Gyümölcsexportunk alapozhat a banánra

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 07. 21. 00:12

Húsz éve folyamatosan nő a hazai banánfogyasztás és ezzel párhuzamosan a reexport. A téli hónapokban a gyümölcsexportban a legjelentősebb, 53 százalékot kitevő tétellé nőtte ki magát a helyben érlelt és exportált banán.

2009 első félévére azonban a válság rányomta a bélyegét: a tavalyi azonos időszakhoz képest 30 százalékkal csökkent az importált zöldbanán mennyisége –  Flamm Tibornak, az egyik legnagyobb banánkereskedő cég, a Starking Zrt. tulajdonosának tájékoztatása szerint.
A Starking–Flammker-csoport tavaly összesen 11 milliárd forintnyi forgalmat bonyolított, ennek döntő többsége a közel 2000 kamionnyi árut megmozgató banánkereskedelemből, importból, érlelésről és a reexportból származott. Az általuk importált banán 60-70 százalékát belpiacon értékesítik – több áruházlánccal és kisebb kereskedővel vannak kapcsolatban –, a fennmaradó hányadot pedig exportálják.
A tavalyi eredményeket az idén aligha ismétlik meg, miután 2008-ban rekordbevételt produkáltak, továbbá azóta alapjaiban változott meg a gazdasági környezet, az euróárfolyam ingadozása, a hitelbiztosítás és a banki finanszírozás erősen növekvő költségei komoly próba elé állítják a vállalkozásokat. Magyarországon mintegy húsz társaság foglalkozik banánérleléssel és -kereskedelemmel. Ugyanakkor a magyar cégek a válság ellenére is élvezik – a többi régiós versenytársnál mindenesetre jobban – a hitelbiztosítók és az exportpartnerek bizalmát, amit a folyamatos finanszírozás is bizonyít – írja a Napi Gazdaság.



Kapcsolódó cikkeink