Hiába az árstop, a tejföl, sör és a tojás még Németországban is olcsóbb, mint nálunk
A Német Szövetségi Statisztikai Hivatal (Destatis) adatai szerint Németországban 7,9% volt az augusztusi inflációs ráta, ami azt jelenti, hogy tovább emelkedett a pénzromlás üteme, ami az utóbbi 6 hónap során végig 7% feletti volt. Különösen az energia- és az élelmiszerárak (+16,6%) hajtják a pénzromlást. Anglia és az Egyesült Államok árai után a Pénzcentrum azt vizsgálta, mennyibe kerülnek Németországban a mindennapi fogyasztási cikkek a boltokban: az eredmény több, mint meglepő.
A magas élelmiszer- és energiaárak, az ellátási lánc problémáinak folyamatos súlyosbodása azt eredményezte, hogy az infláció még a világ legerősebb gazdaságait sem kerülte el. Többek között az Egyesült Királyság is a bőrén érzi a drágulást, a júniusi 9,4%-os érték több évtizedes rekordot döntött meg, igaz, augusztusra 9,9 %-ra lassult. Az Egyesült Államokban augusztusban 8,3% volt a drágulás. Az élelmiszerek esetében pedig még súlyosabb a helyzet mindenhol.
Magyarországon augusztusban a legmeredekebben az élelmiszerek drágultak, ezen belül a KSH szerint leginkább a margarin (66,9 százalékkal), a kenyér (64,3 százalékkal), a sajt (61 százalékkal), a száraztészta (57,9 százalékkal), a tejtermékek (54,7 százalékkal), a vaj és vajkrém (54,5 százalékkal), a péksütemények (45,4 százalékkal), a tojás (42 százalékkal), a rizs (40,9 százalékkal), a baromfihús és az édesipari lisztesáru (40,4 százalékkal) drágult. Átlag alatti mértékben, 15,9 százalékkal nőtt az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) ára. A csokoládé, kakaó 17,1, a cukor 9,3, az étolaj 5 százalékkal került többe.
Van, azonban, ami nem emelkedett egy forintot sem: hazánkban így alakulnak a rögzített termékeknek árai:
- kristálycukor 261 forint/kg
- finomliszt 203 forint/kg
- sertéscomb 1420 forint/kg
- csirkemellfilé 1600 forint/kg
- csirkefarhát 293 forint/kg
- napraforgó étolaj 713 forint/liter
- a 2,8 százalékos UHT tartós tejé pedig 268 forint/liter
- tej 1,39€ (mai árfolyamon ez 562 forint)
- a cukor 0,79 € (319 forint)
- a liszt 0,45€ – 1,29€ (182- 522 forint)
- a csirkemellfilé 8,82 € – 9,79€ (3572 – 3964 forint)
- napraforgóolaj 3,99 € (1615 forint)
- repceolaj 1,99€ (805 forint)
A Német Szövetségi Statisztikai Hivatal (Destatis) adatai szerint Németországban 7,9% volt az augusztusi inflációs ráta, ami azt jelenti, hogy a júniusi 7,6% és a júliusi 7,5% után tovább emelkedett a pénzromlás üteme, ami az utóbbi 6 hónap során végig 7% feletti volt. Különösen az energia- és az élelmiszerárak (+16,6%) hajtják a pénzromlást, melyet a nyáron bevezetett üzemanyag-kedvezmény és a 9 eurós jegy tudott mérsékelni valamelyest. A friss gyümölcsök esetében 3,1%-os, míg a zöldségeknél 9,5%-os inflációt mértek, mindkettő jelentősen elmarad az egyéb kategóriákban tapasztalható drágulástól, például az étkezési zsíroknál és olajoknál 44,5%, tejtermékeknél és tojásnál 26,8%, a húsféléknél 18,6%, míg a kenyérféléknél 17,1%-kal emelkedtek a fogyasztói árak az egy évvel korábbi szinthez képest – írja az Agrárszektor.
De a Youtube-on is találunk rengeteg friss videót a témában. Jól látszik, hogy a német gyártók is rekord ütemben emelik áraikat, azonban viszonylag olcsó az ennivaló akár magyar árakhoz is képest is.
- sampon: 1616 forint
- 6 Beck’s sör 1712 forint
- tej 435 forint/liter
- fagyasztott zöldség 300 g: 315 forint
- tojás 794 forint/10 darab
- lilahagyma 514 forint/kg
- répa 554 forint/750 g
- banán 526 forint
- paradicsom 594 forint
- római saláta: 794 forint
- leveles tészta 315 forint
- majonéz 714 forint
- tejföl 259 forint
A teljes cikk, grafikonnal és más árösszehasonlításokkal a Pénzcentrum oldalán olvasható.
Kapcsolódó cikkeink
Folytatódhat jövőre a hitelezés fellendülése?
Akár még a 2021-es rekordévet is túlszárnyalhatja idén a lakossági…
Tovább olvasom >Ismert YouTube sztár adományozta egy berlini Edeka üzlet teljes készletét rászorulóknak
MrBeast, a világ egyik legismertebb YouTube-sztárja, egy berlini Edeka üzlet…
Tovább olvasom >3,7%-kal emelkedtek az árak novemberben
Az októberi 3,2%-os év/év alapú áremelkedést követően novemberben 3,7%-kal nőttek átlagosan…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >