Háromból két magyar vállalkozónő nem jut forráshoz vagy segítséghez
A Visa (NYSE: V) ismét elindítja nemzetközi She’s Next programját Magyarországon, hogy támogassa a nők által vezetett kis- és középvállalkozások fejlődését. Az előző évben sikerrel zárult programot követően a női vállalkozók újra pályázhatnak az öt, egyenként kétmillió forintos támogatásra. A nyertesek egy éven át vállalkozásfejlesztési mentorálást is kapnak növekedésük elősegítésére. A pályázatokat a jelentkezők egy egyszerűen kitölthető űrlapon április 30-ig nyújthatják be.
Mi a közös egy kézműves fűszerpaprika-termelőben, egy egyedi bútortervezőben, egy gyerekeknek szóló angol nyelviskola tulajdonosában, egy kismamáknak szánt mobilalkalmazás fejlesztőjében és egy vállalkozóban, aki újrahasznosított irodai papír segítségével készít ajándékozható magbonbont? Két dolog biztos: mindannyian nők, és mind az öten díjazottak voltak a tavaly először meghirdetett Visa She’s Next pályázati programban, amelynek segítségével szintet léphetett vállalkozásuk. A tavalyi program sikere és a női vállalkozók magyarországi piaci helyzete egyaránt igényt teremtett a folytatásra.
Ma Magyarországon kétszer annyi társas vállalkozás van férfi, mint női tulajdonban, és bár az arányok az egyéni vállalkozók esetében jobbak, még ott is mindössze 7 női vállalkozó jut 10 férfi vállalkozóra. A nők között a Z generációba tartozók vállalkoznak először nagyobb számban, de a legfiatalabb nők mindössze 33 %-a alapít saját céget, míg a legidősebb veterán generációban (1945 előtt születettek) ez az arány már 53 %. A legtöbb női vállalkozó az X generáció tagjai közül kerül ki – az összes női vállalkozó 40%-a tartozik közéjük -, őket követi 23% körüli aránnyal mind a Baby boomer, mind az Y generáció, és a fennmaradó néhány százalékon osztozik a legfiatalabbak közé tartozó Z és Alfa, valamint a legidősebb vállalkozókat magába foglaló Veterán generáció[1]. A korcsoport adatokból az tűnik ki, hogy a nők leginkább a gyermekvállalást követően vágnak saját vállalkozás indításába, amely során a legnagyobb nehézséget (30%-os aránnyal) a finanszírozás szűkössége jelenti. Később, a vállalkozás növekedését inkább a piaci helyzet (56%), a vállalkozás menedzseléséhez kapcsolódó személyes határaik (44%) és az anyagi, financiális és emberi erőforrások hiánya (15%) nehezíti számukra.[2]
Aki a kihívást jelentő körülmények ellenére vállalkozik, azt a Visa friss kutatása szerint a függetlenségre való törekvés (53%) és valami új létrehozásának vágya (16%) viszi előre. Az álmok megvalósítása azonban sokszor akadályokba ütközik. A megkérdezett nők számára a kedvezőtlen gazdasági környezet jelentette a növekedés legfontosabb korlátját: 56%-uk jelölte meg az iparága helyzetét nehezítő tényezőként, míg 30%-uk finanszírozási, illetve egyéb erőforrások hiányával küzd.
A Visa She’s Next pályázati program célja minden országban az, hogy segítse a helyi női vállalkozók fejlődését, melyhez a vállalkozás igényeihez igazított mentorprogrammal nyújt támogatást a nyerteseknek. Azok a magyar vállalkozónők, akik felismerik saját vállalkozásukban rejlő fejlesztési lehetőségeket, leginkább a marketing (44%), a pénzügy (30%) és a digitalizáció (26%) területeken igénylik a támogatást, méghozzá tudásátadás formájában. A tavalyi Visa She’s Next kiírás nyertesei is egyértelműen a mentorálásra tekintettek a program legnagyobb értékeként.
„Az első magyarországi Visa She’s Next program beváltotta a hozzá fűzött reményeket, és a 383 jelentkező közül győztesként kihirdetett öt kiváló vállalkozónő sikerrel fejleszthette vállalkozását. Továbbra is azon dolgozunk, hogy egyenlőbb és inkluzívabb gazdasági környezetet hozzunk létre. Szeretnénk kiemelni a női vállalkozók fontosságát és a forrásokat oda összpontosítani, ahol a leginkább szükség van rájuk – különösen most, amikor ennyi gazdasági kihívással kell szembenézniük”
– mondta el az idei pályázat indulását bejelentő sajtóeseményen Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős vezetője.
Juhász Katalin, a Visa regionális termékfejlesztésért felelős igazgatója hozzátette:
„Bízom benne, hogy az idei Visa She’s Next program is hozzájárul a női vállalkozók ambiciózus üzleti céljainak eléréséhez, miközben segíti a helyi gazdaság növekedését. A nők vállalkozókedvének támogatása nem csupán a gazdaságot erősíti, hanem társadalmi értelemben is előremutató Hiszünk abban, hogy ha a támogatás értéket közvetít, egyre több sikeres vállalkozónő válhat példaképpé a fiatalok számára. A tavalyi évben számos érdekes, női vezetők által inspirált üzleti történetet ismerhettünk meg a program során, és bebizonyosodott, hogy a magyar nők valóban kivételes ötletekkel és világos elképzelésekkel rendelkeznek a vállalkozásaikban is.”
A Visa She’s Next magyarországi programjának nagykövete D. Tóth Kriszta, ismert médiaszemélyiség, a WMN alapító-ügyvezetője elmondta:
“Természetesen a pénzügyi segítség is mindig jól jön egy vállalkozásban, de véleményem szerint a hosszú távú mentorálási lehetőség az, ami igazán különlegessé teszi a Visa She’s Next programot. Saját vállalkozói utamon magam is tapasztaltam, hogy milyen sokat jelent az a támogató szellemiség, ami a kezdeményezés első percétől érződik. A programban a pályázók személyes történetére fókuszálunk, egyedi megoldásokat keresünk és igyekszünk ott segíteni, ahol a vállalkozónőknek a legnagyobb szükségük van rá.”
Az idei Visa She’s Next programhoz az OTP Bank és az MBH Bank is saját különdíjjal csatlakozik. A döntőbe jutott tíz pályázó személyesen is bemutathatja történetét, ahol a Visa által díjazott öt női vállalkozó mellett az OTP Bank a digitálisan élenjáró vállalkozást ismer el 2 millió forintos támogatással és mentorálással, míg az MBH Bank a fenntarthatóság területén kiemelkedő különdíjast választ.
„Az OTP Banknál mi magunk is kiemelt figyelmet fordítunk a digitális megoldások, szolgáltatások fejlesztésére, hogy ügyfeleink gyorsan, egyszerűen és kényelmesen intézhessék pénzügyeiket így idejüket az igazán fontos dolgokra, a vállalkozásukra fordíthassák. Elengedhetetlennek tartjuk az innováció és a modern technológiák alkalmazását a működés minden területén. A tudás, a felkészültség, a nyitottság lehetővé teszi, hogy rugalmasabban és hatékonyabban reagáljunk a változásokra, az újszerű, úttörő megoldások alkalmazásával pedig a kezdeti befektetések hozzájárulnak az üzleti növekedéshez is. Éppen ezért tartotta fontosnak az OTP Bank, hogy a Visa She’s Next programjának keretében elismerje a példát mutató, digitálisan élenjáró vállalkozókat”
– emelte ki Dancsné Engler Bernadett, az OTP Bank Mikro- és Kisvállalkozói területének igazgatója.
„Az MBH Bank elkötelezett abban, hogy a kkv-k támogatása mellett a fenntartható gazdasági működés megteremtésében is kiemelt szerepet vállaljon Magyarországon, ennek érdekében tavaly decemberben elindítottuk a ’Fenntartható Jövő Bankja’ komplex ESG-programot, melynek legfőbb vállalásai között olyan hosszútávú célkitűzések szerepelnek, mint a biológiai sokféleség védelme, a klímavédelem és a zöld pénzügyi termékek palettájának bővítése. Társadalmi célú tevékenységeink során igyekszünk olyan civil szervezeteket támogatni, illetve olyan kezdeményezéseiket felkarolni, melyek a fenntarthatóságot tartják szem előtt mindennapi munkájuk és tevékenységeik során. Éppen ezért az MBH Bank örömmel csatlakozik egy fenntarthatósági díjjal a Visa She’s Next programjához”
– mondta Illés Zoltán, az MBH Bank mikro- és kisvállalati üzletfejlesztésért felelős ügyvezető igazgatója.
A Visa She’s Next programjának nyerteseiről elismert szakmai zsűri dönt, melynek tagjai:
– Dancsné Engler Bernadett, az OTP Bank Mikro- és Kisvállalkozói területének igazgatója
– D. Tóth Kriszta, a WMN alapító- ügyvezetője
– Ginzer Ildikó, a Bankholding standard kiszolgálásért felelős üzleti vezérigazgató-helyettese
– Juhász Katalin, a Visa regionális termékfejlesztésért felelős igazgatója
– Kozma Andrea, az STRT Holding alapítója
– Máté Krisztina, a Cápák között producere
– Németh Nóra, a PregHello alapítója, vezetője és a 2023-as Visa She’s Next program egyik díjazottja
– Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős vezetője
– Sütő Ágnes, a Magyar Bankszövetség főtitkárhelyettese
A Visa először 2019-ben indította el a Visa She’s Next kezdeményezést világszerte, hogy segítse a női vezetővel működő vállalkozások finanszírozási, működtetési és a fejlesztésre irányuló erőfeszítéseit. A Visa a mai napig több mint 3,93 millió eurót fektetett be több mint 380 női vállalkozó támogatásába és tanácsadásba a program keretein belül világszerte, többek között Lettországban, Litvániában, Észtországban, Lengyelországban és Írországban.
A Visa She’s Next program az Impact Hub közreműködésével valósul meg Magyarországon. A pályázatokat a jelentkezők április 30-ig nyújthatják be. A pályázati feltételekről a Visa honlapján olvashat bővebben.
Kapcsolódó cikkeink
Gyors, egyszerű, hatékony innovációiért díjat kapott a K&H
Idén harmadik alkalommal, összesen tíz kategóriában díjazta a Visa a…
Tovább olvasom >Éppen most robban a hazai előfizetéses e-kereskedelem
Idén nyáron a hazai webshopok 4 százaléka kínált valamilyen terméket…
Tovább olvasom >A Visa adatai alapján kiderül, hogyan élénkíti a francia gazdaságot a megnövekedett fogyasztás a 2024-es párizsi olimpiai játékokon
A Visa, az olimpiai és paralimpiai játékok hivatalos fizetéstechnológiai partnere,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >