Harcba indulnak a bronz, ezüst, arany hétvégék

Szerző: Trademagazin Dátum: 2020. 11. 06. 09:59

A járvány ellen is, egy hónap múlva. A legnagyobb ellenfél az addig tartó Black Friday. A hosszabb nyitvatartás mellett kisebb a tolongás, ami járványosban csak jó. És pörgősre állítva, a karácsonyi vásár még jobb is lehet a bolt zárt terénél. Hacsak nem: ne legyen, de nem zárható ki egy újabb boltos korlátozás sem.

Pedig nagyon kellene a hagyományos boltoknak a nekik szabott bronz, ezüst, arany hétvégék sora, annak minden fillérje, hiszen a koronavírus járvány hatása a boltos világban kettős: feljebb tolta a webáruházakat, nyilván a biztonságuk miatt, és lejjebb nyomta a hagyományos iparcikkes boltokat, ahol nagy a piacvesztés, 10-20%-30%-os nagyságrendű a statisztikák tanulságai szerint. És az ajándékokat ott vesszük.

A boltos világ számára a decemberi ünnepi vásárlás hozza a legtöbbet a konyhájukra, így lesz ez most is, csak éppen annak a legtöbbnek a legtöbbje kérdéses. A koronavírus járvány miatt.

Bronz, ezüst, arany decemberi hétvégék: az egész hónapot átívelő Black Friday novembere után egyre nehezebb

Hagyomány a bronz, ezüst, arany hétvége és a szokásosnál hosszabb hétköznapi nyitvatartás a karácsonyi ünnepek előtt, ezt már hosszú évtizedek óta megszoktuk. A járványidőszakban ugyanakkor ez a védekezés oldaláról is hatványozottan fontos, hiszen a hosszabb nyitvatartás széthúzza a vásárlásokat, kisebb a tolongás, ami a járvány miatt egyébként most azért soványabbnak ígérkezik a szokásosnál.

Kérdés az is, mennyire bírják majd a hagyományos, főleg kisebb boltok a hosszabb nyitvatartást a pénzükkel, hiszen ahhoz több eladó, nagyobb árukészlet és így több befektethető pénz is kell, meg karácsony ide, karácsony oda, reklám is, miközben számottevő részük jobb esetben eddig csekélyebb veszteségekkel megúszta a járványos piacmenetet.

És nagyon lehet, hogy úgy számolnak, ez az utolsó esély a túlélésre, talpon maradásra. De ezt az esélyt csak gyengítheti az évről-évre erősödő Black Friday sorozat, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy ki ezen a címen, ki más felirattal, de egész hónapban tolja a szokásosnál nagyobb akciókat a webáruházában, különben elmarad az aznap éppen Black Friday címén akciózó webes versenytársától.

Karácsonyi vásár is lehet járványokosban

Hagyomány az is, hogy döntő részben a kisebb boltosok és vendéglátósok kitelepülnek decemberben a karácsonyi vásárokba. Többet már lefújtak, hiszen amelyiket például nagyobb számban látogatnának a külföldi turisták, azt le lehet húznia listáról.

De hát ott a többi. És ha tágabb teret hagynak az árusítóhelyek között, szabályozzák a sorállást (bár lenne, mondják a boltosok), a büfések nem raknak ki székeket és távol tartják egymástól az ácsorogva fogyasztgató vásárlókat, még járványügyesen is elsüthető egy vásár.

Mert egyébként hova menne a karácsonyi vásár helyett a vásárló, hát a boltba. Az meg egy zárt tér, például. És annyival többen lennének ott a vásárlók.

Nem könnyű feladvány, egy pörgős karácsonyi vásárból lehet, hogy pont a hosszan tartó falatozást és a forralt borozgatást kell rövidre fogni. Akár úgy is. És maszkot ajánlatos ajánlani, amire a háttérben az önkormányzatoknak van némi lehetőségük is.

De hát lépéselőnyben a Black Friday, nem csak a naptár miatt

Világszerte már jó ideje vívják küzdelmüket a hagyományos boltok az online webáruházakkal. Magyarországon az élelmiszer és az iparcikkes vásárlásokhoz mérve 10%-ot közelített eddig az arányuk, kivéve a drasztikus boltzáras áprilist, akkor a webforgalom több mint kétszeresére, arányuk, súlyok 15% környékére csúszott fel. A hagyományos boltok májusi újranyitását követően pedig vissza a 10%-os szint alá. Szeptemberben ismét erősödött a járványhatás, 36%-kal több árut rendeltek a webáruházakból, a korábbi csendes hónapok 20-25%-os növekményével szemben.

A webáruházi képhez hozzátartozik, hogy napjainkban a webáruházak ügyködése szorosan össze is fonódik a hagyományos boltjaikkal, hiszen a többség kettős fronton küzd a vásárlók pénzéért. Ez még ráadásul takarékos megoldásokat is szül, hiszen lehet a boltban az átvevőpont, még utoljára mustrálgatni egyet, mit is rendeltél, és így lehet közös a raktár is, vagy éppen a bolti készletből is lehet összekészíteni a kiszállítani valót.

És cége válogatja, kinek melyik üzletága a nagyobb, a hagyományos, vagy a web. A toppos webáruházak közül az eMAG éppen boltokat nyitogat, az EDigital boltokból indult, de a webje már nagyobb, a Media Markt, Auchan, Tesco, vagy a CBA soraiban viszont a hagyományos bolt az erősebb.

És így azért némi rekord is várható, a webáruházak év végi havi forgalma jócskán túllépi a 100 milliárd forintos lélektani határt. De úgy, hogy több lesz ez a spájzolós áprilisi 114 milliárdnál is. És várható, hogy a november lepipálja a decembert. A korábbi években ekkora nem volt az év vége:

  2019 2020*
november 87 115-120*
december 89 110-115*
KSH, érték: milliárd forint, webáruházak forgalma, */2020: előrejelzés

Hacsak: ez is lehet

A járvány nagyon súlyos, a kormány keresi az egyensúlyt, tegyük hozzá, nem könnyű, mikor mit kell lépni az egészség védelme érdekében úgy, hogy ne omoljon mélyre a gazdaság. Nem lehet kizárni, hogy jöhetnek további, a boltos világot érintő korlátozások, éppen karácsony tájékán is. Az szinte biztos például, hogy óvni fogják a családokat a nagy összejövetelektől.

Kapcsolódó cikkeink