Hamarosan szigorodik, mit nevezhetünk kovászos kenyérnek
A teljes kiőrlésű kovászos vekni címke alatt forgalmazott pékáru egyik boltlánctól több kérdést is felvet. Az összetevők listájában nincs feltüntetve a kovász, ami azonban elvárható lenne. Emellett a termék csupán 38 százalékban tartalmaz teljes kiőrlésű lisztet, ami ellentmond annak, hogy a pékárut teljes kiőrlésűként árulják. Ráadásul élesztő is megtalálható a termékben, ami ellentétes a házi kovászos kenyér gyakorlatával, ahol éppen az a cél, hogy élesztő nélkül készüljön a kenyér.
A kovászos jelző az utóbbi időben minőségi és prémium termékekre utaló jelzővé vált, amely magasabb árazást tesz lehetővé. A pékségek és boltok gyakran használják ezt a jelzőt, annak ellenére, hogy a termékekben gyakran csak minimális mennyiségben, vagy egyáltalán nem található kovász. A kovászos megnevezés így gyakran csupán marketingeszköz – írja a G7.
Az összetevők listájának elérése a vásárlók számára nem egyszerű, gyakran csak QR-kódok segítségével és hosszadalmas böngészéssel érhető el. Ez a gyakorlat nehezíti a fogyasztók tájékozódását a vásárolt termékekről.
A hazai pékségekben készült kovászos kenyerek jellemzően csak lisztből, vízből és sóból állnak, míg a nagyüzemekben gyártott termékek gyakran tartalmaznak élesztőt és adalékanyagokat, amelyek gyorsítják a gyártási folyamatot. A két termék közötti különbség jelentős, hiszen a kisüzemben készült kenyerek hosszabb ideig érlelődnek és több emberi munkát igényelnek.
Jelenleg a Magyar Élelmiszerkönyv Sütőipari és Cukrász Szakbizottsága dolgozik azon, hogy új szabályozást alakítson ki a kovászos jelző használatára, amely magában foglalja az élesztő maximális mennyiségét és az érlelési idő minimális időtartamát. A kézműves pékségek javaslata, hogy a „természetes kovász” jelzőt vezessék be, eddig azonban nem nyert elfogadást, így a nagyüzemi és kisüzemi termékek közötti különbségtétel továbbra is nehézkes marad.
Kapcsolódó cikkeink
Új szabályok az agráriumban: jön a termelővédelmi csomag – mit jelent ez a gyakorlatban?
2025. január 1-jén hatályba lépett az agrárszektor új alapokra helyezett…
Tovább olvasom >Már több mint 1,1 millió Munch ételmentő csomag talált gazdára a SPAR-üzletekben
Összesen több mint 1,1 millió Munch élelmiszermentő csomagot vettek meg…
Tovább olvasom >GVH-elnök: „a nemzeti versenyhatóság kiemelt feladata a magyar fogyasztók érdekeinek védelme”
A Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Államigazgatási Kollégium decemberi ülésén tartott előadást Rigó…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >Sikeresen zárult a „Passzold vissza, Tesó!” 2025-ös tavaszi kampánya!
Idén már hetedik éve tart a ‘Passzold vissza, Tesó!’ használt…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >