Hamarosan jöhet a sós vizes rizs
Kínai tudósok olyan rizsfajtát tenyésztettek ki, amely jól fogadja a sós vizes elárasztást is. Kínában 65 ezer négyzetkilométeren szeretnék termeszteni, ha sikeres lesz a program, 80 millió ember táplálását oldhatná meg – olvasható az Indexen.
A hatalmas program Kína második legnépesebb tartományában, a kelet-kínai Santungban indult. A Csingtao Tengeri Rizs Kutatási és Fejlesztési Központ egy 10 milliós metropoliszban található, amely a Sárga-tenger partján fekszik.
Magát a tengeri rizst sok különböző fajtából nemesítették és a legnagyobb érdeme, hogy képes a sós, szikes, lúgos, tengeri lápos területeken is megteremni és bírja a sós vizet, ami már csak azért is fontos, mert a világ jelentős részén nem csak a tengervíz, de a belvizek, vagy akár a talajvíz jelentős része is erősen sós.
Amennyiben a program a tervek szerint halad, akkor hamarosan kétharmad Magyarországnyi területen, egészen pontosan 65 ezer négyzetkilométeren indulhat el a termesztés, amely akár 30 millió tonnával is növelheti a kínai rizsmennyiséget és ez 80 millió embernek jelenthet táplálékot.
A rizs (latinul Oryza sativa) a világ legfontosabb élelmiszere, sokkal több embernek alapétele, mint a gabonafélék, a kukorica, illetve a burgonya.
Rendkívül tápláló étel, 100 gramm rizsben 79 gramm szénhidrát található. A világtermelés 500 milliárd kilogramm évente, vagyis a bolygó 7,5 milliárd fős népességével számolva évente átlagosan mindenki 66,7 kilogramm rizst fogyaszt el. Mindez azonban nem egyenletes, Magyarországon például csak 4 kilogramm az átlagos fogyasztás, vagyis az adat mögött az áll, hogy ahol alaptáplálék a rizs, ott egy felnőtt ember 150 kilót is megeszik évente, ahol pedig nem a rizs a fő eledel, ott egy-két nagyságrenddel kisebb a fogyasztás. (index.hu, Brückner Gergely)
Kapcsolódó cikkeink
Tizenkét hónapja csökkennek az élelmiszerárak Kínában
Júniusban a vártnál nagyobb mértékben mérséklődött az éves infláció Kínában:…
Tovább olvasom >MTÜ: élénkül a kínai beutazó turizmus
Egyre jobban élénkül a kínai beutazó turizmus Magyarországon és Európában…
Tovább olvasom >Rájár a rúd a Sheinre
A Shein, a fast fashion online divatkereskedelem egyik vezető szereplője,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Rekord nyereséget értek el a saját márkák az év első felében az Egyesült Államokban
Új csúcsokat értek el a sajátmárkás termékek 2024 első felében…
Tovább olvasom >Akadálymentesíti csomagolásait a Müller az Egyesült Királyságban
Minden márkás termékének csomagolásán NaviLens kódot helyez el a Müller,…
Tovább olvasom >Friss kutatás: a magyarok közel fele nem használ fényvédő krémet, ráadásul a déli órákban sem kerülik a napfényt
Egy friss, reprezentatív kutatás szerint a magyar lakosság mindössze 8…
Tovább olvasom >