Hároméves rekordon a Nielsen fogyasztói bizalmi indexe
Magyarországon hároméves rekord szintet ért el a Nielsen fogyasztói bizalmi indexe. A legutóbbi, negyedik negyedévi felmérés során ugyanis hazánkban újabb hat ponttal emelkedett a harmadik negyedévhez képest, és 51 ponton áll. Ez azonban még mindig elmarad az európai átlagtól, amely 74 pontról 73-ra csökkent, negyedéves összehasonlításban. A nálunk tapasztalható pozitív tendenciával kapcsolatban figyelemre méltó, hogy a vizsgált harmincegy európai ország közül tizenhétben kisebb lett az index.
Magyarországon főleg annak köszönhető az index javulása, hogy személyes pénzügyi helyzetét már a fogyasztók 19 százaléka tartja többé-kevésbé kedvezőnek a következő tizenkét hónap során. Ez négy százalékpont növekedést jelent, egyik negyedévről a másikra. Viszont a munkahelyi kilátásokat tizenkét hónapos távlatban pozitívan csak a válaszadó magyarok 8 százaléka ítéli meg, ahogyan három hónappal korábban is. A jelenlegi időszakot, figyelembe véve az árakat és saját pénzügyi helyzetét a megkérdezettek 11 százaléka látja megfelelőnek arra, hogy megvásárolja, amit szeretne vagy amire szüksége van. Ez a mutató 1 százalékponttal emelkedett.
Európában éppen ott csökkent leginkább az index, ahol korábban kiemelkedően emelkedett; Portugáliában 11 ponttal esett vissza a mutató, negyedéves összehasonlításban. Franciaországban 10, Belgiumban 6 ponttal lett kisebb. A földrész legnagyobb gazdaságával rendelkező Németország 95-ös indexet ért el; három ponttal többet a harmadik negyedévinél, és nyolc ponttal haladja meg 2012. évi negyedik negyedévét.
Amelyik országban az index 100 pontnál kevesebb, ott a fogyasztók pesszimizmusát jelzi, míg 100 pont felett optimizmusukat tükrözi a közeljövő kilátásairól.
Kontinensünkön csak Dánia tartozik az optimista zónába, 105 pontos mutatóval. Utána Németország következik 95, majd Norvégia és Svájc egyaránt 94 ponttal.
– Európa stabilizálódott, bár hosszú és fokozatos út vár rá, amíg gazdasága fellendül – állapítja meg Dr. Venkatesh Bala, a Nielsen holdinghoz tartozó The Cambridge Csoport vezető gazdasági szakértője. – Miközben a fejlődés kínosan lassan alakult, a régióban a pesszimizmus viszonylagos szintje mégiscsak javulást jelez 2012 negyedik negyedévéhez képest, amikor Európa néhány kulcsfontosságú gazdasága példátlanul alacsonyan teljesített.
A Nielsen németországi vállalatának igazgatója, Ingo Shier szerint az euró-válságban lévő országok mellett Németország egészséges pozíciója az elmúlt évben a fogyasztók bizalmát végig befolyásolta, és az vezetett a kiemelkedő indexhez:
– A választások után létrejött koalíciós szerződés létrejötte még csak kilátásban volt, amikor a Nielsen felmérése zajlott, de a stabil politikai feltételek, ahogyan a 2014. évi kedvező gazdasági kilátások további lökést adtak a bizalomnak. Sem az infláció emelkedése, sem az, hogy az élelmiszerek drágulni kezdtek az év vége felé, nem fékezte a pozitív atmoszférát.
A globális fogyasztói index átlaga 94 pont, immár a harmadik egymást követő negyedévben. A világranglistát ázsiai négyesfogat vezeti. Élén Indonézia 124, majd India 115, Fülöp-szigetek 114 és Kína 111 ponttal.
A ranglista végén öt Dél-európai ország áll: Portugália, Horvátország, Szlovénia és Olaszország egyformán 44, míg Görögország 45 ponttal.
A visegrádi országok közül az európai átlagot a csehek közelítik meg legjobban, 71 ponttal. A lengyelországi index 69, míg a szlovákiai 65 pont.
Táblázat. Fogyasztói bizalmi index a felmérés kezdete óta globálisan átlagosan és Magyarországon. Q1, Q2, Q3, Q4 az adott év negyedévének sorszámát jelenti.
Felmérés ideje |
Globális átlag |
Magyarország |
2005-Q3 |
98 |
90 |
2006-Q1 |
96 |
83 |
2006-Q3 |
99 |
74 |
2007-Q1 |
97 |
66 |
2007-Q3 |
94 |
69 |
2008-Q1 |
88 |
67 |
2008-Q3 |
84 |
71 |
2009-Q1 |
77 |
52 |
2009-Q3 |
86 |
58 |
2010-Q1 |
92 |
61 |
2010-Q2 |
93 |
65 |
2010-Q3 |
90 |
54 |
2010-Q4 |
90 |
59 |
2011-Q1 |
92 |
41 |
2011-Q2 |
89 |
43 |
2011-Q3 |
88 |
37 |
2011-Q4 |
89 |
30 |
2012-01 |
94 |
32 |
2012-02 |
91 |
30 |
2012-03 |
92 |
37 |
2012-04 |
91 |
37 |
2013-01 |
93 |
43 |
2013-02 |
94 |
41 |
2013-03 |
94 |
45 |
2013-04 |
94 |
51 |
Forrás: Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >