Hatékony eszközökkel a fenntarthatóságért

Szerző: Gyarmati Orsolya Dátum: 2020. 09. 10. 10:24

Biztonság, kiszámíthatóság, innováció, tudatosság – a járvány alatt és azt követően talán ezek voltak a legfontosabb fogalmak, amelyeket társadalmi és gazdasági szinten érdemes volt szem előtt tartani. A Magyar Márkaszövetség, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a GfK osztotta meg gondolatait a Trade magazinnal.

Szerző: Gyarmati Orsolya

A járvány evolúciós sokként ért mindenkit, egyszerre okozva keresleti és kínálati, egészségügyi és egzisztenciális krízist. A hazai FMCG-cégek jól reagáltak a sokkra, az első, kaotikus napok után szinte háborús körülmények között, de sikeresen szervezték meg a védekezést és az ellenállást.

dr Fábián Ágnes-Márkaszövetség

Dr. Fábián Ágnes
elnök
Magyar Márkaszövetség

– Az első számú cél mindenhol a dolgozók védelme volt: az egészségügyi óvintézkedések bevezetése, másrészt, a termelés akadozása miatt a munkahelyek megőrzése. Mindeközben pillanatok alatt kellett átállítani a céges folyamatokat, ahol lehetett, bevezetni a távmunkát, és alkalmazkodni a naponta változó járványhelyzethez, kormányzati intézkedésekhez, üzleti feladatokhoz – foglalja össze dr. Fábián Ágnes, a Henkel Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója, a Magyar Márkaszövetség elnöke, aki az „új normalitásnak” három fő trendjét emeli ki. Az első a biztonság felértékelődése, amelynek során a cégek felülvizsgálják ellátási láncaikat, a költséghatékonyság, kiszervezés helyett fontosabb lesz az ellátásbiztonság, a kockázatminimalizálás. Az emberi szervezethez hasonlóan a vállalati rendszerek immunrendszerét is erősíteni kell. A második trend a vállalati kultúra változása.

– Itt is a biztonság és kiszámíthatóság lesz a kulcs. Én óvatosabb, kiegyensúlyozottabb tervezést, folyamatos párbeszédet, befogadóbb, empatikusabb céges kultúrát tartanék kívánatosnak. Meggyőződésem, a jövőben még inkább a törődő, gondoskodó, támogató, inkább „női” típusú vállalatirányítás a siker kulcsa – mutat rá dr. Fábián Ágnes.

A harmadik trend az átalakuló fogyasztás és választék. A Magyar Márkaszövetség elnöke szerint komoly gazdasági visszaesés várható, csökken a vásárlóerő, emiatt erősödnek a jelenlegi törésvonalak.

– Válságok idején inkább az olcsó és a prémium „megy”, polarizálódik a kereslet és a kínálat. A közepes márkák harapófogóba kerülnek, a kereskedelmi márkákkal árban, a vezető márkákkal minőségben, ismertségben kell versenyezniük. Élesebb lesz a gyártói és kereskedelmi márkák versenye is, a láncok egyrészt az árverseny, másrészt az ellátásbiztonság miatt is jobban kontrollálják majd beszerzéseiket. Nem kizárt, hogy még inkább felértékelődik a „helyi”, a „nemzeti” a termékválasztékban – teszi hozzá dr. Fábián Ágnes.

Elfogadhatatlan stratégiák

Mára teljesen alapvető igénnyé vált a vegyszermentes, egészséges élelmiszer, ám ez az elvárás állandó kihívást jelent a mezőgazdaság számára, hiszen hatalmas kihívás egyszerre gazdaságosságra és fenntarthatóságra is törekedni. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) a fenntarthatóság környezeti, társadalmi és gazdasági aspektusait illetően egyaránt elkötelezte magát.

Győrffy Balázs - NAK

Győrffy Balázs
elnök
NAK

– Egy gazdálkodó csak akkor tevékenykedik fenntartható módon, ha gazdasági értelemben is fenntartható a tevékenysége. Ezt csak úgy lehet megvalósítani, ha a gazdálkodók folyamatos technológiai fejlődés és innováció révén világpiaci viszonylatban is képesek megállni a helyüket – véli Győrffy Balázs, a NAK elnöke, aki úgy látja, a különféle növényvédő szerek és a műtrágya használatának korlátozásával a Közös Agrárpolitika jelenleg is hozzájárul az ökoszisztéma, biodiverzitás megőrzéséhez. A NAK általában az EU környezetvédelmi politikájával kapcsolatban egyetért a Copa és Cogeca álláspontjával, mely szerint a gazdálkodóknak biztonságos eszközökre van szükségük a kártevők és kórokozók leküzdésére, ugyanakkor elfogadhatatlannak tartja, hogy úgy vesznek el technológiai megoldásokat az európai termelőktől, hogy nem biztosítanak helyettük ugyanolyan hatékony eszközöket.

– Nem hozhatják abba a lehetetlen helyzetbe az európai termelőket, hogy a lényegesen magasabb elvárások által generált plusz költségek miatt komoly versenyhátrányba kerüljenek harmadik országok termelőivel szemben, ahogyan ezt jelenleg is tapasztaljuk. Elfogadhatatlan az is, hogy a harmadik országok termékeivel szemben nem érvényesülnek ugyanazok a feltételek, mint amiket az EU-termékekre megkövetelnek, így az import termékek sokkal költséghatékonyabban előállítva, jóval olcsóbban kerülhetnek az EU piacára, tönkretéve egész ágazatokat – véli Győrffy Balázs.

A NAK nem tudja elfogadni sem az EB Termőföldtől az asztalig stratégiát, sem a Biodiverzitás Stratégiát, mivel azok teljesíthetetlen célokat tartalmaznak, többek közt a növényvédőszer-használat 50%-os, a műtrágya 20%-os csökkentését 2030-ig, vagy az ökológiai gazdálkodással érintett területek mostani 8%-os szintjének legalább 25%-ra való emelését.

A járvány ráerősített a környezettudatosságra

Consumer Life-kutatásuk keretében a GfK 2019-ben Magyarországon több mint 1000, világszerte több mint harmincezer fogyasztó körében vizsgálta meg, melyek a legfontosabb trendek, aggodalmak, elvárások, amelyek életünket alakítják. Világszerte a legrelevánsabb igényként jelent meg a biztonságkeresés, az egyszerűségre törekvés, valamint a környezetért való aggodalom.

Bodnár Krisztina - GfK

Bodnár Krisztina
business development
manager
GfK

– Európai szinten a környezettudatosság került az első helyre, Magyarországon pedig a tudatos fogyasztás, amelyet azonnal követett a környezettudatosság – mondja Bodnár Krisztina, a GfK business development managere. A környezettudatos gondolkodás már a járvány kitörése előtt is kiemelkedő helyet töltött be a fogyasztóknál, amire aztán a pandémia csak még jobban ráerősített. Bodnár Krisztina hozzátette: a 2019-es megkérdezésben a magyar válaszadók 55%-a a márkák és a gyártók felelősségére mutatott rá. 2017-tel összehasonlítva egyre több magyar lenne hajlandó kilépni a komfortzónájából, hogy áldozatokat hozzon a bolygó megmentéséért. 2020 elején a globális felmérések alapján a környezetszennyezés állt az általános félelmek közül az első helyen, de a Covid-19 vírus elterjedése következtében hasonló hangsúlyt kapott a járványoktól való aggódás is.

– A járvány kitörése után áprilisban is megkérdeztük a háztartásokat, hogyan élték meg a korlátozó intézkedések bevezetését. A járvány első – pánik – fázisában a fogyasztók negyede nyilatkozott úgy, hogy tudatosabban fog vásárolni a jövőben, jobban megnézi a termékek összetételét, 43% kifejezetten úgy gondolkodott, hogy kevesebbet költ majd olyan termékekre, amelyek nem feltétlenül szükségesek. Magyarországon a járvány időszakában a második mérésünk június elejére esett. Ebben a fogyasztók majdnem fele, 40%-a nyilatkozott úgy, hogy a jövőben inkább fogja helyi termelők termékeit vásárolni, a gazdaságélénkítő hatás valamint az ökotudatosság miatt is – hangsúlyozza Bodnár Krisztina, aki úgy véli, a márkatulajdonosoknak nem szabad hátat fordítani eddigi fenntarthatósági törekvéseiknek, még akkor sem, ha a fogyasztóknak az áprilisi pánikban nem ez volt az elsődleges fókusz.

– A megkezdett úton érdemes tovább menni, mert ha a fogyasztók bizonytalansága elmúlik, feltehetőleg újra meg fogják/akarják fizetni azt az árprémiumot, amit a fenntarthatóbb termékek vásárlása igényel – egészíti ki mondandóját a GfK business development managere.

Hatékony eszközökkel a fenntarthatóságért

Két irányból kell változtatnunk a gondolkodásunkon: felső vezetői szinten és az egyének szintjén

//

 

Az Essity és a fenntarthatóság

Üzleti tevékenységünk és az egészség, higiénia és közegészségügy területén szerzett szakértelmünk révén elkötelezetten támogatjuk az ENSZ által 2015-ben kialakított fenntartható fejlődési célok megvalósítását.

Az Essity által prioritásként kezelt célok:

Egészség és jóllét – Biztosítjuk a fenntartható higiéniai és egészségügyi megoldásokhoz és oktatáshoz való hozzáférést.

Nemek közötti egyenlőség – Ledöntjük a tabukat. Magyarországon a Zewa 2 éve indította el a „Gondoskodni együtt jó” kampányát, amely a háztartási munkák egyenlőbb megosztására hívta fel a figyelmet. Idén nyáron a Libresse „Amibennedvan” új kampánya pedig a V-zóna körül kialakult tabukat szeretné megkérdőjelezni.

Tiszta víz és alapvető köztisztaság – A teljes életciklus során törekszünk a hatékony vízgazdálkodásra.

