Hatással lesz-e az idei karácsonyra a „zöld hullám”?

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2019. 12. 11. 10:13

A karácsony az év kiemelkedő időszaka mind a kereskedelmi láncok, mind a fogyasztási cikkek gyártói, mind a vásárlók szempontjából. A Magyar Országos Panelen futtatott 800 fős, nemre, korra és régióra reprezentatív kutatásunkban annak jártunk utána, hogy hogyan tervezi a magyar lakosság az idei karácsonyt, és mennyire lesz hatással a kiadásokra, a karácsonyi szokásokra az idei évben nagyobb figyelmet kapott környezettudatosság.

A karácsony a legtöbb családban a tradícióról szól, a többség otthon tölti az ünnepet, vállalva minden ezzel járó feladatot. Kitakarítjuk és ünnepi díszbe öltöztetjük a lakást, ajándékokat vásárolunk, többfogásos menüt főzünk és többféle süteményt sütünk a családnak. A háztartások kétharmadában a karácsonyhoz szorosan hozzátartozik, hogy vendégeket fogadnak vagy látogatóba mennek rokonokhoz, barátokhoz.

Dorogi Adrienn
senior kutató
NMS Hungary

Az ajándékokon akár már november előtt elkezdjük törni a fejünket, sőt, ha megtaláljuk a megfelelőt, novemberben el is kezdjük a vásárlást. A többség december közepére már minden ajándékot beszerez, és átveszi a helyét a menü megtervezése, az élelmiszerek és italok beszerzése. Sütni egy héttel az ünnep előtt kezdünk, de az ünnepi menü elkészítése közvetlenül karácsony előtti napra marad.

A nagytakarítást valamikor az ünnepek előtti 2-3 hétre időzítjük, de ilyenkor a többségnél a lakás már fel van díszítve. Az advent beköszöntével megvesszük a hiányzó dekorációs anyagokat és november végén, december elején kihelyezzük őket. A fenyőfát a többség 1 héttel az ünnep előtt szerzi be vagy akár vár vele az utolsó pillanatig.

Mire költünk karácsonykor?

Bár a többség feldíszíti az otthonát és igyekszik ünnepi hangulatot teremteni, jellemzően a meglévő díszeket használja hozzá. 30% tervezi, hogy idén költeni fog dekorációs anyagokra, új díszekre, de nem szánnak rá 10 000 forintnál többet.

Seres Attila
client service manager
NMS Hungary

A fenyőárak növekedésével az elmúlt években egyre népszerűbbek lettek a műfenyők. A megkérdezettek 45%-a idén is a már meglévő műfenyőjét tervezi feldíszíteni, és további 5% csak fenyőágakkal vagy egyéb asztali díszekkel igyekszik az ünnepi hangulatot megteremteni.

Az ünnepi menü, a tradicionális fogások, sütemények és egy-egy különlegesebb alkoholos ital fontos részei a karácsonynak, így csak 17% nyilatkozott úgy, hogy nem tervez az ételekre külön költeni. A megkérdezettek közel fele törekszik rá, hogy az ünnepi fogások kijöjjenek 15 000 forintból, minden negyedik vásárló 15 000–25 000 forintot, míg minden tizedik 25 000 forint felett tervez költeni.

Az ünnepi menü jellemzően minden évben ugyanazokból a fogásokból áll, de 50% egy-egy újdonságot is készít mellé a családnak. Csak 13% nyilatkozta, hogy az aktuális trendeknek megfelelően minden évben teljesen új menüsorral készül az ünnepre.

Az ajándékozás a karácsony egyik fő eleme. 65% szerint hasonló összeget fog költeni idén is az ajándékokra, mint az elmúlt évben, 23% arra számít, hogy szerényebb lesz a karácsony, míg 4% nagyobb összeget szán az ajándékokra, mint egy évvel ezelőtt.

Leginkább azok a családok számítanak idén szerényebb karácsonyra, akik anyagilag nehezebb körülmények között élnek. A karácsonyi ajándékok olyan szinten megterhelik a háztartások költségvetését, hogy azok, akik épphogy kijönnek hó végéig a havi bevételeikből, nem engedhetik meg maguknak, hogy komolyabb értékű ajándékokat vásároljanak. Közöttük magasabb azok aránya, akik csak gyermekeknek vásárolnak ajándékot vagy kézzel készített ajándékkal lepik meg szeretteiket.

