Harmadára csökkent bizonyos termékek ára az árrésstopnak köszönhetően
A Bankmonitor szakértői azt vizsgálták meg helyszíni árvizsgálat keretében, hogy hogyan változtak az árrésstoppal érintett drogériai termékek árai. Azt is megbecsülték, hogy a tapasztalt árcsökkenésnek milyen hatása lehet a teljes inflációra.
A szakértők személyesen jártak egy Rossmann és egy DM üzletben, ahol az árrésstop bevezetése előtt és után is alaposan felmérték a termékek árait. A vizsgálat során szúrópróbaszerűen választottak termékeket, figyelembe véve az alacsony, közép és magas árkategóriákat egyaránt. Ugyanakkor a felmérés nem reprezentatív, hiszen csak két érintett drogéria egy-egy üzletében történt mintavétel.
Az intézkedés előtt és utáni állapot alapján termékkategóriánként eltérő, de összességében jelentős árcsökkenéseket tapasztaltak a boltok áraiban az árrésstop bevezetését követően. Az ábra mutatja, hogy az árrésstop hatására az utántöltő borotvafej ára csökkent a legnagyobb mértékben 67,79%-kal csökkent, a toalettpapír ára 35,71%-ot csökkent, a szappanok 23,18%-kal kerülnek kevesebbe, míg a pelenka csupán 3,07%-kal lett olcsóbb. Ezek az adatok egyértelműen alátámasztják, hogy a bevezetett intézkedés érdemben hat a fogyasztói árakra.
A májusi inflációban ez még nem fog látszani
Tekintettel arra, hogy a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a hónap első húsz napjában gyűjti az árinformációkat, feltételezhető, hogy ezen intézkedés hatása még nem fog megjelenni a májusi inflációs adatokban. Azonban várhatóan a júniusi inflációs jelentés már tükrözni fogja az árrésstop eredményeit.
Az intézkedés hatása a publikált teljes infláció szempontjából sem irreleváns mivel a fogyasztói kosár durván 2,79%-a érintett a jelenlegi drogériai árrésstoppal. A Bankmonitor becslése alapján, ha a drogériai termékek ára 20 százalékkal csökken, akkor az a hó/hó inflációt akár fél százalékot meghaladó mértékben is lefelé húzhatja.
Kapcsolódó cikkeink
Három százalékos növekedés mögött is bizonytalanság: nem lélegezhetnek fel a boltok
Bár júniusban éves összevetésben 3 százalékkal nőtt a magyar kiskereskedelmi…
Tovább olvasom >OKSZ: Átlátszó szőnyeg alá söpri az inflációt az árrésstop
A lakosság háromnegyede szerint emelkednek az élelmiszerárak Magyarországon, és ebben…
Tovább olvasom >„Ez egy politikai termék” – Az árrésstopról és a kiskereskedelem válságáról beszélt az MNKSZ főtitkára
Szakmailag nem indokolható, mégis maradhat – így foglalható össze az…
Tovább olvasom >További cikkeink
A GVH vizsgálatai szerint nem a kiskereskedelem a ludas az áremelkedésekben
Nem a kiskereskedelem a felelős a tej, a tejtermékek és…
Tovább olvasom >A Nestlé továbbra is a világ legértékesebb élelmiszer márkája a Brand Finance szerint
A Nestlé immár tizedik éve vezeti az élelmiszermárkák globális rangsorát,…
Tovább olvasom >Iskolakezdés: átlagosan 50-75 ezer forinttal terveznek a családok
A REGIO JÁTÉK friss felmérése szerint a 2025-ös iskolakezdés átlagosan…
Tovább olvasom >