Felelős felhasználás és termelés – Termékeinket biztonságos és környezetbarát anyagokból, társadalmilag felelősen állítjuk elő. Vállalásunk, hogy csomagolóanyagaink 2025-re 100%-ban újrahasznosíthatóak lesznek és megújuló forrásból származó műanyagokat is felhasználunk.

Fellépés az éghajlatváltozás ellen – A teljes életciklus során odafigyelünk a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére.

Szárazföldi ökoszisztémák védelme – Az Essity elkötelezett a felelős erdőgazdálkodás és erdőink biodiverzitásának megőrzése mellett. //

 

Jó úton jár az Alpro

Buzási Dániel Danone

Buzási Dániel
cégvezető
Danone Magyarország

Az Alprónál egy olyan világot álmodtunk meg, ahol termékeink hozzávalóit a növényektől kapjuk – magvakból, gabonákból, gyümölcsből és szójából. Miért? Mert a növényi alapú életmód minden értelemben jólesik – fenntartható a bolygónak, és a több növényi étel fogyasztása jót tesz az egészségünknek is.

A Föld gyarapodó népessége és a természeti erőforrások korlátozottsága miatt sürgető kérdéssé vált a fenntartható táplálkozás. Az elfogyasztott élelmiszerek egészségünkre és környezetünkre is jelentős hatással vannak, ezért is fogalmazta meg a Danone az „Egy életünk van és egy bolygónk” jövőképét. Szívvel-lélekkel hiszünk abban, hogy többféle módon is tudjuk csökkenteni ökológiai lábnyomunkat, és folyamatosan arra törekszünk, hogy fenntarthatóbbak és környezettudatosabbak legyünk.

„Jó úton jársz” szlogenünkkel szeretnénk megerősíteni azokat, akik Alpro-terméket választanak, hogy helyesen döntenek, hiszen a fenntartható táplálkozás jegyében olyan terméket választanak, amellyel változatosabb étrendre váltanak és környezetük óvására is odafigyelnek. //

 

Tradíció és innováció

Palcsó Sára Zwack

Palcsó Sára
marketingigazgató
Zwack Unicum

Társaságunk 2019/20-ban is változatlanul a fenntarthatósági stratégiában azonosított kilenc lényeges területre fókuszált, ezen belül is jelentős súllyal a környezetvédelemre. Egész évet átfogó kampányt szerveztünk és filmet is forgattunk „Neked mit jelent a Környezetvédelem” címmel, amelyben kollégákat kértünk fel szereplőknek.

A körkörös gazdaságra való törekvéseinket bizonyítja az erőforrásaink hatékony felhasználása. 2019. szeptember 1-től cégünk teljes villamosenergia-felhasználásának 100%-át igazoltan megújuló energiaforrásból szerzi be.

Jelentős környezeti tényező a tevékenységünk során keletkező hulladék, ezért kiemelten kezeljük hatásainak csökkentését. Hulladékgazdálkodásunkat évek óta két stratégiai elv vezérli: a hulladékkeletkezés mérséklése, valamint a keletkező hulladékok újrahasznosítási arányának szinten tartása, lehetőségekhez képest növelése. Hasznosításunk aránya jelenleg 95%.

Társaságunk családi vállalati múltja és háttere a mai napig meghatározza a vállalati kultúrát, értékeinket, a légkört és a munkatársainkhoz való felelősségteljes, ugyanakkor informális hozzáállást. Végezetül a kampányunk szlogenével zárnánk: „Magadért és a Jövőnkért!. //

 

Kérdőjelek

Höflinger Norbert HWD Recycling Kft.

Höflinger Norbert
stratégiai igazgató
HWD Recycling

– Az egyik szemem sír, a másik nevet – mondja Höflinger Norbert. A HWD Recycling Kft. stratégiai igazgatója fenntarthatóság tekintetében kicsit pesszimista, mivel véleménye szerint az egyszer használatos műanyagok betiltása körüli kavarodás nem használt ennek az ügynek.

– Úgy tűnik, mintha kisebb zavar lenne a jogalkotónál a szándékokban: miközben a hírek szerint megint egy újabb hivatal alakul a hulladékgazdálkodási feladatok ellátására, azt nem látjuk, hogy az illegális hulladéklerakással szemben jelentős fellépés történne, holott az lehetne az első lépés a környezetvédelem és a fenntarthatóság felé. A betétdíjas rendszert én személy szerint támogatom, hiszen ez Nyugaton bevált és jól működő módszer, s 25 eurocentért vagy 4 svéd koronáért mindenki visszaviszi az üveget, a PET-palackot. Máris kevesebb a szennyezés – véli Höflinger Norbert.

Ezzel szemben az FMCG-szektorban a stratégiai igazgató lát előrelépéseket, s a HWD Recycling folyamatosan támogatja ebben partnereit. Ugyanakkor a piaci alapon működő újrahasznosítással kapcsolatban vannak aggodalmai, hiszen, ahogy fogalmaz, az állam pont most akarja a dohányhoz hasonlóan koncesszió alá hajtani az egész iparágat. //

 

Kapcsolódó cikkeink