Ha a vevő időt kér
A kategóriák adott üzleti egységben betöltött szerepéről immár ötödik alkalommal szólunk az üzletfejlesztés rovatban, elérkezve a kényelmi termékekhez. Nem elhanyagolható része ez egy bolt választékának: egy kiskereskedelmi egységben a termékköröknek átlagosan 5-10 százaléka sorolható a célkategóriák közé, döntő többségük (55-60 százalék) rutin-, 25-30 százalékuk pedig (valamilyen szempontból) kényelmi kategória.Hol és hogyan lehet időt spórolni, hogy családunkra, kedvteléseinkre is elegendő maradjon? Például a kevesebb munkával, gyorsabban elkészíthető kényelmi termékekkel. Amelyekhez nem kell a sok-sok hozzávalót külön-külön megvásárolni, hazacipelni, megtisztítani, hanem egy-két mozdulattal meleg étel varázsolható az asztalra. Vásárlóik között az elfoglalt menedzsertípust éppúgy megtaláljuk, mint a dolgozó nőket, vagy a valamilyen okból egyedül élőket.
Életérzést közvetítenek
Nagyon alkalmasak az ilyen cikkek impulz vásárlás felkeltésére. Ezen keresztül a boltban bonyolított tranzakciók száma szépen növelhető, így a vevő több darab vagy nagyobb értékű termékkel távozik, mint előzőleg tervezte. Egy kis izgalmat, érdekességet is csempésznek ezek a termékek a vásárlók életébe, hiszen az időnyerésen kívül olyan élményekhez (vagy ezek illúziójához) juthatnak egy-egy fogyasztási cikken keresztül, ami egyéb úton túl fáradságos vagy talán elérhetetlen lenne számukra. Egy fitneszedző nevével fémjelzett étel elfogyasztása az egészségért tett cselekedetet, a habos kapucsínó egy barátokkal töltött kávéházi estét idézhet fel.
Természetesen a gyártók az összes ilyen rejtett kívánságot, életérzést jól ismerik, és igyekeznek dobozba zárva, szépen csomagolva felkínálni. Érdemes az épp hirdetett terméket a polcon vagy impulz zónában tartani, például a kasszánál, vagy displayen kihelyezni, így növelhetik legjobban a kosárértéket és a boltban realizálható árréstömeget.
Mindent egy helyen
A kényelmi termékek, kategóriák száma jóléti vágyainkkal együtt rendkívül növekszik, ezért bolti kezelésük nehézkes lehet. Figyelni kell a legújabb fogyasztói és vásárlói igényekre, a választékot ezek alapján folyamatosan frissíteni, megújítani, cserélni, alakítani, hiszen gyorsan elburjánozhatnak a különféle variánsok a polcokon. Ám megéri a fáradságot a velük való bíbelődés, hiszen így a vásárló már ezt is nálunk tudja beszerezni, így az ilyen típusú költését itt realizálja, időt spórol meg. Miért venne a parkolóban grillcsirkét vagy a közeli aluljáróban pogácsát, ha ezt kedvenc élelmiszerboltjában is megkaphatja?
Nyugat-Európában is egyre fontosabb bevásárlási szempont az úgynevezett „one stop shopping”, a mindent egy helyen koncepciója. Mivel ezek a termékek nem kifejezetten árérzékenyek, az elfogadható árszint megengedi a versenytársakhoz képest 15-20 százalékkal magasabb fogyasztói árat is, így profitnövelő, árrésszintjavító hatásuk van. Elérhető helyen, megfelelő választékban, kis tömegben érdemes kihelyezni őket. Akciózásuknál az árengedmény helyett a másodkihelyezés, a különleges megjelenítés, például figyelemkeltő display, polcra szerelt mini képernyő vagy egyéb innovatív instore eszköz használata javasolt.
Néha csak egy egyszerű ötlet kell
Mivel nagyon sok vevő bevásárlólista nélkül érkezik, a boltot használja egyfajta térbeli bevásárlólistaként. Így hálás, ha valamilyen módon emlékeztetik a kényelmi cikkek vásárlására is. Az a vevő, akinek nincs írott listája, nyitottabb minden impulz hatásra, és ezek alapján, ösztönszerűen vásárol. Ilyen szempontból a kényelmi termékek a vevők elégedettségének építésére is alkalmasak, valamint a bolthoz kötődő általános imázst is pozitívan alakíthatják.
A kényelmi termékek sokszor egy kézenfekvő ötlet alapján a legegyszerűbb termékekből születnek. Például Angliában kapható olyan tojás, aminek a héján speciális hőérzékelésű festék segítségével láthatóvá válik, ha elérte a tökéletes lágy tojás, majd a tökéletes kemény tojás állapotot. Ugyanilyen egyszerű ötletekkel a legkisebb boltban is, akár saját erőből megvalósíthatók kényelmi szolgáltatások, gondoljunk például az iskolák, kollégiumok közelében felszelt zsemlére, előre lereszelt sajtra, darabonként is szívesen árusított almára, banánra, egyesével is megvásárolható műanyag kanálra. A vevőkör ismeretében a kényelmi termékek és szolgáltatások körének csak a kreativitás és a vállalkozó szellem szab határt. Az elégedett és hűséges vásárlók kedvéért és kényelméért pedig érdemes és ráadásul meg is éri tenni.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A nagy élelmiszerláncok többsége nyitva tartja üzleteit december 24-én délig
A nagy élelmiszerláncok többsége nyitva tartja üzleteit december 24-én, a…
Tovább olvasom >Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >