Hogyan választunk, avagy az optimális kishaszonjármű
Amikor úgy döntünk, hogy kishaszonjár-művet vásárolunk, a legelső, amivel mindenkinek számolnia kell az, hogy ez nem egy egyszerű „autóvásárlás”.
Ekkor ugyanis egy olyan „csomagot” vásárolunk, amely a lehető legjobb megoldást kell, hogy adja értékláncunkban az áruk szállítására. Általános elvárásaink: legyen a lehető legmegbízhatóbb, méretben és felszereltségben a legmegfelelőbb, és persze – az örök kitétel – a legolcsóbb.A baj az olcsósággal csak az, hogy nagyon relatív. Mi legyen „olcsó”? A vételár, az üzemben tartás, a biztosítás és sorolhatnám még? A válasz persze az, hogy mindez együtt. Természetesen, de ilyen nincs.
Beszéljünk róla!
Amikor a vételárról beszélünk, az első dolog, ami az eszünkbe jut, az új vagy használt közötti mindenkori hezitálás. Azt is nagyon fontos előre tisztázni, hogy hány kilométert fogjuk használni a vásárlandó gépjárművet havi vagy akár éves lebontásban. Fontos tudni azt, hogy hány sofőr igényeihez, vezetői stílusához, tehertételéhez fogunk alkalmazkodni. Hogy milyen sűrűn állítjuk majd le, majd percek múltán indítjuk újra a járművet. Milyen speciális útviszonyoknak, parkolási próbatételeknek kell majd megfelelnie? Mik lennének az optimális paraméterei a motornak, a raktérnek, esetleges vontatási feltételek stb.
Amikor már idáig eljutunk, garantálom a káoszt, az enyhe pánikot és a tanácstalanságot.
Hogy mindezeket megelőzhessük, szeretnék egy javaslattal élni!
Kezdjük az egészet egy rövid beszélgetéssel, megosztva elképzeléseinket közvetlen munkatársainkkal, beosztottainkkal, és fontos lenne bevonni ebbe a leendő sofőröket (sofőrt) is. Utána ezt súlypontozva ki tudjuk választani az optimális gépjárművet.
Ha ennek a járműnek nagyon sok különböző kitételnek kell megfelelnie, ne is hitegessük magunkat azzal, hogy használtban meg fogjuk találni! Ilyenkor szinte biztosan újat kell vásárolnunk, s idejében meg is rendelnünk, mert egyes márkák bizonyos modelljeire a piacot ismerve akár fél évnél is többet kell várnunk. Tartsuk azt is szem előtt, hogy amennyiben speciális felépítményre is szükségünk van, az megint hónapokkal halaszthatja el a használatbavételt.
Néhol már egyautós flotta is van
Amikor idáig eljutunk, már csak a modellt kell kiválasztanunk. Hogy hol vásárolnánk meg, már leginkább attól függ, hogy hol van jó ismeretségünk. Sokan választják a régi módszert, miszerint addig vándorolnak értékesítésről értékesítésre, az éppen legkedvezőbb ajánlatot lobogtatva, amíg ki nem futnak az időből, elfogyhat a türelmük, avagy be nem látják, hogy utazgatásaik többe kerülhetnek üzemanyag és idő vonzatában, mint amennyit potenciálisan meg tudnak spórolni. Itt inkább azt javasolnám, hogy a mindenkori márkára és modellre vonatkozó aktuális akciókat érdemes figyelemmel kísérni, ezeket meglovagolni, és ezen felül kihasználni esetleges ismeretségünket és alkuképességünket!
Fontosnak tartom még felhívni a figyelmet arra, hogy különböző márkáknál különböző darabszám-elbírálás alá esik a „flottás értékesítési kategória”. A legtöbb márkánál még mindig jellemző a minimum háromautós vásárlás ahhoz, hogy tetemesebb diszkontot tudhassunk magunkénak. Az utóbbi időben azonban tapasztalhatjuk ennek a felpuhulását, amikor is egyes importőrök már az egy gépjármű megvételét is hajlandók „flottavásárlás” elbírálása alá venni, ezzel juttatva előnyökhöz a vásárlót.
Kár a benzinért
Felmérések alapján termékeink árát akár 40 százalékban is befolyásolhatja a szállítási költség, amelyet főként az üzemanyagár határoz meg.
Így magam is a végére hagytam talán a legfontosabb szempontot a választás során. Ez pedig nem más, mint az üzemanyag fajtája és a fogyasztás. (Itt persze rögtön a károsanyag-kibocsátást is hozzátehetném, de sajnos ez még nem jellemző vásárlói szempont ebben a kategóriában.)
Az üzemanyagárak terén sajnos drasztikus emelésekkel kellett szembenéznünk, ha csak az elmúlt fél évet tekintjük mérvadónak. Nem kell látnoki képesség ahhoz, hogy belássuk: ezzel még nincs vége. A nyárra várható – hivatalosan is megerősített – 340 Ft/literes üzemanyagárak mellett nagyon el kell gondolkodni, hogy milyen teljesítményű motorral, mekkora felépítménnyel rendelkezzen a kiválasztott szállító járművünk.
Egy átfogó elemzés valószínűleg alátámasztja azt a régi bölcsességet, hogy a „drágább szokott lenni az olcsóbb”. Mindenesetre érdemes elgondolkodni a további fenntartási és üzemanyagköltség-optimalizáláson is.
Steiner Zoltán
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >