Helyet kérnek az étrend-kiegészítők a kiskereskedelemben is

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 03. 05. 08:00

A táplálkozás szerepének felismerése az egészség megőrzésében nem új keletű. Mégis, ahogyan egyre több környezeti ártalom, stressz éri a fogyasztókat, és egyre kevesebb időt tudnak szánni a nyugodt és változatos táplálkozásra, illetve egészségük megőrzésére, úgy értékelődik fel többek között az étrend-kiegészítők fontossága is.Manapság mindenhol azt olvassuk, azt látjuk, hogy a megváltozott, felgyorsult életformával együtt jár a nem megfelelő táplálkozás. Jellemzően feldolgozott élelmiszereket fogyasztunk, friss zöldséget, gyümölcsöt viszont keveset vagy semennyit – mondja Kiss Andrea, a Maspex-Olympos Kft. marketingigazgatója. – Mindeközben rengeteg energia kell ahhoz, hogy mindenhol megálljuk a helyünket: tanulásban, munkavégzésben, családban, párkapcsolatban, jusson idő barátainkra, törődjünk a testünk karbantartásával, és tájékozódjunk a ránk zúduló információözön közepette.
– Másrészről a környezeti változások miatt jobban oda kell figyelnünk, hogy mit fogyasztunk, hogyan tudjuk megőrizni életenergiáinkat – fűzi hozzá dr. Wang Fan, az Oriental Herbs Kft. ügyvezető igazgatója.

Magyar sajátosság az erős MLM
Az étrend-kiegészítők előnye, hogy miután nem törzskönyvezett készítmények, nem csupán patikákban forgalmazhatják őket, hanem a kiskereskedelem más csatornáin is: gyógynövényüzletekben, drogériákban, bevásárlóközpontokban, élelmiszerüzletekben. Így az egészségtudatos fogyasztó könnyebben építheti bele ezeket a táplálkozásába.
– Ha a mindennapi életünk részévé válik az egészségtudatos gondolkodás, akkor a nagyobb bevásárlásainkhoz is hozzá fog kapcsolódni, s keresni fogjuk a tartós élelmiszerekkel együtt. Ugyanis nem csupán a betegségek esetén szedünk vitaminokat, ásványi anyagokat, hanem megelőzésre is – jósolja Ásványi Tibor, a Naturland Kft. cégvezetője.
Az ügynöki értékesítés aránya nagyon magas, a modern kereskedelmi csatornák térnyerése még várat magára. Révész László, a Naturprodukt Kft. ügyvezető igazgatója szerint ez egy magyar sajátosság, amely gátolja az étrend-kiegészítők kiskereskedelmi forgalmának fejlődési dinamikáját.
– A magyarok a második legsikeresebb Multi Level Marketing (MLM) értékesítők az USA mögött a világon. Sajnos, a szabályozatlan körülmények nagyban segítik a hálózati értékesítés népszerűségét, amelyen belül a legnagyobb arányt éppen a vitaminok, az étrend-kiegészítők és a speciális élelmiszerek képviselik. A többnyire teljesen szabálytalanul és ellenőrizetlenül, szinte az érvényben lévő törvényi szabályozás keretein kívül működő MLM és franchise hálózatok rendkívüli vásárlói potenciált vonnak el ettől a piaci szegmenstől.

Szélesedő választék a kiskereskedelemben
Az étrend-kiegészítők elsődleges célcsoportját az aktív fiatal felnőttek alkotják, hiszen az ő életvitelük (és étrendjük) szorul leginkább „kiegészítésre”. Különösen igaz ez, ha a kiskereskedelmi csatornákra fókuszálunk. Az idősebbek ugyanis jellemzően a patikákban szerzik be ezeket a készítményeket – a gyógyszereik kiváltásához kapcsolva –, gyakran a gyógyszerész tanácsait kikérve. Vásárlóerejük is elmarad az aktív korban lévőkétől.
A fiatal felnőttek csoportja is tovább szegmentálható, hiszen az egyes rétegeknek eltérőek az igényeik.
– Az egyetemista korcsoportban nyilvánvalóan a vizsgákon való helytállás az elsődleges prioritás – mond egy példát Kiss Andrea. – A Plusssz éppen ezért fejlesztette ki a Plusssz extractive pezsgőtablettát, amely olyan kombinációban tartalmaz ásványi anyagokat, vitaminokat és egyéb étrend-kiegészítő anyagokat, amely segíti a fokozott szellemi tevékenységet, a koncentrálást.
– Az első számú vásárlóréteg természetesen a hölgyek köre, főként, akik egy családért tartoznak felelősséggel – számol be a Dr. Chen Patika termékeket forgalmazó Oriental Herbs tapasztalatairól dr. Wang Fan. – Örömmel vesszük ugyanakkor tudomásul, hogy egyre több úriember is érdeklődik a termékeink iránt, bár egyelőre közel sem tekinthető kiegyenlítettnek az arány.
Ahogy az időseknél, úgy a gyerekeknél is vannak gátló tényezői a kiskereskedelmi értékesítés fejlődésének. Mindenekelőtt étrend-kiegészítőt nem is ajánlott hároméves kor alatt adni. A szülők rendkívül óvatosak, a készítmények tekintetében legtöbbször a gyerekorvos véleményét kérik ki, aki pedig sokszor inkább gyógyszerként regisztrált vitaminokat ír fel. Mégis egyre több ilyen étrend-kiegészítőként funkcionáló termék jelenik meg a kiskereskedelemben.
A Plusssz kínálatában ilyen például a multivitamin rágótabletta.
– A csomagolás mint marketingeszköz még fontosabb szerephez jut a gyerektermékek esetében, mint a hagyományosan felnőtt készítményeknél – emeli ki Kiss Andrea. – A színes, kedves mesefigurákkal a gyerekek számára szerethetővé tesszük a termék külsejét, ugyanakkor nagyon pontosan informáljuk a szülőket a benne lévő anyagok összetételéről.


Komplexebb összetételek, speciálisabb igényekre
Az étrend-kiegészítők élelmiszerként vannak nyilvántartva, ezért a termékek jelölése és hirdetése nem állíthatja vagy sugallhatja, hogy konkrét betegségek megelőzésére és kezelésére alkalmasak. Ennek megfelelően a fő vásárlói motiváció az általános közérzetjavítás és a prevenció.
– Az OÉTI-be történt bejelentések alapján az antioxidáns készítmények, valamint a vitamin- és ásványianyag-tartalmú készítmények mennyisége csökken, viszont nő a növényi hatóanyagokat tartalmazó termékek száma. Ez összefüggésben lehet a „természetes gondolkodás” terjedésével – állapítja meg Ásványi Tibor.
Hasonlóképpen érzékeli a piaci trendet dr. Wang Fan is:
– Az Oriental Herbs Kft. termékei közül a fogyókúrás diétát kiegészítő készítmények népszerűségén kívül egyes növényi hatóanyagok iránt is megnőtt a kereslet. Időről időre egyre újabb növényi hatóanyagok kerülnek előtérbe.
Az étrend-kiegészítők fejlődésének lehetséges iránya az egyre inkább egyedi, speciális igényeknek megfelelő készítmények kifejlesztése lehet.
– Ennek hátterét részben az adja, hogy szerencsére egyre többen ismerik fel a rendszeres orvosi szűrővizsgálatok szükségességét, aminek során információt kapunk általános állapotunkról, javaslatot kapunk az esetleges vitaminpótlás szükségességéről, amely fedezésére az étrend-kiegészítők remekül megfelelnek – világít rá Kiss Andrea. – S általánosságban véve lassan-lassan egyre tájékozottabbá válnak az emberek a saját életvitelükhöz passzoló étrendi szükségletekről, ami az egyedi igények jobb megfogalmazásához, felismeréséhez vezet.
A piackutatási adatok szerint a vitaminok értékesítése jóval dinamikusabban bővül, mint az ásványi anyagoké. A vitaminok egyelőre közismertebbek, reklámozottabbak, élettani hatásaik jobban beépültek a köztudatba. Azonban egyre nagyobb nyilvánosságot kap – sokszor épp az élelmiszerreklámokon keresztül – az ásványi anyag fontossága is, ezért hosszabb távon ez a szegmens is sokat fejlődhet.
Ásványi Tibor szerint a komplexebb összetételeké lehet a jövő:
– Nagyon sok multivitamin készítményben ásványi anyagok is vannak, így az egyes komponensek segíthetik egymás felszívódását, jobb beépülését a szervezetbe. Ilyen például a kalcium és a D3-vitamin.

A vásárlók igénylik az információt
A modern kereskedelmi csatornák már csak azért sem erősödhetnek látványosan a kategória eladásait tekintve, mivel a bekerülési költségek igen magasak, és készletezési problémák is felmerülhetnek. A forgalmazók többsége kis cég, és a termékkör sem generál egyelőre nagy volument. Révész László a Naturprodukt részéről ugyanakkor kedvező változásokat érzékel. Az elmúlt években a szuper- és hipermarketek új polcokat nyitottak ezeknek a készítményeknek, és a kihelyezések „polcméterben” folyamatosan nőttek.
– Nyugat-európai partnereink számára éppen az a legmeglepőbb, hogy nálunk az egyes gyártók gond nélkül vitték be legnépszerűbb készítményeiket ebbe a csatornába anélkül, hogy a patikusok rosszallását megtapasztalták volna – jegyzi meg Révész László. – A németeknél például ilyen esetben a patika azonnal megszünteti annak az étrend-kiegészítőnek a forgalmazását, amely nem „nur in Apotheken” elv alapján kerül forgalomba.
Ha már bent van a termék, sokszor a rossz kihelyezés is gátolja a felfutást. Hiba, ha perifériális helyen vannak az étrend-kiegészítők, mivel ezek a hagyományos kereskedelmi csatornákon tipikusan impulzív terméknek számítanak.
– Aki bevásárlólistával vásárol, még az sem írja fel magának, hiszen nem alapélelmiszer, s ha nem „ütközik bele” a boltban, nem jut eszébe keresgélni – mondja Kiss Andrea. – Nagyobb forgalmat bonyolítanának belőle a kereskedők, ha például kassza-, vagy ahhoz közeli zónákban adnának neki helyet, s ennek általuk megszabott csillagászati díjait nem igyekeznének teljes mértékben a beszállítókra hárítani.
Egy másik jó hely lehet az étrend-kiegészítőknek az egészség megőrzéséhez, az egészséges életmódhoz kapcsolódó termékek (gyógyteák, gyógynövények, müzlik, biotermékek) szomszédsága. Különösen például a drogériákban, teszi hozzá Ásványi Tibor, ahol a hangulat nem olyan „rohanós”, és a vásárlók több figyelmet tudnak szentelni a választékra, van idejük elolvasni a fontos információkat a termék csomagolásán.
S ha már az információknál tartunk: bár az étrend-kiegészítők nem gyógyszerek (és az eladók sem patikusok), az értékesítést gátolhatja az alkalmazottak ismerethiánya is.
– Fontosnak tartom figyelembe venni, hogy e termékcsoport esetén a vásárlónak szüksége van szakmai megerősítésre – húzza alá dr. Wang Fan. – A modern csatornatípusok egyelőre nem kínálnak elegendő segítséget a vásárlóknak, akik kérdéseikkel esetenként nem tudnak kihez fordulni.

Lehet válogatni a széles kínálatból
A vitaminok, pezsgőtabletták, étrend-kiegészítők piacán az egyik legrégebbi, legismertebb márka a Plusssz, amelynek forgalmazását a Maspex-Olympos idén januártól vette át. A cég elsődleges feladata a márka piaci pozíciójának megszilárdítása, az őt megillető polci jelenlét biztosítása.
A Plusssz kínálatában az alapvető, általánosan használt ásványi anyagokat (vas, magnézium, kalcium stb.) és vitaminokat tartalmazó pezsgőtabletták mind megtalálhatóak. Ezek különböző kiszerelésben kaphatóak a patikákban és a kiskereskedelemben, a vásárlói szokásokhoz igazodva.
A Naturland termékpalettája hasonlóan széles: szerepel rajta többféle komplex vitamin, monokomponensű ásványi anyag, növényi hatóanyagok, élénkítő készítmények, a szív- és érrendszerre ható, állati eredetű olajok. A cég hamarosan gyermekek számára kifejlesztett készítményekkel lép piacra.
A Dr. Theiss kapszulák és a Dr. Munzinger gyümölcslevek, gyümölcsszeletek forgalmazója, a NaturproduktKft. ma még elsősorban a gyógyszertári és a szak-kiskereskedelmi szegmensben értékesíti termékeit.
Az Oriental Herbs Kft., a Dr. Chen Patika termékek forgalmazója, különös gondot fordít a folyamatos fejlesztésre. Igyekszik lépést tartani a tudományos fejlődéssel, ugyanakkor a hagyományos kínai orvoslás évezredes tudását is felhasználja
– Legújabb termékeink a hölgyek számára kifejlesztett szójakapszula izoflavonoiddal és növényi kivonatokkal, illetve a sav-bázis egyensúly fenntartásához kifejlesztett italpor és kapszula – árulja el befejezésül dr. Wang Fan.
Szalai László

Kapcsolódó cikkeink