Hajtáplálás felsőfokon
A magyar fogyasztók egyre nagyobb figyelmet fordítanak hajuk állapotának megőrzésére, javítására, a samponok mellett sokan keresik és használják a különféle hajápoló, regeneráló termékeket. A természetességre való törekvés a hajápolási piacra is begyűrűzött, egyre több gyártó és forgalmazó kínálatában találhatóak csupán mentes összetevőket tartalmazó termékek, termékcsaládok.
A L’Oréal Magyarország felmérései alapján 2019-ben a hajápolás kategória kiskereskedelmi forgalma értékben 3,7%-kal nőtt az előző évhez képest, azonban a mennyiségbeli eladásokat vizsgálva 4,4%-os csökkenést figyelhetünk meg. A vállalat szakemberei ennek egyik fő okát a prémiumizációban vélik felfedezni, illetve abban, hogy egyre több fogyasztó vásárol magasabb értékű alkategóriájú termékeket.
– A hajápolást három nagy alkategóriára bonthatjuk: sampon, balzsam és hajápolók. Utóbbiba beletartoznak többek között a maszkok és a hajolajak is. A sampon alkategóriát tekintve 9,8%-os növekedés figyelhető meg 2019-ben az előző évhez képest, a balzsamok esetében a növekedés 6,3%-os. A hajápolási piac húzóereje a hajápoló és a szárazsampon alkategóriában rejlik hazánkban. A szárazsampon alkategória kiskereskedelmi forgalma értékben jelentős mértékben, 65,9%-kal nőtt, míg a hajápolási alkategória 18%-kal az előző évhez képest – tájékoztat Szobotka Laura, L’Oréal Magyarország sales management trainee-je. Hozzáteszi: a disztribúciós csatornákat tekintve 2019-ben a hajápolás kategória értékbeni eladásainak jelentős része, 60,4%-a továbbra is a drogériákban, míg 39,6%-a élelmiszer- üzletekben realizálódik. (Nielsen adatok, 2018 YTD-2019 YTD)
Szobotka Laura a gyártói, saját márkás termékek növekedéséről is hírt ad, amelyek értékbeni eladásai az előző évhez viszonyítva 17%-kal nőttek, ezáltal megelőzve a kereskedelmi márkák előző évhez képesti növekedését.
A L’Oréal márkáinak piacrésze 9,8%-ot nőtt a hajápolási piacon belül. (Nielsen adatok, 2019. július; 2018. júliusi és 2019. júliusi piacrész adatait összevetve) A növekedés mögött a piaci trendhez hasonlóan a hajápoló készítmények állnak.
Megoldások speciális problémákra
Győri Abigéltől, a Henkel Magyarország Kft. brand managerétől megtudjuk: a hajápolási piac dinamikus növekedéssel zárta a 2019. I. félévet, mely elmondása szerint nagymértékben köszönhető új termékcsaládok megjelenésének a piacon, melyek vagy speciális hajproblémára kínálnak megoldást, vagy természetes összetevőket tartalmaznak.
– A naturális trend immár több éve meghatározza ezt a piacot, mind a régen piacon lévő, mind az újonnan megjelenő márkák ebbe az irányba bővítik a hajápolási termékpalettájukat. A Henkel is reagál ezekre a trendekre, így amellett, hogy a meglévő márkáink portfólióit frissítjük és bővítjük a naturális trendeknek megfelelően, több új prémium márkát is piacra dobtunk a közelmúltban, amelyek ma már meghatározzák a hajápolás piacot – fejti ki Győri Abigél. – A naturális, „mentes” trend kéz a kézben jár a környezetbarát, fenntartható termeléssel és csomagolásokkal is, amiben szintén előrehaladottnak tekinthetőek termékeink.
– A hajápolási kategória egy rendkívül dinamikusan fejlődő ágazata a szépségápolásnak, mely folyamatosan bővül: ezt jól tükrözi, hogy a hajkondicionálók penetrációja évről évre nő, vagyis a fogyasztók egyre inkább speciális, személyre szabott termékekkel egészítik ki hajápolási rutinjukat – fűzi hozzá az elhangzottakhoz Nagy Eszter, az Unilever Magyarország Kft. brand managere.
A Coty Hungary Kft., amely termékeivel a hajfesték és hajformázó kategóriákban van jelen, az elmúlt 12 hónapban mindkét kategóriában növelni tudta az eladásait, amiben az új termékek, új formulák bevezetésének is nagy szerepe volt.
– A hajformázási márkáink a természetes megjelenést biztosító Wellaflex, az ápoló hatású Wella Deluxe és a merész hajformázás eszköze a Shockwaves. Hajfesték kategóriában pedig a Wellatonnal, a Color Perfecttel és az idén megújult Londa Colourral vagyunk jelen – tudjuk meg Pálffi Marianna customer marketing & education specialisttől.
Folytatódik a szárazsamponok térhódítása
A fogyasztók egyre tudatosabbá válásával a természetes összetevők mellett egyéb faktorok is befolyásolják a hajmosási rutint, mint például a környezettani hatások, ezért is lehetséges, hogy egyre inkább nő a hajmosás nélkül töltött napok száma, így egyre nagyobb igény merül fel olyan termékek vásárlására, melyek ezeken a napokon is komfortérzetet adnak: pl. a szárazsamponok.
– A haj kategória alapvetően egy nagy edukációs igényű, szenzitív szegmens, ahol a fogyasztók folyamatosan kísérleteznek a hajuk igényeinek leginkább megfelelő termékek kiválasztásában. Éppen ezért azt vesszük észre, ha egyszer már megtalálták a tökéletes megoldást, akkor attól nem igazán térnek el. Mi a Dove portfóliónkkal ezen tökéletes termékek kifejlesztésére törekszünk. Hiszünk benne, hogy a tökéletes haj az önbizalom elsődleges forrása – hangsúlyozza Nagy Eszter.
A L’Oréal Magyarországnál azt tapasztalják, hogy a környezettudatos trendre reagálva a hajápolási termékek összetevőinek tekintetében a természetes, megbízható forrásból származó anyagok kerülnek előtérbe, úgymint a különböző gyümölcsök, aloe vera, méz, ricinus és argánolaj-kivonat. Ezenkívül a fogyasztók egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek arra, hogy a termék vegán-e vagy sem, tehát tartalmaz-e állati eredetű összetevőket vagy származékokat.
– A hajápolási piacon egyre inkább elterjednek az úgynevezett „hair foodok”. Ezek természetes összetevőkkel gazdagított hajápolási készítmények, amelyek táplálják, regenerálják a hajat. Emellett azt is fontos megemlíteni, hogy folytatódik a szárazsamponok térhódítása a piacon, mivel a rohanó hétköznapok során nagyszerű és gyors megoldást nyújthatnak. De jelentős tényező a hajápolási termékek illatának természetes hatása is, népszerűek a gyümölcsös, valamint a kókuszillatú készítmények – vázolja Szobotka Laura.
Kutatásaikból a kiszerelés tekintetében az mutatkozik meg, hogy már nem csupán a gazdaságos kiszerelés és a kedvező ár az elsődleges szempont a fogyasztói döntéshozatalban. Ez meglátszik többek között abban is, hogy a kisebb kiszerelésű hajápoló készítmények eladása nő. Ezenkívül a teljes magyarországi hajápolási piacon a kis kiszerelésű samponok piacrésze az előző évhez képest 13,6%-ot, míg a nagy kiszerelésű samponoké csupán 5,8%-ot tudott emelkedni.
Gyorsan, egyszerűen, tartósat!
A Henkelnél a természetesség áll fókuszban, így idén is nagy figyelmet fordítanak a tavaly bevezetett Nature Box haj- és testápolási márkájukra, ahol minden termék vegán, azaz mentes bármiféle állati eredetű összetételtől, szilikon-, parabén-, színezékmentes, és 100%-osan hidegen préselt olajokat tartalmaz, amely segít hajunknak és bőrünknek megkapni a hasznos vitaminokat és ásványi anyagokat.
– Idén is bővítettük a márka portfólióját egy új, gránátalmás termékcsaláddal, és további nagy terveink vannak a prémium márkáinkkal az elkövetkező időszakban – jelzi Győri Abigél.
A régebb óta a piacon lévő márkáik életében is egyre meghatározóbb jelenség a prémium, naturális trend, amire tökéletes példa a Schauma Haj Smoothie termékcsalád idei bevezetése, ami a Schauma hajápolási portfólióját színesíti vegán, szilikonmentes, természetes összetevőket tartalmazó samponokkal és hajbalzsamokkal.
