Magazin: Helyzetjelentés – A hazai kiskereskedelem digitális mérföldkövei

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2018. 11. 07. 07:10

A digitalizáció a gyártási és vállalatirányítási folyamatok mellett az értékesítésben is egyre nagyobb szerepet kap, menetelése a távol-keleti és egyesült államokbeli kiskereskedelmi csatornákban, világviszonylatban lekörözhetetlen. Ezúttal a legújabb technológiák hazai retail-jelenlétébe adunk betekintést. A piac meghatározó szereplői, fejlesztők és áruházláncok mutatják be a digitális trendek kihívásaira válaszoló fejlesztéseiket.

SuperSmart kassza

Zajlik a piacra történő bevezetése a SuperSmart és a Bizerba közös Scan&Shop változatának, melyet az idei Paris Retail Week szakmai kiállításon a Top 5 innovatív megoldás közé választottak. A Scan&Shop a retail egy olyan jelenlegi trendje, amely amellett, hogy megoldást ad a munkaerőhiányra, a vevőknek kényelmes és gyors vásárlást, a kereskedőknek pedig pontosabb és hatékonyabb értékesítést tesz lehetővé.

Tóth Pál, a Bizerba értékesítési vezetőjének tájékoztatása szerint a SuperSmart megoldást két fontos részlet teszi egyedivé:

Tóth Pál
értékesítési vezető
Bizerba

– Az egyik, hogy a vásárló által összeszedett termékeket a rendszer a vásárlás végén kamerával azonosítja, és leméri. Ezzel a funkcióval az üzletek a jelenlegi szúrópróba szerinti ellenőrzéshez képest, emberi beavatkozás nélkül, jelentősen csökkenteni tudják az eltűnt termékek mennyiségét. Másik fontos eleme a rendszerbe épített mesterséges intelligencia, mely az egyedi vevők korábbi vásárlásainak elemzésével segít a kosárba tett termékek pontosabb azonosításában, emellett az üzletek számára nyújt többek között olyan hasznos információkat, mint a vásárlók üzleten belüli mozgása, eltöltött ideje, a kosárérték vagy a heti aktivitás. A Super­Smartot komoly nemzetközi érdeklődés övezi; a cseh Makro (Metro C+C) prágai, brnói és ostravai üzleteiben már sikerrel működik a rendszerünk, valamint nemzetközileg tárgyalásokat folytatunk a francia Monoprix, Auchan és Carrefour és a német Real/Metro C+C áruházlánccal.

 

 

Chatbottal támogatott kommunikáció

Az ALDI Magyarország Élelmiszer Bt. több digitális fejlesztést is eszközölt fogyasztói kommunikációjában és belső működési területein. A cég tájékoztatása szerint 2018 májusában – az ALDI nemzetközi hálózatán belül, illetve a hazai élelmiszer-kiskereskedelmi szektorban is elsőként – elindította chatbotszolgáltatását a Messengeren. A beépített intelligens megoldás a nap 24 órájában válaszol a beérkező kérdésekre. A cég tapasztalatai szerint a megkeresések döntő hányadát egy linkkel vagy az ügyfélszolgálati oldalra való irányítással is meg tudja válaszolni, ezekre az üzenetekre pedig egy chatbot is képes reagálni. A megoldás egyúttal az ügyfélszolgálat munkáját is segíti. Az ALDI az elmúlt hónapok tapasztalatai alapján tovább fejleszti ezt a platformot, és még szélesebb támogatást nyújt ügyfeleinek.

A hatékony logisztikát és az optimális árukészletet segíti a számítógéppel támogatott rendelési szoftver, mely a friss termékeken (zöldség, friss hús, virág) kívül számos árucikk esetében azok szezonális változása és a várható értékesítés alapján javasol rendelési mennyiséget az üzletvezetőnek. Ez hozzájárul, hogy a vásárlók mindig megtalálják az általuk keresett terméket a lánc bármely üzletében.

