Gyümölcsléivó harmincasok
Megtorpant a százszázalékos gyümölcslevek és nektárok évek óta tartó piaci növekedése 2007-ben: a háztartások által vásárolt mennyiség a 2005-ben mért szintre esett vissza – ezt mutatják a GfK Hungária Piackutató Intézet háztartások privát fogyasztását monitorozó ConsumerScan adatai.A tudatos táplálkozás és egészséges életmód eszméjének térhódításával hazánkban is egyre népszerűbbek a nektárok és százszázalékos gyümölcslevek. A tavalyi évet megelőző három évben mindkét szegmens képes volt mennyiségalapú gyümölcslépiaci részesedését folyamatosan növelni.
A tavalyi, 2007. év a mezőgazdaságot sújtó okok miatt már nem volt ilyen sikeres. A háztartások a százszázalékos gyümölcslevekből 18,8 százalékkal, a nektárokból pedig 10,7 százalékkal vásároltak kevesebbet. A többi szegmens közül a 12–24 százalékos gyümölcstartalommal rendelkező italokból 2,4 százalékkal nőtt a fogyasztás tavaly, és emellett a legalacsonyabb – 0–11 százalékos – gyümölcstartalmú italok iránti kereslet mutatott 1,6 százalékos növekedést. A drinkek, azaz a 0–39 százalékos gyümölcstartalmú italok, az előbb felsorolt két szegmensben bekövetkező változásoknak köszönhetően összességében 1,3 százalékos mennyiségi növekedést értek el, és így 2007-ben a teljes gyümölcslépiac 78 százalékát uralták.
A magasabb gyümölcstartalommal rendelkező levek literenkénti átlagára közel 6 százalékkal emelkedett, eme változás mértéke ugyanakkor a 0–11 százalékos drinkek esetében alig éri el az 1 százalékot. A 12–23 százalékos drinkek literenkénti átlagára is jelentős mértékben – közel 9 százalékkal – emelkedett, ám egy liter 100 százalékos gyümölcslé ezeknél a termékeknél még mindig átlagosan 68 százalékkal kerül többe.
A gyümölcslevet fogyasztó háztartások között egy átlagos napi fogyasztási cikkeket vásárló háztartáshoz képest átlagosan többet költenek gyümölcslére a fiatalabb, azaz 40 évnél fiatalabb háziasszony vezette 3-4 gyerekes háztartások.
Sánta Zoltán marketing-csoportvezető, GfK
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >77 ezer forint: ennyit terveznek idén költeni a magyarok karácsonyi ajándékra
Szeretteinkkel szívesebben találkozunk személyesen karácsonykor, az ajándékokat viszont egyre gyakrabban…
Tovább olvasom >A diabétesz előszobája: az elhízás megháromszorozza a cukorbetegség kialakulásának kockázatát
Miközben a cukorbetegséghez és annak szövődményeihez köthető halálozás folyamatosan nő…
Tovább olvasom >