A Coty Hungary Kft.-nél azt érzékelik, hogy egyre nagyobb az igény – főleg a fiatalok körében – a hagyományostól eltérő, új formulák iránt, amivel gyorsan, egyszerűen és tartósan tudják változtatni a frizuráikat, akár otthon is. Erre kínálnak megoldást Shockwaves termékeik.
– A hajunk rengeteg károsító hatásnak van kitéve a hajfestékek, a fésülködés, a hajsütővas, a hajszárító vagy éppen az UV-sugárzás által. Ezért a hajformázásnál is fontos, hogy minél több ápoló anyagot tartalmazzanak a termékek. A Wella Deluxe termékeink egyedülálló formulája, amely panthenolt és jojobaolajat tartalmaz, egyszerre biztosítja a formázott és ápolt hajat – mutat rá Pálffi Marianna.
Csak természetesen!
Termékei fejlesztése során a L’Oréal Magyarország több más szempont mellett a természetes összetevők kiválasztására is nagy hangsúlyt fektet.
– Egyik legfrissebb termékcsaládunk a Garnier Hair Food hajápoló termékcsalád. A termék 98%-ban természetes eredetű és vegán összetétellel rendelkezik, ezenkívül 96%-ban biológiailag lebomló a formulája, nem tartalmaz szilikont, parabént és mesterséges színezékeket sem. A termékcsalád tagjai szupergyümölcsökkel vannak gazdagítva: tápláló banánnal, ápoló makadámdióval, regeneráló papayával, goji bogyóval a gyönyörű fényért és hidratáló Aloe Verával. Természetes összetevőinek köszönheti frissítő és természetes illatát. Intenzíven táplálja a hajat és használható balzsamként, hajpakolásként és nem kiöblítendő ápolóként is. A Botanic Therapy szintén természetes összetevőket tartalmazó termékcsaládjának legújabb tagját pedig kókuszkrémmel és makadámdió-olajjal gazdagították a haj intenzív táplálása érdekében – mutatja be portfóliójuk újdonságait Szobotka Laura. – Szintén ebben az évben vezettük be az Elsève Dream Long termékcsaládot, amely a hosszú hajú hölgyeket célozza meg, akik még hosszabb, egészséges végű hajról álmodoznak. A termékcsalád tagjai – sampon, balzsam, hajápoló maszk és hajápoló krém – növényi keratinnal, vitaminokkal és ricinusolajjal gazdagított összetételének köszönhetően ápolják a hajat és megvédik a hajvégeket a károsodástól, így a haj levágásától is.
A jövőre nézve a cég célja, hogy az ismertetett természetes irányvonalat folytassa és tovább erősítse. Ebből kifolyólag az elkövetkezendő időszakban is olyan hajápolási termékeket fognak bevezetni, amelyek amellett, hogy intenzíven táplálják a hajat, természetes összetevőkkel rendelkeznek.
Az Unilever Magyarország Kft. portfóliójában normál, 200–250 ml-es kiszerelésű termékek találhatóak meg, amelyekkel a száraz, töredezett hajra kínálnak megoldást.
– A Dove hajápolási stratégiájának alappillére a márkától megszokott kiemelkedően gyengéd törődés integrálása a hajápolási termékeibe. Szabadalmaztatott formuláink a piacon egyedülállóként ötvözik az azonnali eredményeket biztosító, fejlett hajápolás-tudományt és a folyamatos hajtáplálást, ami idővel segít ápolttá és ezáltal gyönyörűvé tenni a hajat – tudjuk meg Nagy Esztertől.
Budai Klára
Kapcsolódó cikkeink
Az Unilever 75 millió euró értékben fektet be Nyírbátorban
Új termékkategória és világszerte ismert szépségápolási márkák gyártási tevékenységét hozza…
Tovább olvasom >Díjeső a 15. POP versenyen
Ötödik alkalommal nyerte el a Coca-Cola HBC nevezése az „Év…
Tovább olvasom >A fenntarthatósági-környezeti elvárásokat értékelik legtöbbre a fiatalok
A fenntarthatóságot és a környezeti értékek védelmét várják el a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >