatósági ideje
A Nébih a hatékony növényvédelem mellett a hulladék mennyiségének minimalizálását…
Tovább olvasom >További cikkeink
Átfogó átalakításokkal próbálja újraéleszteni a Starbucksot Brian Niccol vezérigazgató
A Starbucks új vezérigazgatója, Brian Niccol, átfogó reformokat tervez bevezetni…
Tovább olvasom >A tanulás fontosabb lett a karriernél
Nagyot fordult a világ a munkahelyeken. Ma már nem csak…
Tovább olvasom >Gyenge negyedéves eredmények miatt kihívásokkal néz szembe az Anheuser-Busch InBev és a Carlsberg
A világ vezető sörgyártói, az Anheuser-Busch InBev (AB InBev) és…
Tovább olvasom >