A megkérdezettek harmada 15 000 forintnál kevesebbet szán idén ajándékokra, 17% pedig semmit nem vásárol. 41% 15 000–
50 000 forint között tervez költeni, és csak minden 10. családban szánnak 50 000 forintnál nagyobb összeget az ajándékokra.

Jellemzően 4-8 főnek terveznek ajándékot venni, leginkább csak a legszűkebb családnak, de még az anyagilag jobb helyzetben élő családok között is egyre gyakoribb, hogy csak a gyermekeknek vásárolnak valamilyen meglepetést. A legközelebbi hozzátartozókon kívül 13% a távolabbi rokonoknak is készül ajándékkal, míg 12%-nál a baráti körre is jellemző, hogy megajándékozzák egymást.

Az ajándéklisták élén könyvek, játékok, kozmetikumok és parfümök, édességek és a ruha, cipő állnak. A többség a praktikus ajándékokat szereti, ha már tárgyat vagy szolgáltatást ad ajándékba, törekszik rá, hogy az olyan legyen, amire a megajándékozottnak szüksége van. Éppen ezért lehet ajándék akár egy olcsó konyhai eszköz, számítógép-alkatrész, egy minőségi pénztárca, egy horgászláda, egy gyógypapucs vagy a legegyszerűbb asztali lámpa, az ötletek tárháza végtelen.

A kereskedelmi láncok számára fontos tanulság lehet, hogy bármilyen hétköznapinak tűnő tárgy lehet ajándék, ezért érdemes a karácsonyi akciókban minél szélesebb kategóriaválasztékot bevonni.

Míg a gyermekeknek inkább tárgyi ajándékokkal készülünk, addig a felnőttek egymás között szívesen ajándékoznak élményeket is. 32% tervezi, hogy ilyen ajándékkal lepi meg szeretteit. Ezek közül is a legnépszerűbbek a masszázs, a koncert- vagy színházjegy, a fürdőbelépő vagy egy többnapos wellnesshétvége.

Fontos-e a környezetvédelem karácsonykor?

A válaszadók fele úgy érzi, hogy bár fontos a környezetvédelem, karácsonykor mégsem ez az elsődleges szempont, amikor vásárlási, dekorációs vagy csomagolási döntéseket hoz. 10% egyáltalán nem foglalkozik ünnepekkor ezzel a kérdéssel, míg 40% szerint nem számít, hogy karácsony van, a környezetvédelmi elveinket akkor is tartani szükséges. Ez az arány magasnak tűnik, de kérdés, hogy valójában ki mit tesz a környezet védelme érdekében.

Az ünnepek során a háztartásokban a termelődő szemét mennyisége az, ami leginkább plusz teherként jelentkezik. Még ha nem is teszünk meg minden tőlünk telhetőt, hogy kevésbé terheljük a környezetet, így is magas azok aránya, akik kicsit tudatosabban gondolkodnak ezen a téren, mint a korábbi években.

Több mint a vásárlók fele ilyenkor is odafigyel rá, hogy mit visz haza a boltokból, és ha lehet, kerüli az „agyoncsomagolt” termékeket. A válaszadók 50%-a nem vásárol fenyőfát (műfenyőt díszít vagy egyéb dekorációt használ), de további 23% az ünnepek után a kertbe kiültethető földlabdás vagy visszaváltható fenyőt preferálja.

40% olyan csomagolást választ az ajándékoknak, melyeket a kibontásuk után újra fel lehet használni és nem kerülnek a kukákba. 17% egyáltalán nem csomagolja be az ajándékokat, de akik mégis a papírcsomagolás mellett döntenek, többségükben ők is végül a szelektív hulladékgyűjtőbe dobják az elhasznált anyagokat. 33% környezetvédelmi szempontok miatt is kerüli a felesleges tárgyi ajándékokat, és helyettük élményekkel, programokkal lepik meg szeretteiket.

Mi, az NMS Hungary munkatársai törekszünk arra, hogy minél környezettudatosabban éljük a mindennapjainkat. Ha kíváncsi rá, hogy milyen környezettudatos karácsonyfánk lesz az irodában, kövesse az NMS Hungary linkedIn oldalát, mert hamarosan megmutatjuk. //

Kapcsolódó cikkeink