Háztartási gépek: túl a csúcson
Az elektromos háztartási készülékek forgalma 2004–2005-ben dinamikusan növekedett, majd – a kiskereskedelmi forgalom tendenciájához igazodva – némileg csökkent a dinamizmusa. De a fejlődés nem állt meg: az eladások tavaly így is emelkedtek. Emellett a szektor egyik jellegzetessége, hogy mérséklődnek az árak. A fejlődés egyik motorja az utóbbi években a szórakoztató elektronikai készülékek iránti élénk kereslet volt – közölte a GfK Piackutató Intézet.A 2004–2005-ös időszakban a szórakoztató elektronikai készülékek piacának növekedési üteme az eddigi adatok szerint 10 százalékhoz közelített. Az átlagosnál nagyobb volt a forgalom mindenből, ami digitális. Különösen a DVD-lejátszó, illetve a hordozható CD-lejátszó piaca erősödött. De mind nagyobb a kereslet a digitális camcorder iránt is, állapítja meg a GfK erről az időszakról készült stratégiai tanulmánya.
A növekedés különösen annak fényében volt jelentős, hogy az előző években is magasak voltak a bázist jelentő mutatók. A szórakoztató elektronikai készülékek piaca ugyanis 2004-ben kivételesen nagy arányban, 21 százalékkal bővült az előző évhez képest.
Növekvő mennyiségi eladások mellett a mostani időszakban, vagyis 2006–2007-ben a szórakoztató elektronikai piac értékben kevésbé fog nőni. Okát a GfK tanulmánya abban látja, hogy egyre kisebbek lesznek az átlagárak. A vevők megnyerése érdekében ugyanis gyakoriak az árengedmények.
Hiteltől függő kereslet
Az elektromos háztartási nagygépek forgalma nemigen változik évről évre. Ebben a szegmensben az elöltöltős mosógépek, mikrohullámú sütők, pára- és szagelszívók a legkeresettebbek. Forgalmuk 2002-ben, az új hitellehetőségek megjelenésének évében ugrott meg nagyon, értékben 18 százalékot meghaladó arányban. A fejlődés kedvezően hat a háztartások ellátottságára. Érzékelhetően növekszik az olyan háztartások aránya, ahol modern, négy-öt éves készülékeket használnak.
A háztartási kisgépek forgalmának növekedési üteme 2005-ben még emelkedett, de a következő két évre, vagyis mostanra stagnálással számol a GfK. Ebben a szegmensben egyébként még 2004 hozott áttörést, a forgalom 25 százaléknál nagyobb növekedésével.
Láncosodás itt is
A kiskereskedelem koncentrációját jellemzi, hogy 1999-ben még 1300 boltban árusítottak elektromos háztartási készüléket. Két év alatt egyharmaddal csökkent a boltszám, aztán 2001 óta csökkenés helyett inkább átrendeződés lett a jellemző. Az önálló szaküzletek vagy megszűnnek, vagy pedig csatlakoznak valamelyik lánchoz, esetleg beszerzési társuláshoz.
Cz. P.
Nagyvállalatok kiskereskedelmi eladásai főbb árucsoportonként (millió forintban)
2003. 2004.
I. II. III. IV. I. II. III. IV.
Háztartási cikk 6 937 8 091 9 763 12 855 8 833 10 062 11 779 17 281
Tartós elektromos háztartási gép 9 059 11 129 13 401 17 149 9 930 11 356 14 527 18 190
Elektromos háztartási kisgép 8 036 8 175 8 447 15 123 8 679 6 299 7 567 10 158
Híradástechnikai készülék 9 400 11 895 14 842 28 548 12 459 13 423 16 653 25 338
2005. 2006.
I. II. III. IV. I. II. III. IV.
Háztartási cikk 8 173 11 286 10 518 13 201 10 365 9 838 10 904 16 531
Tartós elektromos háztartási gép 10 705 15 353 15 886 20 289 14 833 15 548 17 736 24 996
Elektromos háztartási kisgép 8 157 8 747 9 690 13 019 8 697 8 896 9 878 15 940
Híradástechnikai készülék 13 498 15 380 17 957 26 252 14 945 16 645 16 882 34 073
Forrás: GfK
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >