Henkel 2020+: Középpontban a növekedés, a digitalizáció és a gyorsaság
A Henkel november 17-én bemutatta új stratégiai prioritásait és pénzügyi célkitűzését, amelyek meghatározzák majd a Henkel működését 2020-ig és azt követően – összefoglaló nevén „Henkel 2020+”.
Erős alapjaira építve a Henkel célja további nyereséges növekedés elérése a négy stratégiai prioritás középpontba állításával: a növekedés előmozdítása, a digitalizáció felgyorsítása, a gyorsaság növelése és a növekedés finanszírozása.
„Jövőnket erős alapra építjük, amely lehetővé teszi számunkra, hogy fenntartható nyereséges növekedést érjünk el az elkövetkező években. Jobb teljesítményt nyújtunk a piacainknál, izgalmas márkákat magában foglaló üzleti portfóliónk kiegyensúlyozott és nagyon változatos, innovatív technológiákkal rendelkezünk, és vezető helyet foglalunk el nagyon vonzó piacokon és kategóriákban – valamint erős vállalati kultúrával, közös célkitűzéssel és közös értékekkel rendelkező lelkes globális csapatunk van” – mondta Hans Van Bylen, a Henkel igazgatóságának elnöke.
„A Henkelnél közös a célunk, hogy fenntartható értéket hozzunk létre – vásárlóink és fogyasztóink, munkatársaink, tulajdonosaink, valamint érdekelt feleink és azoknak a közösségeknek a számára, amelyekben működünk. Emellett értékeink irányítják tetteinket, döntéseinket és viselkedésünket” – emelte ki Hans Van Bylen.
A 2020-ig tartó és az azt követő időszakra kitűzött cél: a Henkel sikeres fejlődésének folytatása
„Folytatni kívánjuk a Henkel sikeres fejlődését egy nagyon változékony üzleti környezetben, amelyet a globalizáció, a gyorsuló digitalizáció, a gyorsan változó piacok, valamint az erőforrások szűkösségének és a társadalmi felelősségvállalásnak a növekvő relevanciája jellemez. A 2020-ig tartó és az azt követő időszakra a Henkel elé kitűzött célunk a további nyereséges növekedés elérése, valamint, hogy még inkább ügyfélközpontúvá, innovatívabbá, gyorsabbá váljunk és teljes körű digitalizációt valósítsunk meg a belső folyamatainkban és az ügyfelekkel közvetlenül kapcsolatban álló tevékenységeinkben. Emellett célunk, hogy minden üzleti tevékenységünkben előmozdítsuk a fenntarthatóságot, megerősítve vezető pozíciónkat” – fejtette ki Hans Van Bylen.
„Ennek a célnak az elérése érdekében középpontba állítjuk a növekedés előmozdítását, a digitalizáció felgyorsítását minden üzletágunkban és tevékenységi területünkön, a gyorsaság növelését szervezetünkben és csapatainkban, valamint a növekedésünk célzott kezdeményezéseken keresztül történő finanszírozását. A szerves növekedés mellett a felvásárlások továbbra is stratégiánk szerves részei maradnak portfóliónk további erősítése érdekében. Az első naptól kezdve nagyon energikusan kezdjük meg stratégiai prioritásaink megvalósítását a sikeres fejlődésünk folytatása és fenntartható érték létrehozása érdekében” – összegezte Hans Van Bylen a Henkel jövőbeli stratégiai irányát.
Nyereséges növekedés és vonzó hozamok
Egy nagyon változékony és bizonytalan piaci környezetben a Henkel konkrét pénzügyi célkitűzést határozott meg a 2020-ig tartó időszakra: A következő négy év során a Henkel célja 2 és 4 százalék közötti átlagos szerves árbevétel-növekedés elérése, a fejlődő piacok átlagot meghaladó hozzájárulása mellett. Az elsőbbségi részvények korrigált hozamára vonatkozóan a Henkel által kitűzött cél a 7 és 9 százalék közötti összetett éves növekedési ütem (CAGR). Ez a részvényhozam-növekedési célkitűzés tartalmazza az árfolyam-alakulásokat, és nem tartalmazza a nagyobb felvásárlásokat valamint a részvény-visszavásárlásokat. Emellett a Henkel célul tűzi ki a korrigált árbevétel-arányos megtérülés (EBIT-marzs) további javítását, valamint a szabad cash flow növelését.
„Olyan pénzügyi célkitűzéseket határoztunk meg 2020-ra, amelyek megerősítik szilárd bizalmunkat abban, hogy képesek vagyunk kiváló pénzügyi teljesítményt és vonzó hozamokat nyújtani. Továbbra is a költségfegyelmet állítjuk a középpontba, javítva nyereségességünket, optimalizálva a nettó forgótőkét és erős cash flow-kat termelve. Ez mind a szerves, mind a szervetlen növekedésbe történő további befektetést tesz lehetővé majd számunkra” – jelentette ki Carsten Knobel, a Henkel igazgatóságának pénzügyi alelnöke.
A stratégiai prioritások áttekintése
1. A növekedés előmozdítása
A növekedés előmozdítása a fejlett és a fejlődő piacokon kulcsfontosságú stratégiai prioritás lesz a Henkel számára. A társaság célzott kezdeményezések sorát indítja majd el, hogy legmagasabb szintű vásárlói és fogyasztói kapcsolatrendszert hozzon létre, tovább erősítse vezető márkáit és technológiáit, izgalmas innovációkat és szolgáltatásokat fejlesszen ki, és új növekedési forrásokat ragadjon meg.
A legmagasabb szintű vásárlói és fogyasztói kapcsolatrendszerrel a Henkel célja, hogy fokozott partnerkapcsolatokon keresztül felgyorsítsa a növekedést a legnagyobb vásárlókkal, valamint hogy mindhárom üzletágban a piaci növekedésnél jobb teljesítményt érjen el vezető vásárlóival. Ezt az ügyfélközpontúság terén végrehajtott lépésváltás – a vásárlói és fogyasztói igényekre összpontosítva –, valamint részletes vásárlói és fogyasztói kapcsolatrendszeri terveknek a szervezet valamennyi szintjét bevonó végrehajtása teszi majd lehetővé. Emellett a Henkel szeretné jobban megragadni a növekedési lehetőségeket konkrét célcsoportok igényeinek figyelembevételével: testreszabott termékekkel, szolgáltatásokkal és innovációkkal.
A Henkel vezető márkáinak és technológiáinak további erősítését is tervezi, növelve legjobban teljesítő globális márkái, valamint vezető helyi márkái árbevételét. A cél, hogy a top 10, vezető márka árbevételének a csoport teljes árbevételéből való részesedése 75 százalékra nőjön 2020-ra. Ezt a Henkel vezető márkáinak erősítését szolgáló célzott befektetésekkel, új technológiák megragadása révén versenyelőnyök megteremtésével, valamint egyéni igények szerint kialakított termékek és megoldások különböző iparági szegmensekben történő kifejlesztésével érik majd el.
Szintén növekedést eredményez majd a Henkel arra való képességének folyamatos fejlesztése, hogy izgalmas innovációkat és szolgáltatásokat dolgozzon ki. Ez lehetővé teszi majd a Henkel számára a megkülönböztetést az éles versenyhelyzettel jellemzett piacokon és a váltást „termék-központúságról” „megoldás-központúságra” jobban megkülönböztethető termékekkel és szolgáltatásokkal mind a fogyasztási cikkek, mind pedig az ipari termékek terén. A Henkel célja, hogy 2020-ig még inkább értéknövelő innovációkat dolgozzon ki, és azt tervezi, hogy növeli a vezető innovációiból származó árbevétel arányát. Az innovációs képességek előmozdítása érdekében és abból a célból, hogy alkalmakat teremtsen vásárlói megnyerésére, a Henkel új innovációs központokat fog kialakítani az Adhesive Technologies üzletág számára Düsseldorfban és Sanghajban, és előkészíti ezek megnyitását. Ezzel párhuzamosan a Henkel mindhárom üzletágban bővíti majd szolgáltatási kínálatát és modelljeit. Ez magában foglalja majd a tanácsadást és szaktanácsadást az ipari és szakmai ügyfelei számára, továbbá olyan digitális szolgáltatási kínálatot a fogyasztási cikkek terén, mint például az online időpontfoglalást fodrászokhoz, előfizetési modelleket vagy automatikus utánrendelést.
A Henkel emellett a növekedés meglévő alapvető üzleti tevékenységében történő előmozdítására vonatkozó stratégiai fókuszát kiegészíti azzal, hogy megragadja a növekedés lehetséges új forrásait, például új piacokra történő belépéssel a fehér foltok megszüntetése érdekében a fejlett és fejlődő piacokon. Célzott felvásárlások segítenek majd kiegészíteni a Henkel portfólióját, megerősíteni pozícióját vonzó piacokon és kategóriákban, valamint kiterjeszkedni csatlakozó kategóriákba. Emellett a vállalat maximum 150 millió eurós célorientált Kockázati Tőkealapot hoz létre annak érdekében, hogy specifikus digitális vagy technológiai szakértelemmel rendelkező start-up cégekbe fektessen be.
Növekedési célkitűzésének elérése érdekében a Henkel növelni fogja befektetéseit és megemeli beruházásait (Capex) a 2013 és 2016 közötti 2 milliárd euróról 3 milliárd euróra a 2017 és 2020 közötti időszakra.
Míg a Henkel célja a szerves növekedés előmozdítása, a felvásárlások szerves részei lesznek a társaság stratégiájának portfóliója további erősítése érdekében. A Henkel a potenciális lehetőségeket továbbra is világos kritériumokon alapuló nagyon fegyelmezett megközelítéssel kezeli: stratégiai illeszkedés, elérhetőség és pénzügyileg vonzó lehetőség. Ugyanakkor a Henkel elkötelezett a „Single A” minősítése mellett.
2. A digitalizáció felgyorsítása
A digitalizáció felgyorsítása segít a Henkelnek abban, hogy sikeresen növelje üzleti tevékenységét, erősítse kapcsolatait vásárlóival és fogyasztóival, optimalizálja folyamatait és átalakítsa az egész vállalatot. 2020-ig a Henkel kezdeményezések sorát valósítja majd meg annak érdekében, hogy előmozdítsa digitális üzleti tevékenységét, kihasználja az ipar 4.0. projekteket és átalakítsa a szervezetet.
Digitális üzleti tevékenysége előmozdítása érdekében a Henkel célja, hogy digitalizálja vásárlóival, fogyasztóival, üzleti partnereivel és szállítóival folytatott interakcióit a teljes értéklánc mentén mind a fogyasztási, mind az ipari cikkek terén. A „digitálisan indukált” árbevételnek meg kellene duplázódnia 4 milliárd euró fölé 2020-ig. A fogyasztási cikkek terén például a Henkel fokozni kívánja kötelezettségvállalását „sokcsatornás” kínálatokkal, amelyek e-kereskedelmi platformokat kötnek össze hagyományos kiskereskedelemmel, új digitális platformokat kíván kialakítani és bevezetni, és jelentősen bővíteni kívánja a digitális média használatát.
A Henkel emellett kihasználja majd az ipar 4.0-t, hogy biztosítsa termékei és megoldásai jobb tervezését, forrásellátottságát, előállítását és kínálását. Az integrált globális ellátási lánc digitalizációja segíti majd a vásárlók számára nyújtott szolgáltatási színvonal növelését, a gyártóüzemek jobb kihasználását, a gyártási és logisztikai folyamatok fejlesztését, valamint a Henkel ökológiai lábnyoma számára is előnyös lesz.
A Henkel sikeres digitalizációja a munkavállalók képességeitől és attól függ majd, képesek-e a szervezet átalakítására egy gyors „kipróbálni és megtanulni” gondolkozásmód elsajátításával. A változás elősegítése érdekében a Henkel bővíteni fogja specifikus képzési és fejlesztési programjait. Emellett digitális alelnöki pozíciót hoz majd létre üzletágakon átnyúló felelősségi körrel.
3. A gyorsaság növelése
Egy nagyon változékony és dinamikus üzleti környezetben a szervezet gyorsaságának növelése kritikus sikertényező lesz a Henkel számára a jövőben. Ez energikus és felhatalmazott csapatokat, leggyorsabb piacra kerülést, valamint gyors és egyszerűsített folyamatokat foglal majd magában.
Energikus és felhatalmazott csapatokkal rendelkező, gyorsabb szervezet létrehozása érdekében a Henkel elősegíti majd a vállalkozói szellem növekedését munkatársaiban, előmozdítja a változásra való nyitottságot, ösztönzi a rugalmasságot és növeli a munkavállalók döntési jogkörét. Ezt támogatja majd a Henkelnél lévő, nyílt visszajelzést, valamint a kiváló eredmények díjazását és elismerését tartalmazó erős teljesítménykultúra.
