Gyümölcsexportunk alapozhat a banánra
Húsz éve folyamatosan nő a hazai banánfogyasztás és ezzel párhuzamosan a reexport. A téli hónapokban a gyümölcsexportban a legjelentősebb, 53 százalékot kitevő tétellé nőtte ki magát a helyben érlelt és exportált banán.
2009 első félévére azonban a válság rányomta a bélyegét: a tavalyi azonos időszakhoz képest 30 százalékkal csökkent az importált zöldbanán mennyisége – Flamm Tibornak, az egyik legnagyobb banánkereskedő cég, a Starking Zrt. tulajdonosának tájékoztatása szerint.
A Starking–Flammker-csoport tavaly összesen 11 milliárd forintnyi forgalmat bonyolított, ennek döntő többsége a közel 2000 kamionnyi árut megmozgató banánkereskedelemből, importból, érlelésről és a reexportból származott. Az általuk importált banán 60-70 százalékát belpiacon értékesítik – több áruházlánccal és kisebb kereskedővel vannak kapcsolatban –, a fennmaradó hányadot pedig exportálják.
A tavalyi eredményeket az idén aligha ismétlik meg, miután 2008-ban rekordbevételt produkáltak, továbbá azóta alapjaiban változott meg a gazdasági környezet, az euróárfolyam ingadozása, a hitelbiztosítás és a banki finanszírozás erősen növekvő költségei komoly próba elé állítják a vállalkozásokat. Magyarországon mintegy húsz társaság foglalkozik banánérleléssel és -kereskedelemmel. Ugyanakkor a magyar cégek a válság ellenére is élvezik – a többi régiós versenytársnál mindenesetre jobban – a hitelbiztosítók és az exportpartnerek bizalmát, amit a folyamatos finanszírozás is bizonyít – írja a Napi Gazdaság.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >