Harmadára csökkent bizonyos termékek ára az árrésstopnak köszönhetően
A Bankmonitor szakértői azt vizsgálták meg helyszíni árvizsgálat keretében, hogy hogyan változtak az árrésstoppal érintett drogériai termékek árai. Azt is megbecsülték, hogy a tapasztalt árcsökkenésnek milyen hatása lehet a teljes inflációra.
A szakértők személyesen jártak egy Rossmann és egy DM üzletben, ahol az árrésstop bevezetése előtt és után is alaposan felmérték a termékek árait. A vizsgálat során szúrópróbaszerűen választottak termékeket, figyelembe véve az alacsony, közép és magas árkategóriákat egyaránt. Ugyanakkor a felmérés nem reprezentatív, hiszen csak két érintett drogéria egy-egy üzletében történt mintavétel.
Az intézkedés előtt és utáni állapot alapján termékkategóriánként eltérő, de összességében jelentős árcsökkenéseket tapasztaltak a boltok áraiban az árrésstop bevezetését követően. Az ábra mutatja, hogy az árrésstop hatására az utántöltő borotvafej ára csökkent a legnagyobb mértékben 67,79%-kal csökkent, a toalettpapír ára 35,71%-ot csökkent, a szappanok 23,18%-kal kerülnek kevesebbe, míg a pelenka csupán 3,07%-kal lett olcsóbb. Ezek az adatok egyértelműen alátámasztják, hogy a bevezetett intézkedés érdemben hat a fogyasztói árakra.
A májusi inflációban ez még nem fog látszani
Tekintettel arra, hogy a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a hónap első húsz napjában gyűjti az árinformációkat, feltételezhető, hogy ezen intézkedés hatása még nem fog megjelenni a májusi inflációs adatokban. Azonban várhatóan a júniusi inflációs jelentés már tükrözni fogja az árrésstop eredményeit.
Az intézkedés hatása a publikált teljes infláció szempontjából sem irreleváns mivel a fogyasztói kosár durván 2,79%-a érintett a jelenlegi drogériai árrésstoppal. A Bankmonitor becslése alapján, ha a drogériai termékek ára 20 százalékkal csökken, akkor az a hó/hó inflációt akár fél százalékot meghaladó mértékben is lefelé húzhatja.
Kapcsolódó cikkeink
Tudatos beszerzés a fenntartható jövőért
A Rossmann-nál a beszerzés jóval túlmutat az ár- és termékoptimalizáláson:…
Tovább olvasom >A technológiai fejlesztésekbe, az üzlethálózatba és a kollégák képzésébe invesztált a dm
A dm a vásárlók hűségét annak a kiegyensúlyozott összteljesítménynek tulajdonítja,…
Tovább olvasom >Stratégiai jelentőségű üzletnyitások a Müllernél
„2024-ben a Müller két stratégiai fontosságú üzletet nyitott meg. Régi vágyunk…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fitch: élénkülő világgazdaság a vámháborús enyhülés nyomán – Kína és az USA húzhatja a növekedést
A vártnál erősebb gazdasági teljesítményre számít 2025-ben a Fitch Ratings:…
Tovább olvasom >A Magyar Termék védjegy a cégeknek közösséget, a vevőknek megbízható minőséget ad
A kölcsönös előnyökön alapuló szakmai együttműködések képessé teszik a vállalkozásokat…
Tovább olvasom >Csatlakozik a Bonafarm Csoporthoz Szautner Péter
A Bonafarm Csoport vezérigazgató-helyetteseként és csoport stratégiai igazgatóként folytatja pályafutását…
Tovább olvasom >