Helyet kérnek az étrend-kiegészítők a kiskereskedelemben is
A táplálkozás szerepének felismerése az egészség megőrzésében nem új keletű. Mégis, ahogyan egyre több környezeti ártalom, stressz éri a fogyasztókat, és egyre kevesebb időt tudnak szánni a nyugodt és változatos táplálkozásra, illetve egészségük megőrzésére, úgy értékelődik fel többek között az étrend-kiegészítők fontossága is.Manapság mindenhol azt olvassuk, azt látjuk, hogy a megváltozott, felgyorsult életformával együtt jár a nem megfelelő táplálkozás. Jellemzően feldolgozott élelmiszereket fogyasztunk, friss zöldséget, gyümölcsöt viszont keveset vagy semennyit – mondja Kiss Andrea, a Maspex-Olympos Kft. marketingigazgatója. – Mindeközben rengeteg energia kell ahhoz, hogy mindenhol megálljuk a helyünket: tanulásban, munkavégzésben, családban, párkapcsolatban, jusson idő barátainkra, törődjünk a testünk karbantartásával, és tájékozódjunk a ránk zúduló információözön közepette.
– Másrészről a környezeti változások miatt jobban oda kell figyelnünk, hogy mit fogyasztunk, hogyan tudjuk megőrizni életenergiáinkat – fűzi hozzá dr. Wang Fan, az Oriental Herbs Kft. ügyvezető igazgatója.
Magyar sajátosság az erős MLM
Az étrend-kiegészítők előnye, hogy miután nem törzskönyvezett készítmények, nem csupán patikákban forgalmazhatják őket, hanem a kiskereskedelem más csatornáin is: gyógynövényüzletekben, drogériákban, bevásárlóközpontokban, élelmiszerüzletekben. Így az egészségtudatos fogyasztó könnyebben építheti bele ezeket a táplálkozásába.
– Ha a mindennapi életünk részévé válik az egészségtudatos gondolkodás, akkor a nagyobb bevásárlásainkhoz is hozzá fog kapcsolódni, s keresni fogjuk a tartós élelmiszerekkel együtt. Ugyanis nem csupán a betegségek esetén szedünk vitaminokat, ásványi anyagokat, hanem megelőzésre is – jósolja Ásványi Tibor, a Naturland Kft. cégvezetője.
Az ügynöki értékesítés aránya nagyon magas, a modern kereskedelmi csatornák térnyerése még várat magára. Révész László, a Naturprodukt Kft. ügyvezető igazgatója szerint ez egy magyar sajátosság, amely gátolja az étrend-kiegészítők kiskereskedelmi forgalmának fejlődési dinamikáját.
– A magyarok a második legsikeresebb Multi Level Marketing (MLM) értékesítők az USA mögött a világon. Sajnos, a szabályozatlan körülmények nagyban segítik a hálózati értékesítés népszerűségét, amelyen belül a legnagyobb arányt éppen a vitaminok, az étrend-kiegészítők és a speciális élelmiszerek képviselik. A többnyire teljesen szabálytalanul és ellenőrizetlenül, szinte az érvényben lévő törvényi szabályozás keretein kívül működő MLM és franchise hálózatok rendkívüli vásárlói potenciált vonnak el ettől a piaci szegmenstől.
Szélesedő választék a kiskereskedelemben
Az étrend-kiegészítők elsődleges célcsoportját az aktív fiatal felnőttek alkotják, hiszen az ő életvitelük (és étrendjük) szorul leginkább „kiegészítésre”. Különösen igaz ez, ha a kiskereskedelmi csatornákra fókuszálunk. Az idősebbek ugyanis jellemzően a patikákban szerzik be ezeket a készítményeket – a gyógyszereik kiváltásához kapcsolva –, gyakran a gyógyszerész tanácsait kikérve. Vásárlóerejük is elmarad az aktív korban lévőkétől.
A fiatal felnőttek csoportja is tovább szegmentálható, hiszen az egyes rétegeknek eltérőek az igényeik.
– Az egyetemista korcsoportban nyilvánvalóan a vizsgákon való helytállás az elsődleges prioritás – mond egy példát Kiss Andrea. – A Plusssz éppen ezért fejlesztette ki a Plusssz extractive pezsgőtablettát, amely olyan kombinációban tartalmaz ásványi anyagokat, vitaminokat és egyéb étrend-kiegészítő anyagokat, amely segíti a fokozott szellemi tevékenységet, a koncentrálást.
– Az első számú vásárlóréteg természetesen a hölgyek köre, főként, akik egy családért tartoznak felelősséggel – számol be a Dr. Chen Patika termékeket forgalmazó Oriental Herbs tapasztalatairól dr. Wang Fan. – Örömmel vesszük ugyanakkor tudomásul, hogy egyre több úriember is érdeklődik a termékeink iránt, bár egyelőre közel sem tekinthető kiegyenlítettnek az arány.
Ahogy az időseknél, úgy a gyerekeknél is vannak gátló tényezői a kiskereskedelmi értékesítés fejlődésének. Mindenekelőtt étrend-kiegészítőt nem is ajánlott hároméves kor alatt adni. A szülők rendkívül óvatosak, a készítmények tekintetében legtöbbször a gyerekorvos véleményét kérik ki, aki pedig sokszor inkább gyógyszerként regisztrált vitaminokat ír fel. Mégis egyre több ilyen étrend-kiegészítőként funkcionáló termék jelenik meg a kiskereskedelemben.
A Plusssz kínálatában ilyen például a multivitamin rágótabletta.
– A csomagolás mint marketingeszköz még fontosabb szerephez jut a gyerektermékek esetében, mint a hagyományosan felnőtt készítményeknél – emeli ki Kiss Andrea. – A színes, kedves mesefigurákkal a gyerekek számára szerethetővé tesszük a termék külsejét, ugyanakkor nagyon pontosan informáljuk a szülőket a benne lévő anyagok összetételéről.
Komplexebb összetételek, speciálisabb igényekre
Az étrend-kiegészítők élelmiszerként vannak nyilvántartva, ezért a termékek jelölése és hirdetése nem állíthatja vagy sugallhatja, hogy konkrét betegségek megelőzésére és kezelésére alkalmasak. Ennek megfelelően a fő vásárlói motiváció az általános közérzetjavítás és a prevenció.
– Az OÉTI-be történt bejelentések alapján az antioxidáns készítmények, valamint a vitamin- és ásványianyag-tartalmú készítmények mennyisége csökken, viszont nő a növényi hatóanyagokat tartalmazó termékek száma. Ez összefüggésben lehet a „természetes gondolkodás” terjedésével – állapítja meg Ásványi Tibor.
Hasonlóképpen érzékeli a piaci trendet dr. Wang Fan is:
– Az Oriental Herbs Kft. termékei közül a fogyókúrás diétát kiegészítő készítmények népszerűségén kívül egyes növényi hatóanyagok iránt is megnőtt a kereslet. Időről időre egyre újabb növényi hatóanyagok kerülnek előtérbe.
Az étrend-kiegészítők fejlődésének lehetséges iránya az egyre inkább egyedi, speciális igényeknek megfelelő készítmények kifejlesztése lehet.
– Ennek hátterét részben az adja, hogy szerencsére egyre többen ismerik fel a rendszeres orvosi szűrővizsgálatok szükségességét, aminek során információt kapunk általános állapotunkról, javaslatot kapunk az esetleges vitaminpótlás szükségességéről, amely fedezésére az étrend-kiegészítők remekül megfelelnek – világít rá Kiss Andrea. – S általánosságban véve lassan-lassan egyre tájékozottabbá válnak az emberek a saját életvitelükhöz passzoló étrendi szükségletekről, ami az egyedi igények jobb megfogalmazásához, felismeréséhez vezet.
A piackutatási adatok szerint a vitaminok értékesítése jóval dinamikusabban bővül, mint az ásványi anyagoké. A vitaminok egyelőre közismertebbek, reklámozottabbak, élettani hatásaik jobban beépültek a köztudatba. Azonban egyre nagyobb nyilvánosságot kap – sokszor épp az élelmiszerreklámokon keresztül – az ásványi anyag fontossága is, ezért hosszabb távon ez a szegmens is sokat fejlődhet.
Ásványi Tibor szerint a komplexebb összetételeké lehet a jövő:
– Nagyon sok multivitamin készítményben ásványi anyagok is vannak, így az egyes komponensek segíthetik egymás felszívódását, jobb beépülését a szervezetbe. Ilyen például a kalcium és a D3-vitamin.
A vásárlók igénylik az információt
A modern kereskedelmi csatornák már csak azért sem erősödhetnek látványosan a kategória eladásait tekintve, mivel a bekerülési költségek igen magasak, és készletezési problémák is felmerülhetnek. A forgalmazók többsége kis cég, és a termékkör sem generál egyelőre nagy volument. Révész László a Naturprodukt részéről ugyanakkor kedvező változásokat érzékel. Az elmúlt években a szuper- és hipermarketek új polcokat nyitottak ezeknek a készítményeknek, és a kihelyezések „polcméterben” folyamatosan nőttek.
– Nyugat-európai partnereink számára éppen az a legmeglepőbb, hogy nálunk az egyes gyártók gond nélkül vitték be legnépszerűbb készítményeiket ebbe a csatornába anélkül, hogy a patikusok rosszallását megtapasztalták volna – jegyzi meg Révész László. – A németeknél például ilyen esetben a patika azonnal megszünteti annak az étrend-kiegészítőnek a forgalmazását, amely nem „nur in Apotheken” elv alapján kerül forgalomba.
Ha már bent van a termék, sokszor a rossz kihelyezés is gátolja a felfutást. Hiba, ha perifériális helyen vannak az étrend-kiegészítők, mivel ezek a hagyományos kereskedelmi csatornákon tipikusan impulzív terméknek számítanak.
– Aki bevásárlólistával vásárol, még az sem írja fel magának, hiszen nem alapélelmiszer, s ha nem „ütközik bele” a boltban, nem jut eszébe keresgélni – mondja Kiss Andrea. – Nagyobb forgalmat bonyolítanának belőle a kereskedők, ha például kassza-, vagy ahhoz közeli zónákban adnának neki helyet, s ennek általuk megszabott csillagászati díjait nem igyekeznének teljes mértékben a beszállítókra hárítani.
Egy másik jó hely lehet az étrend-kiegészítőknek az egészség megőrzéséhez, az egészséges életmódhoz kapcsolódó termékek (gyógyteák, gyógynövények, müzlik, biotermékek) szomszédsága. Különösen például a drogériákban, teszi hozzá Ásványi Tibor, ahol a hangulat nem olyan „rohanós”, és a vásárlók több figyelmet tudnak szentelni a választékra, van idejük elolvasni a fontos információkat a termék csomagolásán.
S ha már az információknál tartunk: bár az étrend-kiegészítők nem gyógyszerek (és az eladók sem patikusok), az értékesítést gátolhatja az alkalmazottak ismerethiánya is.
– Fontosnak tartom figyelembe venni, hogy e termékcsoport esetén a vásárlónak szüksége van szakmai megerősítésre – húzza alá dr. Wang Fan. – A modern csatornatípusok egyelőre nem kínálnak elegendő segítséget a vásárlóknak, akik kérdéseikkel esetenként nem tudnak kihez fordulni.
Lehet válogatni a széles kínálatból
A vitaminok, pezsgőtabletták, étrend-kiegészítők piacán az egyik legrégebbi, legismertebb márka a Plusssz, amelynek forgalmazását a Maspex-Olympos idén januártól vette át. A cég elsődleges feladata a márka piaci pozíciójának megszilárdítása, az őt megillető polci jelenlét biztosítása.
A Plusssz kínálatában az alapvető, általánosan használt ásványi anyagokat (vas, magnézium, kalcium stb.) és vitaminokat tartalmazó pezsgőtabletták mind megtalálhatóak. Ezek különböző kiszerelésben kaphatóak a patikákban és a kiskereskedelemben, a vásárlói szokásokhoz igazodva.
A Naturland termékpalettája hasonlóan széles: szerepel rajta többféle komplex vitamin, monokomponensű ásványi anyag, növényi hatóanyagok, élénkítő készítmények, a szív- és érrendszerre ható, állati eredetű olajok. A cég hamarosan gyermekek számára kifejlesztett készítményekkel lép piacra.
A Dr. Theiss kapszulák és a Dr. Munzinger gyümölcslevek, gyümölcsszeletek forgalmazója, a NaturproduktKft. ma még elsősorban a gyógyszertári és a szak-kiskereskedelmi szegmensben értékesíti termékeit.
Az Oriental Herbs Kft., a Dr. Chen Patika termékek forgalmazója, különös gondot fordít a folyamatos fejlesztésre. Igyekszik lépést tartani a tudományos fejlődéssel, ugyanakkor a hagyományos kínai orvoslás évezredes tudását is felhasználja
– Legújabb termékeink a hölgyek számára kifejlesztett szójakapszula izoflavonoiddal és növényi kivonatokkal, illetve a sav-bázis egyensúly fenntartásához kifejlesztett italpor és kapszula – árulja el befejezésül dr. Wang Fan.
Szalai László
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megszólalt az OKSZ az árrésstop meghosszabbításával kapcsolatban
Orbán Viktor bejelentette az árrésstop meghosszabbítását. Az Országos Kereskedelmi Szövetség…
Tovább olvasom >KSH: az egy évvel korábbihoz képest 8,0 százalékkal visszaesett a beruházások teljesítménye
A beruházások volumene 2025 II. negyedévében a nyers adatok szerint…
Tovább olvasom >Megújult a K&H gyermekbarát irodája
A nyári szünet a gyerekeknek maga a paradicsom, míg a…
Tovább olvasom >