A „leggyorsabb piacra kerülés” kezdeményezése részeként a Henkel a vásárlói és fogyasztói igények jobb előrejelzésével kívánja csökkenteni az innovációs átfutási időket. A Laundry & Home Care és a Beauty Care üzletágakban például a Henkel célja az átfutási idő 30 százalékos csökkentése. Emellett a Henkel célja a piacra lépések és az új piacokra történő bejutás felgyorsítása.
A Henkel továbbá a „gyors egyszerűség” megközelítését is használja majd annak érdekében, hogy gyorsabbá váljon dinamikus piacokhoz alakított rugalmas üzleti modelleken, valamint munkafolyamatok és eljárások optimalizálásán keresztül.
4. A növekedés finanszírozása
A növekedés finanszírozása érdekében a Henkel új megközelítéseket valósít majd meg az erőforrások elosztásának optimalizálása, a nettóbevétel-gazdálkodás középpontba állítása, struktúrái hatékonyságának további növelése, valamint a Global Supply Chain szervezete további bővítése céljából. Ezek a kezdeményezések együttesen hozzájárulnak majd a nyereségesség további növeléséhez, és lehetővé teszik a Henkel számára, hogy finanszírozza a 2020-ig tartó és az azt követő időszakra vonatkozó növekedési célkitűzéseit.
Az „értékteremtő erőforrás-elosztás” segít majd tovább optimalizálni a költséggazdálkodást azon keresztül, hogy átláthatóbb lesz a költségvetés meghatározott költségkategóriák mentén, valamint a jobb költségvetés-felosztás révén.
A nettóbevétel-gazdálkodás hatékonyabbá teszi majd a Henkel promóciós tevékenységeit. Ez magában foglal majd például exkluzív fogyasztói és vásárlói rálátás-kihasználást, valamint kategóriabővítést vagy új kategóriák kidolgozását a kiskereskedelmi partnerekkel.
A Henkel folyamatosan dolgozni fog hatékonyabb struktúrák megvalósításán is, például közös szolgáltató központjai folyamatban lévő átalakításán keresztül, amely központok folyamatok széles skáláját kezelik nagymértékben egységesített és digitalizált módon mindhárom üzletágban. Emellett a vállalat folytatni fogja globális gyártási és raktározási jelenlétének optimalizálását és konszolidálását.
A sikeres európai kezdést, valamint az európai és ázsiai csomópontok kialakítását követően folytatódik a Henkel integrált Global Supply Chain szervezetének bevezetése valamennyi régióban.
Fenntartható érték előállítása
„A Henkel célja fenntartható érték létrehozása üzleti tevékenységeinek minden dimenziójában. Ez a cél minden munkatársunkat egyesíti szilárd értékek mentén: vásárlók és fogyasztók, munkatársak, pénzügyi teljesítmény, fenntarthatóság és családi vállalkozás” – mondta Hans Van Bylen.
A fenntarthatóság iránti elkötelezettségének megerősítése érdekében a Henkel világos célokat határozott meg erőforrás-hatékonyságának növelése érdekében, például azáltal, hogy több értéket teremt kevesebb erőforrás felhasználásával. A Henkel ambiciózus fenntarthatósági mérföldköveket határozott meg, amelyek 2010-hez képest összességében 75 százalékos hatékonyságnövekedést eredményeznének 2020-ig. A Henkel minden munkatársának fenntarthatósági nagykövetként való bevonása a vásárlók és fogyasztók, az üzleti partnerek és a társadalom felé, mozgatórugója lesz majd a Henkel fenntarthatósági vezető szerepének.
Kapcsolódó cikkeink
Optimistán szenvednek a márkák, sikertől duzzadnak a drogériák – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 2. rész)
Közel 1100 „diák” iratkozott be az FMCG Szabadegyetemre, hogy szeptember…
Tovább olvasom >A Henkel Magyarország idén is kitűzte a rózsaszín szalagot
Folytatódik a tavaly megkezdett „Pink Október” kampány. A „Pink Október”…
Tovább olvasom >100%-ban megújuló energiára vált a Henkel kenyai gyártóüzemében
Teljesen megújuló energiára állt át a Henkel kenyai gyártóüzemében, amely…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Tíz millió forintnyi tetőcserepet ajánlott fel a törökbálinti Tábitha Hospice Ház építéséhez a Wienerberger
Tizenharmadik alkalommal indult el a „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő aktivitás,…
Tovább olvasom >