Újrahasznosítható csomagolóanyagokban gondolkodnak a hazai kiskereskedelmi láncok
A csomagolóanyagok és a bevásárlótáskák beszerzésekor arra törekednek a magyarországi áruházláncok, hogy azok teljesen újrahasznosíthatók vagy komposztálhatók legyenek -olvasható a Világgazdaság Online-on.
Miután a németországi Lidl áprilisban bejelentette, hogy 2025-re 20 százalékkal csökkenti műanyag-felhasználását, az áruházlánc hazai leányvállalata július elején azt is vállalta, hogy a jövő év végéig mind a 169 magyarországi üzletben megszünteti az egyszer használatos műanyag termékek (szívószálak, eldobható poharak, tányérok, evőeszközök, fültisztító pálcikák) értékesítését. Mint a Világgazdaság által készített körképből kiderült, a társaság versenytársai is stratégiai célként tűzték ki a műanyaghulladék mennyiségének számottevő csökkentését.
Tesco: az online-nál kezdődött
A Tesco csoport célja, hogy 2025-ig az áruházláncban használt összes csomagolóanyag teljesen újrahasznosítható vagy komposztálható legyen. Addigra minden papír és karton csomagolóeszközt száz százalékig fenntartható forrásból szereznek be a csoport tagjai, a 2007-es szinthez képest pedig a felére csökkentik a felhasznált csomagolóanyagok súlyát – közölték a Világgazdasággal a Tesco sajtóosztályán.
Magyarországi áruházaikban ma a vásárlások 10 százalékához adnak el egyszer használatos műanyag táskát, azaz nejlonszatyrot, de ezek helyett is mielőbb környezetkímélőbb megoldást nyújtanának,
a pénztáraiknál már ma is kínálnak papír- és újrahasznosítható szatyrot, sőt olyat is, amely visszaváltható.
Az online vásárlásoknál tavaly február óta bevásárlótáskák nélkül szállítják házhoz a termékeket, csak azokat a húskészítményeket, lédig zöldséget és gyümölcsöket, valamint csemegepultos és vegyi árukat viszik ki táskában, amelyeknél ezt a higiéniai előírások megkövetelik. Ezzel egy év alatt hárommillió szatyorral ad kevesebbet a Tesco a vásárlások mellé.
SPAR: előtérben a papír
Megkeresésünkre a SPAR-nál jelezték, hogy évekkel ezelőtt annak jegyében indítottak fejlesztést, hogy már középtávon jelentősen csökkenjen a műanyag csomagolások és az eladott műanyag termékek mennyisége. Ma már csak kétféle műanyag bevásárlótáska érhető el a választékukban, miközben
kínálnak papír szalagfüles táskát, papír hűtőtáskát, különféle többször használatos szatyrot, és az idén bevezették a lebomló, komposztálható táskákat.
Tavaly a SPAR-ban vásárlók ötöde már a környezetbarát, többször használatos zacskókat részesítette előnyben.
CBA: beváltak a kartondobozok
A CBA is jelentősen visszaszorította a műanyagból készült zacskók, táskák kibocsátását – mondta a Világgazdaságnak Fodor Attila, a társaság kommunikációs igazgatója. Előnyben részesítik a papír csomagolóanyagokat, de
a vásárlók körében is egyre népszerűbbek a papírszatyrok, és praktikus alternatívát kínálnak a kartondobozok is, amelyeket sok vásárló a jelentős teherbírás miatt kedvelt meg.
A non food termékkínálatban is a papírból készült evőeszközök, tányérok, poharak élveznek prioritást a társaságnál. Sajnálatos tendencia, hogy a gyártók egy része – miközben csökkenti a töltőtömeget – továbbra is változatlanul hagyja a termék csomagolását, amivel viszont indokolatlanul nagy mennyiségű csomagolóanyagot használ el. A hatvan Príma üzlet egyébként teljes egészében megújuló energiaforrásból származó zöldáramot használ.(vg.hu, Gyöngyösi Balázs)
Kapcsolódó cikkeink
Jól halad az Agro-ökológiai Program támogatásainak kifizetése
Jól halad az Agro-ökológiai Program támogatásainak kifizetése, a gazdák 91…
Tovább olvasom >AM: jelentős támogatás segíti a Dévaványai-Ecsegi puszták természetes vízháztartásának helyreállítását
A Körös-Maros Nemzeti Park területének jelentős része vizes élőhely, ezért…
Tovább olvasom >Árrésstop árnyékában: így alakulnak a húsvéti bevásárlás költségei 2025-ben
Az idei húsvéti bevásárlási szezon igazi meglepetése nem a csokinyúl…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >Fokhagyma az európai piacokon: Miért nem garantál alacsony árakat a bőséges kínai termés?
Bár Kína idén kiemelkedő fokhagymatermést könyvelhet el, az európai fogyasztók…
Tovább olvasom >