Emellett a belső kommunikációt segíti már évek óta az Infoboard, amely mind az üzletekben, mind a biatorbágyi irodaépület közösségi tereiben megtalálható digitális képernyő, amin a különböző részlegek (értékesítés, logisztika, ügyvezetés) saját csatornával rendelkeznek, és testre szabott tartalmakat jelenítenek meg.

 

Pricer elektronikus polccímke

Szabó Dávid
vezérigazgató
Szintézis

A Szintézis Zrt. az innovációban látta meg a retail szektor továbblépési lehetőségét.

– Nagy jelentőségű volt a hazai piacon, amikor önálló, 100%-ban magyar tulajdonú informatikai cégként, elsőként engedélyeztettünk önkiszolgáló kassza megoldást – tájékoztat Szabó Dávid vezérigazgató. – Az engedély kiállítását követően azonnal pilotot indítottunk, jelenleg pedig egy 10 boltos roll-out közepén vagyunk.

A Szintézis mint cégcsoport a külföldi piacokon is jelen van. A cég romániai leányvállalatával karöltve fejlesztette az ottani online kasszákhoz szükséges megoldásokat, felhasználva ehhez magyarországi tapasztalatait. A vállalaton belüli startup részleg a kereskedelmi megoldások mellett az egészségügy területére is készített RFID-alapú azonosítórendszert. Szabó Dávid tájékoztatása szerint stratégiájuk eredményeként a cég a tavalyi félévhez képest mintegy 60%-os növekedést ért el.

– Pricer elektronikus polccímkerendszerünkkel már 10 éve jelen vagyunk kereskedelmi láncokban és ipari gyártósorok mellett, az idei évben a Euronics hazai üzleteiben teljes roll-outot indítottunk el, és több élelmiszerbolt, köztük a Príma lánc is mellettünk tette le a voksát, a Pricer rendkívül rugalmas, gyors és megbízható, vezeték nélküli optikai kommunikációs (Optical wireless communication) rendszerének köszönhetően. A felhőbe költöztethető, webshoppal szinkronizálható rendszer egyedülálló háromszögelési módszerével bolton belüli navigációra is képes. (Bővebben a www.pricer.hu oldalon).

 

A sváb Szilikonvölgy – új Würth üzletkoncepció a Wanzllal karöltve

Nagy Edit
Wanzl Magyarország
ügyvezető igazgató

Nagy Edit, a Wanzl Magyarország ügyvezető igazgatójának tájékoztatása szerint bő 12 hónappal ezelőtt kereste meg a németországi Würth szereléstechnikai elemeket forgalmazó nagykereskedelmi vállalat a Wanzlt azzal, hogy dolgozzák ki az első, 24 órás nyitva tartással rendelkező üzletet, mely komplett szolgáltatást nyújt a vásárlók azonosításától az áruk automatikus beolvasásán át egészen a kasszazónáig. A fejlesztés eredményeként a Würth megnyitotta Selfservice üzletét a németországi Vöhringenben, ahol a viszonteladók hétfőtől szombatig, a nap 24 órájában vásárolhatnak. 17 órától az üzlet személyzetmentes, a belépés a Würth App QR-kód beolvasásával válik lehetővé. A vásárlást követően, a kasszaterülethez érkezve, a biztonságos szkennelési folyamat egy beléptető kapun való áthaladás után kezdődik. A vásárló azonosítása után indul a szkennelés, melyet egy ún. alagútszkenner biztosít. A termékek áruvédelmi hatástalanítása az alagútszkenneren való áthaladással egy időben történik.

A Würth24 üzletkoncepció lehetővé teszi a Würth többcsatornás stratégiájának további kiépítését; a cég vásárlói ezentúl többféle módon szerezhetik be áruikat, ebben a fióküzletben a nap bármely órájában. A sikeres tesztelést követően az új koncepció akár nemzetközi szinten is elterjedhet, mivel műszakilag kifogástalanul működik, és gazdaságosan sokszorosítható.

 

Mobilalkalmazás minden vevőigényre

A Praktiker mobilalkalmazása 2018 tavaszán debütált Magyarországon, Android és iOS platformon egyaránt. A telepítést követően, a belépéshez nem szükséges regisztráció: Facebook-, illetve Google-fiókkal is működik. A Praktiker emellett elérhetővé tette a törzsvásárlói kártya digitális verziójának használatát is. A pénztárnál elegendő megmutatni mobiltelefonon a kártya digitális változatát, és máris érvényesíthető a 3, 5, 7, vagy 10%-os vásárlási kedvezmény.

Bagaméri László
Praktiker
értékesítési igazgató

Az alkalmazásban a törzsvásárlókat támogató és regisztrációhoz kötött funkciók mellett elérhető vonalkódolvasó, amellyel többletinformációk kaphatók a termékekről az offline áruházakban, emellett térképre vetítve megtalálható a legközelebbi Praktiker áruház elérhetősége, melyben navigációs funkció is választható a Google Maps segítségével. Az applikációban rendelkezésre áll a Praktiker-webshop mintegy 30 ezer termékkel, illetve tovább lehet lépni a Praktiker-bloghoz és számos tipphez, ötlethez, mindezeken túl pedig az aktuális Praktiker-katalógus is böngészhető.

Bagaméri László értékesítési igazgató az alkalmazás bevezetése kapcsán lapunknak elmondta:

– A Praktiker folyamatosan monitorozza az applikáció sikerességét. Az eddigi eredmények azt mutatják, hogy az alkalmazást letöltők 70%-a aktívan használja is ezt a digitális megoldást. Az újonnan regisztrálók több mint 90%-a pedig már csak digitális formában kéri és használja a törzsvásárlói kártyáját.

 

GTIN – kulcs az elégedett vásárlókhoz

A GS1 Magyarország tájékoztatása szerint a több mint 40 éve sikeresen működtetett GS1 szabványrendszer jelenleg a világon a legelterjedtebb kereskedelmi szabvány; közel 20 iparágban több mint 2 millió vállalkozás alkalmazza termékeinek, helyeinek, szolgáltatásainak azonosítására.

A legtöbb fizikai terméket a gyártók, kereskedők GS1 szabványos GTIN-számmal látják el (Global Trade Item Number – Globális kereskedelmi áruazonosító szám), amely egyedileg azonosítja az adott terméket a globális piacon, és ahogy azt Burányi Zsófiától, a cég PR- és marketingmenedzserétől megtudjuk, mostantól már az online világban is:

Burányi Zsófi a
PR- és marketing-
menedzser
GS1

– A vásárló megtalálása a Google Shopping véleménye szerint ott kezdődik, hogy a gyártók és forgalmazók megfelelően töltik fel termékeik adatait egy webshop katalógusába. Minél több adat érhető el az online termékinformációk listáján, annál nagyobb esély nyílik a releváns hirdetések megjelenítésére, így annál könnyebb lesz megtalálni a vásárlót, aki pontosan az adott terméket keresi. Az olyan nagy nemzetközi webes piacok, mint az Alibaba, Amazon, eBay vagy Google Shopping, már el sem fogadják a termékek közzétételét webáruházukban a GTIN-szám nélkül – tájékoztat a szakember. – A GTIN sokkal könnyebben értelmezhető a keresőmotoroknak, mint bármely kulcsszavas keresés, így hatványozottan nagyobb valószínűséggel biztosítja a termék megjelenését egy árukeresés során, ami által nagyobb vásárlói elköteleződést és bizonyítottan magasabb konverziókat eredményez.

 

 

 

Önkiszolgáló kasszák és webshopfejlesztés

A SPAR Magyarország minőségi vevőkiszolgálást előtérbe állító üzletpolitikájának lényege, hogy a mindenkori fogyasztói szokásoknak maradéktalanul megfeleljen, így az egyre növekvő vevőforgalom okán a kereskedelmi lánc az elmúlt évben megkezdte önkiszolgáló gyorskasszák telepítését üzleteiben.

Maczelka Márk
kommunikációs vezető
SPAR Magyarország

Maczelka Márk kommunikációs vezető tájékoztatása szerint a pénztárak kezelőfelülete egyszerű és könnyen áttekinthető. A készpénzes fizetés mellett többféle lehetőséget kínál a vásárolt áruk ellenértékének rendezésére: lehet bankkártyát, SuperShop-kártyát, SPAR-ajándékkártyát használni, továbbá az Erzsébet-utalványok is beválthatók.

Az érdi, tatabányai és bicskei SPAR szupermarketek, valamint a 2017-ben újranyitott tatabányai INTERSPAR hipermarket után a cég 2018 végéig, a tervek szerint összesen 44 SPAR szupermarket és INTERSPAR hipermarket önkiszolgáló gyorskasszával való ellátását kivitelezi.

A kommunikációs vezető lapunknak elmondta, hogy a vásárlói visszajelzések eddig rendkívül pozitívak, az érdi INTERSPAR áruházban a 6 önkiszolgáló pénztár 2017. szeptemberi beüzemelését követően már a vásárlók közel 30%-a fizetett ezeknél az egységeknél.

– A SPAR számára kiemelten fontos a fejlesztés, az áruházak folyamatos modernizációja, az esztétikus, praktikus és igényes vásárlói környezet kialakítása, a szolgáltatások kínálatának szélesítése, amelyhez alapvetően hozzátartozik a kényelmes vásárlás elősegítése – nyilatkozta Maczelka Márk.

A cég legújabb, fontos digitalizációs fejlesztése a 2019 elején induló SPAR online shop, melynek jelenleg már sikerrel zajlik a tesztelése.

 

Scan & Shop – már két éve elérhető a legújabb technológia

– A fogyasztói igények állandó változásával összhangban a Tesco folyamatosan keresi azokat a fejlesztési lehetőségeket, melyekkel könnyítheti a bevásárlást, és növelheti a vásárlói élményt – hangsúlyozta Hevesi Nóra. A Tesco-Global Áruházak Zrt. kommunikációs vezetője hozzátette:

– Amellett, hogy a digitalizáció beépül a hétköznapokba, fizikai üzletekre továbbra is szükség lesz, ezért mindkét területen gyors és könnyen használható megoldásokat kínálunk.

A Tesco üzleteiben egyre többen veszik igénybe az önkiszolgáló kasszákat, ami nemcsak a sorban állással töltött időt csökkenti, de a dolgozók válláról is terhet vesz le. A vásárlói élmény növelésére és időmegtakarításra szolgál a Scan & Shop szolgáltatás és applikáció is: a bevásárlás legmodernebb módjával a vásárlók egy szkenner segítségével olvashatják le a megvásárolni kívánt termékek vonalkódjait, amelyeket azonnal a bevásárlótáskába tehetnek. Eközben az eszközökön nyomon követhető a költés és a megtakarítás is, a kasszáknál pedig már csak a végösszeget kell kifizetni.

Hevesi Nóra kiemelte, a 2013-ban, a versenytársak között elsőként elindított Tesco Online Bevásárlás szolgáltatás 2018. októberi, Debrecent, Nyíregyházát, Hajdúböszörményt és Hajdúszoboszlót érintő bővítésével már 107 településen nyújt házhozszállítást. A rendelés otthonról, és akár útközben, okostelefonról is leadható. A szolgáltatásban egy online bevásárlólista állítható össze, amit a Tesco munkatársai összekészítenek. A termékek a vásárló otthonába a kért időpontban (2 órás időablakok) kiszállításra kerülnek, vagy a Click&Collect opció esetén egy választott áruházban átvehetők.

Kapcsolódó cikkeink