Magazin: Ha a hegy nem megy Mohamedhez…

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2020. 08. 12. 07:02

A kényszerbezárás idején sok étterem számára az ételkiszállítás jelentette a fennmaradás lehetőségét. Így, ha valaki a vendéglátáshoz kapcsolható vállalkozások közül pozitívan jöhetett ki a válsághelyzetből, azok az ételfutárcégek voltak! A terület két meghatározó szereplőjét fejlesztéseikről, tapasztalataikról, jövőképükről kérdeztük.

TM interjukhoz Hány étterem csatlakozott rendszerükhöz a vírusválság kezdete óta?

Patai Zoltán-Netpincér

Patai Zoltán
ügyvezető
Netpincér

Patai Zoltán, a Netpincér ügyvezetője: A meglévő csaknem 2000 éttermi partnerünk mellett március eleje óta több mint 1200 csatlakozni kívánó üzlet kereste meg a NetPincért. Új csatlakozóink között szerepel például a Burger King is, országszerte 42 éttermével. Az éttermek jelentős része továbbra is budapesti vagy Budapest környéki, azonban a vidéki nagyvárosok élénkülése is egyre intenzívebb.

Minőségi kritériumrendszerünknek most is meg kell felelnie minden régi és új partnerünknek – ha ez adott, a csatlakozáshoz jelenleg elég az alapadatok megadása, utána már mi segítünk az éttermeknek, hogy a lehető leghamarabb rendeléseket tudjanak fogadni.

Tajta Ákos - Wolt

Tajta Ákos
magyarországi
ügyvezető
Wolt

Tajta Ákos, a Wolt magyarországi ügyvezetője: Március közepe óta körülbelül 600 étterem csatlakozott rendszerünkhöz, így most 4 városban több mint 1000 étterem kínálatát szállítjuk ki. A válság kezdete óta területünket is bővítettük, és a továbbiakban is terjeszkedni kívánunk.

Az elmúlt időszakban más üzletágakat is elindítottunk, így már nemcsak éttermek meleg ételeit, hanem élelmiszert is lehet rajtunk keresztül rendelni azonnali kiszállítással; és ezt a kört bővíteni tervezzük, például gyógyszertárakkal.

TM interjukhoz Hogyan oldották meg a növekedéssel járó logisztikai és humánerőforrás-­igényeket?

P.Z.: Láthatóan nagy az érdeklődés a futárkodás iránt, az elmúlt időszakban összesen 18 000-en nézték meg a csatlakozást segítő bemutatkozó prezentációnkat és töltöttek ki tesztet online a csatlakozáshoz. Az elmúlt két hónapban több futárt vettünk fel, mint korábban átlagosan 5 hónap alatt.

Átálltunk az online felvételi folyamatra, amelynek köszönhetően megháromszoroztuk felvételi kapacitásunkat, illetve sokkal rugalmasabbá tettük a belépési folyamatot a futárpartnerek számára. Már a betanulási folyamat is online működik, a szerződéskötést követően pedig azonnal el is tudják kezdeni a munkát új futárpartnereink.

T.Á.: Több százan szeretnének futárkodni jelenleg, hiszen ezt a munkát viszonylag könnyen el lehet kezdeni, és rugalmas beosztásban lehet végezni, így tehát gyorsan és hatékonyan tudunk igazodni a kereslethez. Az irodai csapatot is növeltük, különös tekintettel a rendelésekkel foglalkozó ügyfélszolgálatra. Logisztikai változtatásokra nem volt szükség, eddig is nagy mennyiségű rendelés kiszolgálására voltunk berendezkedve, de közvetve a csökkenő városi forgalom is minket támogat.

TM interjukhoz Változott-e jutalékpolitikájuk, illetve kiszállítási áraik március eleje óta?

T.Á.: Se jutalékpolitikánk, se kiszállítási áraink sem változtak a válság miatt, de a felhasználóknak több ideiglenes akciót indítottunk, például az ingyenes kiszállítást, vagy éppen olyan promóciót, aminek során nálunk eltölthető krediteket töltünk fel profiljukra annak érdekében, hogy a számukra szimpatikus éttermeket támogathassák.

P.Z.: A jutalékok nem változtak, de számos intézkedéssel segítettük az éttermeket az elmúlt időszakban. Például, akik likviditási gondokkal küzdenek, azoknak már március elején elérhetővé tettük a heti elszámolásra való ideiglenes átállást.

Illetve a fogyasztók számára nyújtott, kiemelt kedvezményekkel igyekszünk segíteni abban, hogy minél többen tudjanak ételt rendelni a kialakult helyzetben is, ezzel támogatva az éttermek forgalmának növelését is. Áprilisban például országos NetPincér GO kampányunk keretében 28 város több száz éttermében volt díjmentes a házhozszállítás.

TM interjukhoz Mekkora ma a megrendelések átlagértéke?

P.Z.: A tavalyi átlagos 3500 forint körül alakuló kosárérték idén január–áprilisi időszakban 3800 forintra nőtt, de ez érzékelhetően nincs kapcsolatban a vírushelyzettel. A rendelések persze nagyon széles skálán belül mozognak.

A rendelések átlagértéke 5000 Ft felett van – ebben nem tapasztalunk érzékelhető változást március óta sem. A Wolt megrendelői bázisát a fizetőképes kereslet jellemzi, és tapasztalataink szerint a minőségi, felsőbb árkategóriás éttermeink ugyanúgy teljesítenek, ahogy korábban, az őket kedvelők nem fordultak el tőlünk. Azonban most mi is nyitottunk az olcsóbb árkategória felé, egy új célközönséget is megcélozva ezzel.

TM interjukhoz Milyen kategóriájú éttermi partnereik sikeresek a válság idején?

P.Z.: Nem érzékeljük, hogy valamilyen étteremkategória vagy -típus megugrott volna a többiekhez képest, de azt azért látjuk, hogy a bizalom kérdése még fontosabbá vált a válság időszakában, tehát ahol az étterem értékelése magasabb, onnan többen rendelnek. Ételek tekintetében a legnépszerűbbek, ahogy tavaly, most is a hamburger, a csirkés gyorsételek, a pizza és a gyros, valamint nagyon sokan kedvelik a különféle menüajánlatokat.

TM interjukhoz Milyen változásokat érzékelnek a válság idején a megrendelői attitűdben?

T.Á.: A megrendelések napon belüli eloszlásában nem történtek változások, ugyanúgy ebéd- és vacsoraidőben érkezik a legtöbb megrendelés. Nagymértékben csökkent az egyszemélyes irodai étkezések aránya, de nőtt a több tételt tartalmazó, feltehetőleg többen együtt rendelőktől érkező rendelések száma.

P.Z.: Csak a futárokkal szembeni fellépés változásáról tudok beszámolni: számos kollégánk említette, hogy a megrendelők velük szemben is sokkal empatikusabbak. Vannak, akik néhány biztató szóval – „Kitartást, köszönjük a munkátokat!”, „Vigyázz magadra!” – támogatják őket.

Ha a hegy nem megy Mohammedhez

TM interjukhoz Véleménye szerint a válság kezdete óta csatlakozott éttermek mekkora hányada marad meg a visszarendeződés után rendszerükben?

T.Á.: Úgy gondoljuk, hogy új partnereink nagy része megpróbálja majd a kiszállítást beépíteni a rendes üzletmenetébe azután is, hogy a betérő fogyasztói visszatérnek. Ugyanis legtöbben már ezelőtt is gondolkodtak ebben a szolgáltatásban, és ez tesztidőszak is számukra, ami bizonyíthatja, mennyi plusz bevételt hozhat kiszállítás, és megérheti akár kapacitást is bővíteni miatta.

Éttermeinktől azt a visszajelzést kaptuk, hogy elégedettek, és értik, hogy a kiszállítás hogyan és mennyi plusz hasznot hoz nekik, tehát feltehetően nem engednék el ezt a lábat sem a járványhelyzet elmúltával sem.

P.Z.: Egyelőre ez megjósolhatatlan, de bízunk abban, hogy minél többen velünk maradnak. Jelenleg olyan átalakulás van a szektorban, amelynek végét még nem lehet látni. Május negyedikétől kicsit változott a helyzet, hiszen vidéken megnyithattak a teraszok, azonban ez sem biztosítja minden esetben a korábban megszokott forgalmat, tehát a házhoz szállítás számukra is fontos láb maradhat a következő időszakban is.

Úgy gondoljuk, mostanra már sikerült alkalmazkodnunk az ételkiszállítási piac új kihívásaihoz, most a jelenlegi helyzetre kell koncentrálnunk. Azon leszünk, hogy a most létesített üzleti kapcsolatokat a válság után is megőrizzük, és hosszú távú partnerkapcsolatokat építsünk ki. //

Konkurencia kívülről

A vírusválság idején bizonyos értelemben a kiszállítással próbálkozó vendéglátók konkurenciaként tekinthetnek a házhozszállítással (is) foglalkozó élelmiszer-kiskereskedelmi cégekre, amelyeknek jó része a vásárló kezdeti félelmeire és felhalmozási kényszereire meglehetősen felkészületlenül reagált. Ennek a versenynek a győztese kétségkívül az online szupermarket szolgáltatását még csak fél éve megindító kifli.hu lett, amely gyorsan alkalmazkodott a megrendelői igényekhez, kreatívan bővítette infrastruktúráját, és a vállalt időpontokban maszkban-kesztyűben vitte a kívánt árut a megrendelőnek – április végén már akár a megrendelés napján is. James McQuillan, a cég ügyvezető igazgatója szerint az árak a vírus idején nem emelkedtek, a forgalom a többszörösére nőtt, de az igazi profit a kifli.hu-val szembeni bizalom növekedése volt. //

„Mentes” házhozszállítás

Bódi Krisztina-Mentes helyek

Bódi Krisztina
táplálkozásmarketing
szakértő
menteshelyek.hu

Magyarországon és a világban folyamatosan növekszik a táplálékallergiával vagy -intoleranciával, illetve egyéb allergiával érintettek száma – mutat rá Bódi Krisztina táplálkozásmarketing-szakértő –, és egyre többen figyelnek arra, hogy milyen termékeket használnak, milyen ételeket fogyasztanak, ami nemcsak a termék-, de a helyválasztást is befolyásolja.

menteshelyek logo

Mára már szinte minden családban akad valaki, aki speciálisan táplálkozik, különleges diétát folytat vagy speciális készítményeket használ, nekik külön felkészülést és szervezést igényel az étkezés, a bevásárlás megoldása.

A www.menteshelyek.hu oldal célja az ő életük megkönnyítése. A weboldalon a keresővel vagy a menteshelyek.hu applikáció letöltésével ezek a helyek egyszerűen megtalálhatók, és a „mentes” termékek bárhol az országban megrendelhetők.

Most, hogy a boltok elérése korlátozott, ez fokozottan érvényes. Az egyre bővülő adatbázisban ezért mostantól külön kereshetőek azok a vállalkozások, amelyek házhozszállítást is kínálnak. //

Kapcsolódó cikkeink