Hazai műszaki elektronikai piac változása 2022-ben
A 2022-es év végére csökkenő kereslet jellemezte a hazai műszaki elektronikai piacot. A műszaki elektronikai fogyasztási cikkek globális piaca 2022-ben kihívásokkal teli időszakot élt meg. Az év utolsó negyedéve jóval elmaradt a 2021-es szinttől, és ennek következtében a teljes éves forgalom 9 százalékkal maradt el 2021-hez képest.

A szektorok világszintű visszaesése eltérő mértékű volt
A legnagyobb csökkenést a szórakoztató elektronikai termékek szenvedték el, -10 százalékkal maradtak el a 2021-es bevételi számoktól. Ezt követte az IT, a telekommunikáció, valamint a háztartási kis- és nagygépek piaca, amely legkevésbé, -7 százalékkal maradt el. Magyarországon is hasonló a helyzet, de az év eleji SZJA visszatérítés még adott lendületet a piacnak. Ezen túlmenően a dráguló deviza és magas import kitettségnek köszönhetően, valamint az energiaárak miatt hazánkban bevételben még szinte minden egyes szektor tudott növekedni.
Az viszont elmondható, hogy a volumenek nálunk is mind negatívba fordultak az év második felétől, így az utolsó negyedévben már sok termékcsoport bevétele sem érte el a 2021-es szintet. Szórakoztató elektronika A szektor fókuszában a TV-k állnak, mivel az értékesítésüktől nagyban függ a teljes szektor teljesítménye. Hazai viszonylatban gyenge harmadik negyedévet zárt a szektor. Ez annak a hozománya, hogy a foci VB nem hozta a korábbi többletet a piacra. Mögöttes ok az lehet, hogy az elhalasztott 2020-as EB, amit 2021-ben tartottak meg, hozott még valamennyi többletforgalmat, viszont egy év alatt nem volt annyi technológiai újdonság, amely miatt a fogyasztók cserélték volna készülékeiket.
Éves szinten a szórakoztató elektronikai piac 5 százalékkal magasabb bevételt hozott egy 6 százalékos volumen visszaesés mellett. A TV-ken kívül a játékkonzolok piaca stagnált jelentős ár-növekedés mellett. A hangprojektorok tudtak növekedni, ahol egyre inkább átveszik a piacot az „A” márkák. Budapest, 2023.02.14 Sztupár Andrea managing director T +36 1 452 3060 andrea.sztupar@gfk.com 2 IT Összességében a lakossági, úgynevezett „consumer piac” 2021 év végi magas készletek miatt 2022 elején jól teljesített egészen az első félév végéig. A harmadik és negyedik negyedévben visszaesésnek voltunk tanúi, ami következtében a forgalom stagnált 2022-ben.
Éves szinten volumenben 11 százalékkal csökkent a lakossági IT piac, ahol is a notebook volt az egyetlen kategória, ami még eladott darabszinten nőni tudott. Ebben a szektorban átlagosan 12 százalékkal nőttek az árak. Telekommunikáció A legdinamikusabban növekvő szektor a műszaki elektronikai piacon, így 23 százalékkal magasabb forgalommal zárt 2021-hez képest. Volumenben csupán 1 százalékkal esett vissza, de ez a csekély visszaesés kizárólag a kiegészítő piacnak köszönhető, mert a telefonok és az okosórák volumenben visszaestek. A magas 25 százalékos éves szintű áremelkedés mögött az új modellek és a drágább készülékek állnak.
Háztartási nagygépek Az erős évkezdet után az utolsó negyedévben volumenben nagyon elmaradt az értékesítés. Forgalom alapján közel 20 százalékot nőtt a szektor a 2021-es szinthez képest, egy közel 22 százalékos árnövekedés mellett. Kiemelkedő volt a fagyasztó készülékek értékesítése, amely mögött két indokot látunk: az egyik, hogy a régi készülékeket energiatakarékosra cserélték, a másik, hogy az élelmiszer infláció miatt nagyon sokan elkezdtek raktározni. A szárítógépek esetében korábban szépen felfelé ívelő értékesítési számok viszont megtorpantak, mert a fogyasztók félnek attól, hogy ezek a termékek 3 használata az energia számlájukat jelentősen megnövelné.
Visszaesett még a gáztűzhelyek piaca is, a gáz árának változása következtében. Háztartási kisgépek Éves szinten volumenben 6 százalékkal csökken és értékben közel 13 százalékkal nő. Májustólaugusztusig az egy számjegyű darabszámos csökkenés az utolsó negyedévben kétszámjegyűre emelkedett. Általánosan elmondható, hogy 20 százalékos volt az ár-növekedés, ami termékcsoportonként eltérő mértékű volt. Az év újdonságai, illetve legtöbbet eladott termékei között voltak a forrólevegős sütők (amik még mindig felfutóban vannak), illetve a kézi gőzölők, amiknek a piaca már kezd telítődni, így az év vége felé az eladás volumene csökkent.
A sok éven keresztül felfelé ívelő kapszulás kávéfőzők piaca jelentősen csökkent, de a teljesen automata kávéfőzők piaca nőni tudott. Online vagy Offline A GfK kiskereskedelemi felmérése alapján azt látjuk, hogy az online piac térnyerése megtorpant, nem tudott már további piaci előnyre szert tenni. A 2022-es Black Friday időszak is, amely az egyik legkiemelkedőbb online promóciós időszak, elmaradt a 2021-es szinttől. Általánosságban elmondható, hogy a műszaki elektronikai piac forgalmának 34-36 százaléka származik webes értékesítésből. GfK. Growth from Knowledge.
Kapcsolódó cikkeink
Színesedik a rizs – egyre változatosabb a piac
Nemcsak mennyiségében, hanem változatosságában is sokat fejlődött a rizsfogyasztás az…
Tovább olvasom >GfK: A tartós fogyasztási cikkek globális piaca lassulással küzdve zárja az évet
A műszaki elektronika és a tartós fogyasztási cikkek globális piaca…
Tovább olvasom >Szép új kenyér
Rossz időjárás, pandémia, háború, növekvő energiaárak – a körülmények nem…
Tovább olvasom >További cikkeink
Őshonos állattartó telepeket újít fel a Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság
Közel 500 millió forint európai uniós támogatást költ a Kiskunsági…
Tovább olvasom >Átlagosan 500 Ft lesz egy gombóc fagyi idén nyáron
Nagyot drágult a fagylalt idén. A tavalyihoz képest 10-15 százalékos…
Tovább olvasom >A vártnál jobban élénkült a gazdasági aktivitás az euróövezetben
A vártnál nagyobb mértékben javult az euróövezet gazdasági teljesítménye márciusban,…
Tovább olvasom >