Helyi termékek a világhálón

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 05. 20. 08:00

A világ gasztronómiájában ma az egyik legmarkánsabb, ellenállás nélkül érvényesülő trend a helyi termékek, azaz a felhasználó közelében termesztett, illetve előállított élelmiszerek használata.Nincs ez másképp a hazai vendéglátás magát az átlagnál magasabbra pozicionálni kívánó rétegében sem: étlapok, szakmai versenyek, szakcikkek témája az alapanyagok helyi termelőktől való beszerzése. Sokszor viszont nem könnyű fellelni ezeket a helyi termékeket, különösen azoknak kell a legmegfelelőbb partnerek felkutatásába nagyobb energiát fektetniük, akik nagyvárosokban működtetik üzletüket.

Hogy szerveznek-e a világ gazdagabbik felében is konferenciákat a témában, vagy alapítanak-e kistermelői bolthálózatokat, mint nálunk, nem tudjuk, de számos konkrét, mi több: bevált megoldásról már hallottunk. A „leghuszonegyedikszázadibb” megoldásnak mind közül, egyelőre, a számítógépes adatbázisként is működő, nemrég indított wisconsini illetőségű Local Dirt honlapot tartjuk, amelynek alapvető funkciója a termelők és vásárlók kapcsolatának megteremtése. A farmer vagy más agrárvállalkozó elkészíti saját profiloldalát a szájton, amelyen jelöli, milyen termékei vannak, milyen mennyiségben, és milyen áron szeretné eladni azokat.

Az egyéni vagy szervezett vásárlók irányítószám (ott ebben van rendszer!) vagy térképadatok alapján kereshetnek rá a számukra megfelelő gazdákra, kisüzemekre, a megfelelő megrendelőt kitöltve pedig jelezhetik, hogy hol, a farmon vagy valamelyik környékbeli termelői piacon kívánják átvenni az árut, és fizetni. A Local Dirt legtöbb szolgáltatása ingyenes, de a nagykereskedelemmel foglalkozóknak például éves díjat kell fizetniük használatáért.

Kapcsolódó cikkeink