Hitelbiztosító: tovább bővülhet a takarmányágazat az idén
A takarmányágazat kibocsátása az idén 2 százalékkal 3,45 millió tonnára nőhet, és tavalyhoz képest 8 százalékkal több, közel 270 milliárd forint árbevételt érhet el – írja az Euler Hermes Hitelbiztosító elemzésében.
Számításaik szerint az ágazat bevétele mintegy 240 milliárd forint volt 2017-ben, amikor Magyarországon 3,35 millió tonna takarmánykeveréket gyártottak, tavaly 3,38 millió tonnát, amely az idén meghaladhatja a 3,45 millió tonnát – közölte a biztosító az MTI-vel.
A társaság 2014. és 2019. közötti adatok elemzése alapján megállapította, hogy közel 330 magyarországi takarmánykeverő állította elő az uniós össztermelés több mint 2 százalékát. A magyar takarmányból 1,3 millió tonnát a sertéságazatban, 1,4 millió tonnát a baromfiágazatban használnak fel, 450 ezer tonnát a kérődzőknek, 130 ezer tonnát pedig egyéb célra gyártanak.
Az ország éves takarmánytermelésének 40 százalékét 15 termelőegység állítja elő. A kisebb takarmánykeverő üzemek nagy része jellemzően a saját állatállomány takarmányozására termel, évi 50 ezer tonnát meghaladó kapacitással mindössze 20 keverő rendelkezik.
A biztosító szakértői azzal számolnak, hogy a kisebb üzemek egy része a munkaerőhiány, technológiai, hatékonysági hiányosságok és méretgazdaságossági problémák miatt beruházásait elhalaszthatja és áttérhet a vásárolt takarmányra, amely komoly mértékben átrajzolhatja a piacot.
Bujdosó Tünde, a hitelbiztosító kockázatkezelési igazgatója a közleményben azt taglalta, hogy az ágazat kedvezően teljesít, ám a piacnak szembe kell néznie többek között az éghajlatváltozási trendekkel, a szójadara piacán a szürkegazdasággal, valamint a folyamatosan jelen lévő állategészségügyi kockázatokkal. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
MBH gyorselemzés: Csökkent a kiskereskedelem lendülete májusban
A húsvéti költések után lassult a kiskereskedelmi forgalom bővülése májusban:…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Ezért nem fenntartható a 2026-os költségvetés
A Parlament elfogadta a 2026-os „háborúellenes” költségvetést, mely a legtöbb…
Tovább olvasom >Csendes offenzívában a sajátmárkák az európai élelmiszerboltok polcain
A sajátmárkák lassan, de biztosan lépnek ki a másodhegedűs szerepből:…
Tovább olvasom >További cikkeink
45 millió fontos beruházást indít a Müller brit tejüzemében
A német Theo Müller csoporthoz tartozó Müller 45 millió fontot…
Tovább olvasom >NewPrinces Group veszi meg a Carrefour olaszországi üzletei
Megállapodást kötött a Carrefour a NewPrinces Group-pal olaszországi tevékenységeinek értékesítéséről.…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a fair trade Németországban
A németországi fair trade forgalom 2024-ben 11%-kal, 2,6 milliárd euróra…
Tovább olvasom >