Harmadára csökkent bizonyos termékek ára az árrésstopnak köszönhetően
A Bankmonitor szakértői azt vizsgálták meg helyszíni árvizsgálat keretében, hogy hogyan változtak az árrésstoppal érintett drogériai termékek árai. Azt is megbecsülték, hogy a tapasztalt árcsökkenésnek milyen hatása lehet a teljes inflációra.
A szakértők személyesen jártak egy Rossmann és egy DM üzletben, ahol az árrésstop bevezetése előtt és után is alaposan felmérték a termékek árait. A vizsgálat során szúrópróbaszerűen választottak termékeket, figyelembe véve az alacsony, közép és magas árkategóriákat egyaránt. Ugyanakkor a felmérés nem reprezentatív, hiszen csak két érintett drogéria egy-egy üzletében történt mintavétel.
Az intézkedés előtt és utáni állapot alapján termékkategóriánként eltérő, de összességében jelentős árcsökkenéseket tapasztaltak a boltok áraiban az árrésstop bevezetését követően. Az ábra mutatja, hogy az árrésstop hatására az utántöltő borotvafej ára csökkent a legnagyobb mértékben 67,79%-kal csökkent, a toalettpapír ára 35,71%-ot csökkent, a szappanok 23,18%-kal kerülnek kevesebbe, míg a pelenka csupán 3,07%-kal lett olcsóbb. Ezek az adatok egyértelműen alátámasztják, hogy a bevezetett intézkedés érdemben hat a fogyasztói árakra.
A májusi inflációban ez még nem fog látszani
Tekintettel arra, hogy a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a hónap első húsz napjában gyűjti az árinformációkat, feltételezhető, hogy ezen intézkedés hatása még nem fog megjelenni a májusi inflációs adatokban. Azonban várhatóan a júniusi inflációs jelentés már tükrözni fogja az árrésstop eredményeit.
Az intézkedés hatása a publikált teljes infláció szempontjából sem irreleváns mivel a fogyasztói kosár durván 2,79%-a érintett a jelenlegi drogériai árrésstoppal. A Bankmonitor becslése alapján, ha a drogériai termékek ára 20 százalékkal csökken, akkor az a hó/hó inflációt akár fél százalékot meghaladó mértékben is lefelé húzhatja.
Kapcsolódó cikkeink
Stratégiai jelentőségű üzletnyitások a Müllernél
„2024-ben a Müller két stratégiai fontosságú üzletet nyitott meg. Régi vágyunk…
Tovább olvasom >OKSZ az inflációról: Ezt nem mi csináljuk!
Áprilishoz képest májusban az árrésstop ellenére 0,6 százalékkal emelkedtek az…
Tovább olvasom >Neubauer Katalin: „Az erős állami beavatkozás hosszú távon biztosan nem célravezető”
A hazai kereskedelmi vállalkozások számára 2024-ben nem csak az infláció…
Tovább olvasom >További cikkeink
A „zsugorodó termékek” nyomában – Magyarország élen jár a shrinkflation szabályozásban
A DLA Piper legfrissebb jelentése, az International Shrinkflation Guide, átfogó…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Beruházunk, mégsem haladunk
A GKI az elmúlt időszakban átfogó elemzéssorozatot készített a magyar…
Tovább olvasom >Átalakuló ízlés, növekvő kihívások – ilyen sörös évre készülhetünk 2025-ben
Bár 2024-ben 2,8%-kal bővült a hazai sörpiac, 2025 első hónapjai…
Tovább olvasom >