Hagyománnyá vált a Magyar Szüret Berlinben
A rendszerváltás után Villányban megtelepedett első német borász ötletéből rangos gourmet rendezvénnyé és hagyománnyá vált Berlinben a Magyar Szüret nevű programsorozat, amelyen magyar borokat és élelmiszereket mutatnak be.
A berlini magyar nagykövetségen idén negyedik alkalommal megrendezett Magyar Szüret ötlete egy berlini ügyvédtől, Horst Hummeltől származik, aki 1998-ban alapította meg villányi pincészetét, 2009-től Villány Bottle Party néven a borvidék kincseit bemutató borkóstoló-sorozatot szervezett a német fővárosban.
A 2010-es Villány Bottle Partyn már alig lehetett bejutni a tömegtől a helyszínre, a berlini Collegium Hungaricumba, a 2011-es bemutató után pedig a Frankfurter Allgemeine Zeitung szakírója, Stuart Pigott is elismerő szavakkal méltatta egy cikkében a villányi borokat, rámutatva, hogy igen jelentős a különbség Villány magyarországi sikere és nemzetközi jelenléte között.
Ennek a különbségnek a csökkentésére, Villány és a többi magyar borvidék németországi ismertségének növelésére hivatott a Magyar Szüret, amelyet a Horst Hummel ötletét felkaroló berlini magyar nagykövet, Czukor József kezdeményezésére először 2011-ben szerveztek meg.
A november végére időzített szüreti napokból évről évre nagyobb szabású rendezvénysorozat nőtt ki a Berlin legfontosabb jelképeként számon tartott Brandenburgi kapu szomszédságában működő nagykövetségen, ahol a bor mellett libából, kacsából, erdei vadakból és mangalicából készült termékeket is bemutatnak.
A program magja egy gálavacsora, amelyre nagyjából 700 kiemelt partnert, köztük magas rangú német politikusokat, diplomatákat hívnak meg, valamint gazdasági és társadalmi szervezetek képviselőit. Az esemény nemcsak a diplomáciai-politikai kapcsolatok elmélyítését és az ország arculatának építését szolgálja, hanem a magyar termékek piacra jutási esélyeit is növeli, hiszen a vacsora révén olyan kapcsolatot lehet kialakítani például több száz bolt beszerzéseit irányító vállalatvezetőkkel, amelyhez egyébként évekre lenne szükség – mondta az MTI-nek az egyik szervező, Béki Nándor agrárdiplomata.
Tavaly a prémium borok és ételek a Német Parlamentáris Társaság adventi fogadásán debütálhattak, amelyen Izrael, Franciaország, az Egyesült Államok és Lengyelország után Magyarország volt a díszvendég. Így a német szövetségi törvényhozás, a tartományi parlamentek és az Európai Parlament német képviselőit – a testületek jelenlegi és korábbi tagjait – összefogó zártkörű klub exkluzív fogadásán a Magyar Szüret borait és magyar alapanyagból készült ételeket szolgáltak fel.
Napközben a rendezvény olyan, mint egy élelmiszeripari vásár. A nagykövetség épületében szemináriumokat, termékbemutatókat, üzletember-találkozókat tartanak. Az idén a borokat az egyik vezető német sommelier, Billy Wagner vezetésével mutatták be a több mint 120 német kereskedőnek, borszakújságírónak, élelmiszeripari és gasztronómiai szakembernek.
Az idei Magyar Szüreten tovább bővült a kínálat, Sweet Hungary néven cukrásztermék-bemutatót is rendeztek, és a gálavacsorán 1200 magyar süteményt szolgáltak fel.
A kiállítók a rendezvény után is még több napig dolgoznak a német fővárosban az üzleti kapcsolatok kialakításán és fejlesztésén. A héten tartott idei Magyar Szüret után például az egyik legnagyobb német áruházlánc, a Galeria Kaufhof beszerzési igazgatója vezette be a 22 pincészet és 11 mangalicatenyésztő vállalkozás képviselőit a társaságánál alkalmazott eljárásokba a csomagolástól a termékelhelyezésen át az akciók szervezéséig.
Tóth Péter, a Mangalicatenyésztők Országos Egyesületének elnöke az MTI-nek elmondta, hogy a Magyar Szüret révén ezentúl a német főváros egyik leghíresebb étteremében, a többek között George Clooney és Matt Damon berlini törzshelyeként számon tartott Grill Royalban is készítenek ételeket magyar mangalicából.
A rendezvény konkrét gazdasági eredménye abban is megmutatkozik, hogy számos további üzletkötés történt a magyar kiállítók és Michelin-csillagos éttermek és hotelláncok beszerzői, valamint Berlin legismertebb borkereskedői között – tette hozzá Béki Nándor, kiemelve, hogy a magyar bor ismertsége és népszerűsége töretlenül növekedik. Az utóbbi két évet együttvéve a német piacon elért bevétel 25 százalékkal nőtt, tavaly nagyjából 15 millió eurót (4,6 milliárd forintot) tett ki, idén augusztus végéig pedig meghaladta a 11 millió eurót.
A fejlődés az exportadatokban is látszik – mondta a diplomata, hangsúlyozva, hogy a Németországba irányuló agárkivitel idén meghaladhatja a 400 milliárd forintos határt, így továbbra is Németország a magyar agrárium legfontosabb exportpiaca.
A kétnapos Magyar Szüretet idén a Földművelésügyi Minisztérium, a Külgazdasági és Külügyminisztérium, a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. és a Magyar Turizmus Zrt. agrármarketing vezérigazgatóságának együttműködésével rendezték meg Berlinben. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Budapest ad otthont szeptemberben az Európai Ökogazdálkodási Kongresszusnak
Idén Budapest ad otthont az Európai Ökogazdálkodási Kongresszusnak (European Organic…
Tovább olvasom >Ismét sikeres megjelenés volt a Jövő Áruháza
A SIRHA Budapest 2024 szakkiállítás hivatalos lapja a Trade magazin, amely…
Tovább olvasom >A fenntarthatóság és felelős gyártás volt idén az Alimentaria&Hostelco fókuszában
Idén március 18. és 21. között került sor az Alimentaria&Hostelco…
Tovább olvasom >