Hatalmas ugrással a Lidl már a 2. helyen
A Trade magazin minden év június első napjaiban publikálja az előző év FMCG kereskedelmi rangsorát. Jó pár éve nem tudtunk a dobogón változást bejelenteni, egészen mostanáig. Azt, hogy jó ideje a diszkontok a piacbővülés fő nyertesei, már régóta halljuk, de arra, hogy a dobogó 2. helyén végezzen 2019-ben egy diszkontlánc, nem sokan fogadtak volna.
Évek óta jól fut a szekér az FMCG-piacon, hiszen az utóbbi években rendre azt írtuk, hogy az előző évhez képest hasonlóan, vagy túlteljesítően az az év volt a legsikeresebb. Ebben nincs változás 2019-ben se.
Az általunk közölt toplistában feltüntetett láncok fejlődése nagyságrendileg 6% körüli bővülésnek felel meg, de ha a listában nem lévő szereplőket is bekapcsoljuk, akkor ez a bővülés lehet akár 7%-ot meghaladó is.
A dobogó első helyét megőrizte magának a Tesco. Bár erősen közelít hozzá a 2. és 3. helyen álló Lidl és SPAR – akik sokat is tettek ezért az elmúlt években. A Lidl nagy ugrásával egymás utáni helyezettek lettek a hazai láncok: a COOP csoport, a CBA és a Reál lánc. Náluk fontos megjegyezni, hogy bár maga a forgalomnövekedés csak pár százalék, mindezt csökkenő boltszám mellett tudták elérni, vagyis az egy boltra jutó bővülés náluk is jóval magasabb számokat mutat. A toplista 7. helyén áll idén is az Auchan, amely a hipermarketek piaci részesedésének megfelelő eredményt mutatja. A 8–9. helyen álló Penny Market és Aldi két számjegyű százalékos változást ért el 2019-ben – az ezekben közrejátszó ambícióikról részletesen beszámolnak a rovatban. A toplistát a dm és a Rossmann zárja, korábbi sikeres bővülésüket folytatták tavaly is kiemelkedő teljesítményekkel.
Az elmúlt év majd minden kereskedelmi lánc számára fontos beruházások, fejlesztések éve volt, és nemcsak az üzletnyitások, átépítések, de az üzleten belüli megannyi területre érvényes modernizálás, a saját márkás termékkör folyamatos bővítése és a fenntarthatóság irányába történt lépések is nagy eredményeket hoztak, miközben a társadalmi felelősségvállalást is szinte mindegyikük a zászlójára tűzte.
Nem hagyható szó nélkül az online területek fejlesztése sem, hiszen akinek volt korábban, az bővítette, erősítette, újraszervezte, hatékonyabbá tette webshopját; akinek nem volt, az pedig sikerrel indította el…
… Szerencsére, hiszen nagy szükség is volt rá. Ezzel kötném én is át a 2019. évet az ideihez, ahogy ebben a rovatban a kereskedelmi láncok beszámolóiban, a piackutatók elemzéseiben és a szövetségek összefoglalóiban lehet majd olvasni – ez alkalommal ugyanis nemcsak 12 hónapot elemzünk, hanem az elmúlt 4 hónap piaci változásait is taglaljuk.
Átrendeződött körülöttünk minden idén március derekán, szinte két hét alatt. Bizonyos részei megszűntek a piacnak. És talán a legnagyobb sokkot a hirtelenség okozta. A gazdasági lassulást, szélsőséges szinten válságot egy jó ideje görgettük magunk előtt, és mint mikor az esőfelhőket keressük fent az égen, hogy honnan fog lecsapni, úgy vártuk a váratlant, mígnem valóban a fejünkre szakadt egy olyan lehetetlen és elképzelhetetlen formában, amire senki nem volt felkészülve. Megállította az egész világ működését pár hét alatt, és bár nem volt időnk, hogy leessen az állunk a meglepettségtől, egy pillanatra mégis nagyon sok politikus, gazdasági szakember, elemző, kutató, modellező vett mély levegőt, hogy akkor most hogyan tovább. Egyszerre kellett sok oldalon helyt állni, küzdeni minden fronton, és hát nem mindenhol volt a világ sikeres.
Persze szerencsénkre az FMCG-piac a legfontosabb ágazata volt a működésnek, mind a beszállítói, mind a kereskedelmi oldalon. Bár a megannyi kommunikációs csatornán az egészségügyben dolgozókat méltatta leginkább mindenki – hozzáteszem, joggal –, én azt gondolom, hogy a mi piacunk nélkül legalább olyan nagy baj lett volna. Messzemenőkig elismerést érdemel minden kereskedő, aki nap mint nap beállt a pult mögé, kiszolgálta a vásárlókat, töltötte a polcokat, hordta a raktárból az árut… egyszerűen csak tette a dolgát, ugyanúgy, mint máskor – csak most kockázatot is vállalva a megannyi idegen között, gondoskodva a vásárlókról. Hozzájuk hasonlóan illeti köszönet a beszállítók minden kollégáját is, hogy tették, amit kellett, mindennap, hogy megfelelő módon ellássák márkáik fogyasztóit, hiszen a vásárlók elvárták ezt a polcok előtt tőlük.
Bízom benne, hogy gyorsan túljutunk a nehezén, hogy újra tudunk indulni minden területen, amely átmenetileg megállásra kényszerült vagy akadozik, lelassult. Hinni szeretném, hogy ha sok jó nincs is abban, hogy mi kis ország vagyunk, kis piaccal, kevés fogyasztóval, ezekben az időkben gyorsan tudunk döntéseket hozni, irányokat váltani, a körülményekhez alkalmazkodni, és újra nagy sebességre kapcsolni. //
Kapcsolódó cikkeink
Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >Több mint 1,2 milliárdos korszerűsítés a székesfehérvári INTERSPAR hipermarketben
A SPAR folyamatosan arra törekszik, hogy áruházai kényelmes körülményeket biztosítsanak…
Tovább olvasom >Mindenkinek a vásárló a fontos – mindig, mindenhol, mindenkor – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
A Business Days harmadik, szerdai napjának délelőttje az elmúlt másfél…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aprópénztől csörgő zsebek
A tavalyi évhez képest, amikor az életünk a feje tetejére…
Tovább olvasom >Van okunk óvatos optimizmusra
Hogyan alakul a magyar gazdaság a következő években? Milyen kihívásokkal…
Tovább olvasom >A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >