Hangsúlyosabbá válik az FMCG-szektor finanszírozása az FHB-csoportnál
A hazai vállalkozások egy része arra panaszkodik, hogy a bank hibájából nem jut hitelhez. Finanszírozza-e őket az FHB Bank – kérdeztük Soltész Gábort, az FHB Kereskedelmi Bank Zrt. vezérigazgató-helyettesét.
Eléggé leegyszerűsítő az a manapság gyakran hallható megközelítés, miszerint a bankok nem hitelezik a vállalkozásokat. A gazdasági visszaesés miatt – különösen a belső piacra termelő – vállalkozások kockázati profilja, és így a hitelhez jutási esélye romlott. Ezt tetézte, hogy a bankok egy része felülvizsgálta korábbi hitelezési politikáját, és a konzervatívabb megközelítés miatt a cégek eleve kisebb hányadát tekintik finanszírozhatónak.
A problémakör harmadik lényegi eleme, hogy sok helyen erodálódtak a bankkapcsolatok a kiszolgáló személyzetben vagy menedzsmentben történt változások miatt, ami a döntéshozatalnak az ügyfél számára már nem tolerálható elnyúlásához és kiszámíthatatlansághoz vezetett.
A fenti tényezőktől függetlenül fontos leszögezni, hogy a bankok természetesen nem nonprofit szervezetek: csak azokat az életképes, stabilan gazdálkodó és megfelelő üzleti koncepcióval rendelkező cégeket tudják maradéktalanul kiszolgálni, amelyeknél legjobb tudásuk szerint számolhatnak azzal, hogy a kihelyezett hitel visszafizetésre kerül. Úgy látom, hogy ezeknek a kkv -knak a számossága Magyarországon nem több néhány tízezernél, ezért sajnos mi is elmondhatjuk, hogy nem a kínálati oldal a szűk keresztmetszet a vállalati hitelezés alakulásában.
Kik számítanak az FHB Banknál az akvizíciós szempontból fontos ügyfelek közé?
S. G.: – A stratégia és a célcsoport nem változott. A megcélzott ügyfélkör az éves szinten legalább 300-400 millió forintos árbevétellel rendelkező vállalkozások. A hitelezési tevékenység során kiemelt figyelmet fordítunk a transzparens és profitábilis működésre, az elkötelezett tulajdonosi háttérre, a megfelelő menedzsmentre és a világos jövőképre.
Nem célunk, hogy árversennyel növeljük a portfóliót, sokkal fontosabb, hogy a kiszolgálás színvonala győzze meg az ügyfelet. Azt tapasztaljuk, hogy a cégek sokkal megfontoltabban választanak bankot, és az árazás mellett felértékelődött az ügyfélkapcsolat minősége és a kiszámíthatóság.
Részben ennek is köszönhető, hogy az ügyfélállomány folyamatosan nő, és a hitelezési dinamika a tavalyihoz hasonlóan idén is legalább 50 százalékos növekedést tesz majd lehetővé úgy, hogy nem is számoljuk bele az Allianz Banktól átvett állományt.
Célunk, hogy az FHB-csoportnál bankoló ügyfelek a banki forrásbevonásra ne a cég életét tovább nehezítő kockázati tényezőként tekintsenek, hanem a normál napi működés természetes részeként, amely során mindkét fél a hosszú távú partnerségre törekszik.
Jelenleg mely iparágakból érkeznek legnagyobb arányban hitelképes ügyfelek?
S. G.: – Iparági feketelistánk nincs. Azt gondoljuk, hogy minden iparágban vannak olyan szereplők, akik felelősen, költségtudatosan, és ennek köszönhetően nyereségesen tevékenykednek. Vannak azonban olyan szektorok, amelyek sokkal jobban megszenvedték a válságot, s amelyekben az ilyen szereplők aránya jóval szerényebb. Ilyen ágazat az építőipar, a vendéglátás, a turizmus, a gépjármű-kereskedelem, de ezekben a szektorokban is volt hitelkihelyezésünk az elmúlt egy évben. Az a célunk és feladatunk, hogy ágazattól függetlenül a finanszírozható cégeket megtaláljuk.
Fontos megjegyezni, hogy 2011-től az agrárium mellett még hangsúlyosabbá válik az FHB-csoportnál az FMCG-szektor finanszírozása. Azért nyitottunk még erősebben a szektor irányába, mert azt látjuk, hogy átlag feletti azon szereplők száma, melyek világos jövőképpel, stabil gazdálkodással, és diverzifikált, jól fizető vevőkörrel rendelkeznek. Ezen ügyfelek jelentős része azért keres meg minket, vagy azért fogadókész a mi megkeresésünkre, mert azt tapasztalta, hogy a korábban stabilnak gondolt banki kapcsolatokat egy anyabanki döntés vagy egy nagyobb gazdasági visszaesés felülírhatja. Erodálódott az a partneri viszony, amelyben korábban hihettek. Nagy előny lehet számukra, hogy az FHB budapesti székhelyén születnek meg a döntések, ami nagyobb rugalmasságot, gyorsaságot és kiszámíthatóságot biztosít.
Hogyan látja a magyarországi vállalati hitelezés helyzetét?
S. G.: – Az elmúlt három évben a bankok vállalati hitelezése szűkült, a hitelállomány több mint 10 százalékkal csökkent. A vonatkozó jegybanki tanulmány alapján nemzetközi összevetésben is az egyik legjelentősebb volt a visszaesés Magyarországon.
Érdemi felfutással ebben az évben sem számolunk, bár bankonként és ügyfélszegmensenként eltérően alakulhat a hitelezési aktivitás. Azoktól a szereplőktől, akik megégették magukat az elmúlt években, nem várható, hogy érdemben felpörgetik a hitelezés dinamikáját. Továbbá az is megfigyelhető, hogy a bankok kevésbé a nagyvállalatokat célozzák 2011-ben, sokkal inkább a diverzifikált kkv-ügyfélkör irányába nyitnak. A hitelállomány stagnálását a szereplők a díjbevételek növekedésével igyekeznek ellensúlyozni, mind a vállalati, mind pedig a lakossági üzletágban. (X)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Liptai Zsolt lett az év bortermelője
A Magyar Bor Akadémia (MBA) Év Bortermelője Magyarországon 2024 elismerését…
Tovább olvasom >Tippek a bankkártyás csalások elkerülésére az ünnepi forgatagban
A karácsonyi időszak a vásárlás öröméről szól, ám ilyenkor a…
Tovább olvasom >