Helyi gyártókkal lépne az uniós piacra a Temu

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 07. 11. 12:02

Egyre nagyobb hullámokat vet a Temu térnyerése Európában – most azonban nem iparcikkekkel, hanem élelmiszerrel készül felforgatni a piacot. A kínai online platform, amely már így is letarolta az európai e-kereskedelmi szektort, új stratégiája szerint helyi gyártókkal lépne be az uniós élelmiszerpiacra. Miközben a fogyasztók örülhetnek a kedvezőbb áraknak, a kiskereskedelmi láncok és fogyasztóvédelmi szervezetek egyre nagyobb aggodalommal figyelik a fejleményeket.

Árharc helyben – kínai módszerrel

A Temu sikere abban rejlik, hogy közvetlenül köti össze a gyártót a fogyasztóval, kiiktatva a hagyományos kereskedelmi láncokat. Ez a modell iparcikkek esetében már bizonyított – most pedig az élelmiszerekre is kiterjesztenék. A vállalat célja nem az, hogy Kínából importálja a termékeket: ehelyett saját helyi ellátási láncokat épít ki európai gyártókkal, különösen a snackek, italok, édességek, kozmetikumok és kertészeti termékek kategóriáiban.

A Temu szóvivője szerint a platform már most is nyitva áll az európai – köztük osztrák és német – kiskereskedők előtt, és az élelmiszerek jelentős részét helyi partnerek kínálják.

Németország után Svájc, majd ki tudja?

A Temu első élelmiszerpiaci partnerei Németországban jelentek meg: a Wurstbaron húsipari cég és a Mr Tom müzliszelet márka már hónapok óta jelen van a kínai platformon. A következő cél Svájc, de a vállalat tervei szerint az egész EU-ra kiterjesztené jelenlétét. Az „Európától Európának” elv mentén épülő stratégia azt célozza, hogy az árverseny mellett a szállítási idő és környezetterhelés is csökkenjen – legalábbis papíron.

A Retail Detail és a Lebensmittel Zeitung szaklapok is kiemelik: az élelmiszerpiaci expanzió nemcsak új bevételi forrást jelent a Temu számára, hanem még nagyobb nyomást gyakorol a helyi láncokra, amelyek így újabb fronton kényszerülnek versenyezni.

A számok magukért beszélnek

A Backlinko adatai szerint 2023 szeptemberében a Temu 92 millió aktív felhasználóval rendelkezett az Európai Unióban. Ausztriában havonta 1,8 millió látogatója van az oldalnak, egész Európában pedig már 103 millióan böngészik a platform kínálatát. Magyarországon az Intellinews szerint 2024-ben már a Temu volt a legnagyobb online vásárlási felület: 10 millió megrendeléssel és 130 milliárd forintos becsült forgalommal előzte meg a hazai e-kereskedelmi szereplőket.

Fogyasztói öröm, kiskereskedelmi fejfájás

A vásárlók számára a Temu megjelenése kétségtelenül kedvező: olcsóbb termékek, széles kínálat, gyors szállítás. A magyar fogyasztók például többet rendeltek 2024-ben a Temun, mint a tíz legnagyobb hazai webshopból összesen. Ugyanakkor a fogyasztóvédők a termékek minőségének, biztonságának és nyomon követhetőségének hiányosságaira figyelmeztetnek – különösen az élelmiszer-kategóriában.

A helyi láncoknak közben újabb versenytárssal kell szembenézniük egy amúgy is nehéz piacon: az infláció, a szabályozói nyomás és az árérzékeny vásárlói magatartás mellett most a Temu is részt kér a vásárlók pénzéből – és úgy tűnik, hatékonyan. A kérdés csak az, meddig tartható fenn ez a modell, és ki húzza a rövidebbet a végén.

Címkék: , ,

Kapcsolódó cikkeink