Hagyománnyá vált a Magyar Szüret Berlinben
A rendszerváltás után Villányban megtelepedett első német borász ötletéből rangos gourmet rendezvénnyé és hagyománnyá vált Berlinben a Magyar Szüret nevű programsorozat, amelyen magyar borokat és élelmiszereket mutatnak be.
A berlini magyar nagykövetségen idén negyedik alkalommal megrendezett Magyar Szüret ötlete egy berlini ügyvédtől, Horst Hummeltől származik, aki 1998-ban alapította meg villányi pincészetét, 2009-től Villány Bottle Party néven a borvidék kincseit bemutató borkóstoló-sorozatot szervezett a német fővárosban.
A 2010-es Villány Bottle Partyn már alig lehetett bejutni a tömegtől a helyszínre, a berlini Collegium Hungaricumba, a 2011-es bemutató után pedig a Frankfurter Allgemeine Zeitung szakírója, Stuart Pigott is elismerő szavakkal méltatta egy cikkében a villányi borokat, rámutatva, hogy igen jelentős a különbség Villány magyarországi sikere és nemzetközi jelenléte között.
Ennek a különbségnek a csökkentésére, Villány és a többi magyar borvidék németországi ismertségének növelésére hivatott a Magyar Szüret, amelyet a Horst Hummel ötletét felkaroló berlini magyar nagykövet, Czukor József kezdeményezésére először 2011-ben szerveztek meg.
A november végére időzített szüreti napokból évről évre nagyobb szabású rendezvénysorozat nőtt ki a Berlin legfontosabb jelképeként számon tartott Brandenburgi kapu szomszédságában működő nagykövetségen, ahol a bor mellett libából, kacsából, erdei vadakból és mangalicából készült termékeket is bemutatnak.
A program magja egy gálavacsora, amelyre nagyjából 700 kiemelt partnert, köztük magas rangú német politikusokat, diplomatákat hívnak meg, valamint gazdasági és társadalmi szervezetek képviselőit. Az esemény nemcsak a diplomáciai-politikai kapcsolatok elmélyítését és az ország arculatának építését szolgálja, hanem a magyar termékek piacra jutási esélyeit is növeli, hiszen a vacsora révén olyan kapcsolatot lehet kialakítani például több száz bolt beszerzéseit irányító vállalatvezetőkkel, amelyhez egyébként évekre lenne szükség – mondta az MTI-nek az egyik szervező, Béki Nándor agrárdiplomata.
Tavaly a prémium borok és ételek a Német Parlamentáris Társaság adventi fogadásán debütálhattak, amelyen Izrael, Franciaország, az Egyesült Államok és Lengyelország után Magyarország volt a díszvendég. Így a német szövetségi törvényhozás, a tartományi parlamentek és az Európai Parlament német képviselőit – a testületek jelenlegi és korábbi tagjait – összefogó zártkörű klub exkluzív fogadásán a Magyar Szüret borait és magyar alapanyagból készült ételeket szolgáltak fel.
Napközben a rendezvény olyan, mint egy élelmiszeripari vásár. A nagykövetség épületében szemináriumokat, termékbemutatókat, üzletember-találkozókat tartanak. Az idén a borokat az egyik vezető német sommelier, Billy Wagner vezetésével mutatták be a több mint 120 német kereskedőnek, borszakújságírónak, élelmiszeripari és gasztronómiai szakembernek.
Az idei Magyar Szüreten tovább bővült a kínálat, Sweet Hungary néven cukrásztermék-bemutatót is rendeztek, és a gálavacsorán 1200 magyar süteményt szolgáltak fel.
A kiállítók a rendezvény után is még több napig dolgoznak a német fővárosban az üzleti kapcsolatok kialakításán és fejlesztésén. A héten tartott idei Magyar Szüret után például az egyik legnagyobb német áruházlánc, a Galeria Kaufhof beszerzési igazgatója vezette be a 22 pincészet és 11 mangalicatenyésztő vállalkozás képviselőit a társaságánál alkalmazott eljárásokba a csomagolástól a termékelhelyezésen át az akciók szervezéséig.
Tóth Péter, a Mangalicatenyésztők Országos Egyesületének elnöke az MTI-nek elmondta, hogy a Magyar Szüret révén ezentúl a német főváros egyik leghíresebb étteremében, a többek között George Clooney és Matt Damon berlini törzshelyeként számon tartott Grill Royalban is készítenek ételeket magyar mangalicából.
A rendezvény konkrét gazdasági eredménye abban is megmutatkozik, hogy számos további üzletkötés történt a magyar kiállítók és Michelin-csillagos éttermek és hotelláncok beszerzői, valamint Berlin legismertebb borkereskedői között – tette hozzá Béki Nándor, kiemelve, hogy a magyar bor ismertsége és népszerűsége töretlenül növekedik. Az utóbbi két évet együttvéve a német piacon elért bevétel 25 százalékkal nőtt, tavaly nagyjából 15 millió eurót (4,6 milliárd forintot) tett ki, idén augusztus végéig pedig meghaladta a 11 millió eurót.
A fejlődés az exportadatokban is látszik – mondta a diplomata, hangsúlyozva, hogy a Németországba irányuló agárkivitel idén meghaladhatja a 400 milliárd forintos határt, így továbbra is Németország a magyar agrárium legfontosabb exportpiaca.
A kétnapos Magyar Szüretet idén a Földművelésügyi Minisztérium, a Külgazdasági és Külügyminisztérium, a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. és a Magyar Turizmus Zrt. agrármarketing vezérigazgatóságának együttműködésével rendezték meg Berlinben. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A Trade magazin idén is megkérdezi az Olvasói véleményét a karácsonyi tv-reklámokról! Szavazzon Ön is!
A közönségszavazás 2024. december 12. és 19. között zajlik. 🎁…
Tovább olvasom >FRUIT LOGISTICA 2025: Számos innovációval várja az érdeklődőket a kiállítás
A nemzetközi gyümölcs- és zöldségkereskedelem képviselői 2025-ben ismét Berlinben találkoznak.…
Tovább olvasom >EuroCIS 2025: Komoly érdeklődés mutatkozik a kiskereskedelmi technológia szakvására iránt
Az Amazon és a TikTok nemrég egy olyan megállapodást kötött,…
Tovább olvasom >