Győztes lépések a magyar márkák világában – A MagyarBrands 2024-es kiválasztásának eredményei

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2025. 02. 20. 19:06

Ahogyan a sakkjátszmában a győzelemhez, úgy az üzleti életben az érvényesüléshez is kiváló lépések kellenek. Átgondolt stratégia és hatásos taktika mentén, egy egész csapat összehangolt, tudatos munkájával érhetőek el kimagasló eredmények. A magyar márkák közül ez többeknek sikerül, amint azt a MagyarBrands Program legutóbbi kiválasztási eredményei is tükrözik.

A cikk a Trade magazin 2025/2-3. lapszámában olvasható.

2024-ben tizenötödik alkalommal tette mérlegre a MagyarBrands Program több ezer márka üzleti eredményeit, hogy komplex kiválasztási rendszerében idén is megtalálja a kiemelkedőket: 350 kiváló fogyasztói és üzleti márka illetve 150 innovatív márka nyerte el a MagyarBrands díjat.

15 év reputációja

A MagyarBrands márkaértékelési rendszer az indulása óta eltelt másfél évtizedben hű maradt eredeti célkitűzéséhez: minden évben arra törekedett, hogy megtalálja és fókuszba helyezze a kiváló magyar márkákat. Mára olyan elismert és megbízható védjeggyé vált, amely egyértelműen azt üzeni a fogyasztóknak és az üzleti partnereknek egyaránt, hogy a magyar márka érték. Mára három alapkategóriában – Kiváló Fogyasztói márka, Kiváló Üzleti márka és Innovatív márka – és egy alkategóriában, a munkáltatói márkák terén is keresi a kiemelkedő teljesítményeket.

A 2010-ben alapított MagyarBrands díj fő célja, hogy elismerje és támogassa a kiemelkedő teljesítményt nyújtó magyar márkákat. Mindig kivételes örömöt jelent számomra, amikor a MagyarBrands díjátadó gáláján a márkatulajdonosok – sikertörténeteik mellett – büszkén mesélnek arról, hogy vállalatuknál ez a szakmai elismerés miként növeli a fogyasztói lojalitást, a márkahűséget, a munkatársi elkötelezettséget. Személyes tapasztalataikat kutatások is alátámasztják: a vásárlók 38%-a szívesebben választ díjat nyert terméket (Nielsen), és nemcsak nagyobb bizalmat szavaznak a szakmai elismerést elnyert márkáknak, de ez segíti a magasabb árak elfogadását is (McKinsey)

– mondta Serényi János, a MagyarBrands Program Szakmai Bizottságának elnöke.

Kiváló magyar márkák kiválasztásáról

A MagyarBrands 2024-ben is értékelte azokat a magyar márkákat, amelyek gazdasági sikereik, országos ismertségük és kedveltségük révén, valamint a marketingmunkába fektetett kimagasló eredményeiknek köszönhetően felülmúlták versenytársaikat, és iránymutatónak bizonyultak saját szegmensükben.

A MagyarBrands komplex, többlépcsős kiválasztási rendszere eredményeként – melyet szakmai bizottságok véleménye is kiegészít – a MagyarBrands 2024 Programban díjat elnyert fogyasztói márkák átlagos ismertsége a vásárlók körében magasabb, mint 71%, kedveltségük pedig 85% feletti volt. Ez egyértelműen tükrözi a hazai fogyasztók elköteleződését a magyar márkák iránt.

Kiemelkedő volt a B2B és B2C piacon mozgó magyar márkák teljesítménye is, hiszen a 2024-ben MagyarBrands díjas kiváló üzleti márkák megbízhatósági ratingje 94% feletti volt. Az Innovatív márkáknak járó elismerést azon márkák érdemelték ki, amelyeknek célja nem csupán a fogyasztói igények kielégítése, hanem a folyamatos alkalmazkodás a legújabb áramlatokhoz, az elsők között vannak a technológiai fejlesztésekben és nem félnek megújulni.

Munkáltatói brand power

Egy cég vagy egy brand üzleti ereje ritkán múlik egyetlen emberen. Ahogyan a sakktáblán egyetlen játékos döntései mozgatják a bábukat, egy cég vezetéséhez is egység kell, hiába több szakember közös feladata. Akik közös platformon, egyetértő és együttműködő vezetői közösségként irányítják csapatukat, amelyben mindenki tudja mi a dolga, és teszi azt legjobb tudása szerint, az mindenképpen támogató munkakörnyezetet teremt. A MagyarBrands kiváló munkáltatói márkáinak legutóbbi kiválasztása során is ez lett a konklúzió, a brand power: minden nyertes márka mögött erős csapat áll.

A kiváló munkáltatói kategória kiválasztásának fontos szempontja a munkáltatói márkaépítési gyakorlat az adott vállalatnál, a megfogalmazott munkáltatói vízió és a megvalósítására tett gyakorlati intézkedések összhangja. 2024-ben Kiváló Munkáltatói márka díjazásban 13 márka részesülhetett, melyek között mára nagyot nőtt családi vállalkozás és klasszikus középvállalat egyaránt megtalálható.

A munkáltatói márkaépítés nem egyszerű feladat, hiszen több terület, a marketing, a PR és a HR összefogását teszi szükségessé. Nagy örömünkre szolgál, hogy a legkiválóbb magyar márkák között több munkáltatóként is jól helytáll, és idén, az elmúlt hat évhez hasonlóan kötelességünknek érezzük a piac figyelmét ezekre a kiválóságokra is ráirányítani –

mondta László Géza, a MagyarBrands programigazgatója a kategória kapcsán. //

 

Akik ítéltek – Zsűrivélemények

Emberközeli kommunikáció

Barna Tamás
ügyvezető igazgató
Republic Group

Inspiráló, ha egy márka hitelesen képviseli az értékeket, amelyekre a fogyasztók érzelmileg rezonálnak, és időben reagál a trendekre, amelyek tömegeket mozgatnak meg világszerte. 2024-ben először rendeztük meg a BrandFestivalt Berlinben, a szervezés során pedig rengeteget tanultunk a nemzetközi piacról. Ez a tudás kulcsfontosságú aspektus lehet a magyar márkák életében, és egyedülálló előny a Republic Group ügyfelei számára.

A jövőben az omnichannel kommunikáció, az AI nyújtotta, személyre szabott megoldások, valamint a fogyasztói adatvezérelt insightok még nagyobb szerepet kapnak. A márkáknak nemcsak jelen kell lenniük a digitális térben, hanem emberközeli módon kell kommunikálniuk.

Az ESG-törvény rövid távon a szabályozásoknak való megfelelésről szól, de hosszabb távon a márkáknak kulcsszerepe lesz abban, hogy edukálják fogyasztóikat az ESG-értékek fontosságáról. A cégeknek olyan narratívát kell kialakítaniuk, amely valóban megérinti a közönségüket, és megmutatja, hogy a fenntarthatóság nemcsak szabályozás, hanem életmód is.

Az inflációs hullám hatással lehet a vásárlói lojalitásra, különösen az árérzékeny szegmensekben. A saját márkás termékek népszerűsége várhatóan tovább nő, ezért a prémium és középkategóriás márkáknak ár-érték arányban kell kiemelkedniük.

Kiemelt szerepet kapnak a látható, fogyasztói rezonanciára reagáló kommunikációs kampányok. Minél relevánsabban és feltűnőbben jelenik meg egy márka, annál nagyobb eséllyel tartja meg vásárlóit, miközben növelheti ismertségét és eladásait.//

 

 

__________________________________________

 

 

Nincs olyan, hogy átlagfogyasztó!

Dörnyei Otília
fogyasztói és
retail igazgató
Inspira Research

A magyar márka attól értékes, hogy ad valami pluszt a fogyasztónak. Azt, hogy mit jelent ez a plusz a fogyasztónak, egy piackutató segíthet feltárni. Éppen mostanság győzködöm egy vezető magyar élelmiszeripari márka vezérigazgatóját, hogy jöjjön el velem otthoni látogatásra. A piackutatói szakmában ezt home-visitnek vagy in-home-visitnek hívjuk. Ilyen esetben egy vezető kutató és az ügyfél elmegy a fogyasztó lakhelyére, és benéz a hűtőjébe, a kamrájába vagy akár a fürdőszobájába. Gondoljunk bele, ha benézünk egy fogyasztó hűtőjébe, ahol van egy csomag párizsi, egy joghurt, egy tej, meg egy csomó retek, mi lesz a holnapi reggeli? Nálunk meg van garnéla, két fagyasztott pizza, egy zacskó zöldbab és fél kg darált hús a fagyasztóban, nálunk mi lesz holnap ebédre?

Átlagfogyasztó nincs, nem érdemes erre tervezni. Még generáción belül is vannak különbségek, például a családi életciklusból adódóan. Ma egy 22 éves Z-generációs vagy otthon lakik, vagy kollégiumban, vagy albérletben. Az ő élelmiszer-fogyasztásaik hasonlóak? Annyiban igen, hogy 22 évesek mindannyian, viszont az egyik eszik húst, a másik vegán. Másrészt az egyiket kiszolgálja a Mama-hotel (otthon lakik), a másik önellátó és megoszt (kollégium), a harmadik meg túlélésre játszik, vagy hozza otthonról hétvégén a csomagot.

Éppen így fontos megtalálni, hogy melyik alcsoportnak mennyire releváns a magyar. Én azt látom, hogy van táptalaj, csak a márkaüzeneteknek kell relevánsnak lenni, náluk például fogyasztási alkalom szerint.  //

 

 

 

__________________________________________

 

 

 

Komolyan vesszük!

Hermann Zsuzsa

Hermann Zsuzsanna
tulajdonos-főszerkesztő
Trade magazin

Kutatások szerint, ha a világ összes McDonald’s-os papírpoharán a logót jelentő nagy M betűt nem teljesen festenék meg sárga festékkel, hanem annak csak a kontúrja lenne jelölve, az 35%-kal kevesebb festék felhasználását igényelné – ez nemcsak a környezetet terhelné kevésbé, de dollármilliókat lehetne megtakarítani. Mindez persze arányaiban nem jelentős módon csökkentené a környezetszennyezést, és önmagában nem lenne túl nagy hatással a globális felmelegedésre, mégis olyan céges attitűdöt mutatna a fenntarthatóság területén, amit már „jutalmaznának” az étteremlánc fő célcsoportjai.

Az ilyen és hasonló ötletek megvalósítása és kommunikálása a márkastratégiába remek példáját mutatják az ESG-gondolkodás beépítésének. Aki a Trade magazint csak átlapozza, témáinkat figyeli, annak is (reméljük) egyértelműen feltűnik, mennyire fontosak számunkra a környezeti fenntarthatóság és a társadalmi felelősségvállalás kérdései. Meggyőződésünk, hogy az ESG-alapú működés és az ennek megfelelő cégirányítás javítja a márkák reputációját, és csökkenti a vásárlói bizalom elvesztésének kockázatát.

Úgy gondolom, hogy azok a márkák, amelyek magukévá teszik az ESG-elveket, jobban fognak tudni alkalmazkodni a változó piaci környezethez és szabályozási követelményekhez. Azt viszont biztosan tudom, hogy az ilyen megközelítésű projektek mindig lapunk támogatását fogják élvezni, hiszen az ESG számunkra nem valami szabályrendszert, sokkal inkább követendő gondolkodásmódot jelent. Kiemelendőnek tartom, hogy a MagyarBrands díjazottjai között évről évre egyre több olyan márkát találunk, amelyek zászlójukra tűzték az ilyen irányú törekvéseket, és meg is felelnek ezeknek.//

 

 

 

________________________________________

 

 

 

Szolgáltatás és ügyfélélmény

Káli György, Humanize Studio

Káli György
service designer
Humanize Studio

A hazai márkák számára az egyik legnagyobb kihívás, hogy hogyan különböztessék meg magukat a telített piacon úgy, hogy ne az árverseny legyen erre az egyetlen eszközük. A válasz kulcsa a vásárlók érzelmi kötődésének kialakítása, amely a márkát nem csupán termékei, szolgáltatásai, hanem az általa nyújtott élmények és értékek révén teszi vonzóvá.

A vásárlók nemzetközi és hazai kutatások alapján egyre inkább az ígéreteiket betartó, jó kiszolgálást nyújtó, személyre szabott élményeket kínáló márkákat részesítik előnyben. Nemzetközi versenytársakkal szemben a helyi márkák előnyt élveznek a fogyasztók szemében. A lokalitás nem csupán a földrajzi jelenlétet jelenti, hanem azt is, hogy a márka a helyi közösség részeként működik, megértve annak igényeit és problémáit. Ezzel párhuzamosan a szolgáltatások és termékek által nyújtott többletérték segít megkülönböztetni a márkákat. Az élménytervezés (experience design) itt válik kulcsfontosságúvá: célja, hogy az interakciók a vásárlókkal a vásárlási folyamat minden pontján emlékezetes tapasztalatokat teremtsenek.

A márkák vonzereje a vásárlóval kialakított kötődés mélységében rejlik. Az élmények, amelyek személyre szabottak és a fogyasztók érzelmi világára reflektálnak, hosszú távú lojalitást építenek.

Az élménytervezés nemcsak az ügyfelek igényeire reagál, hanem tágabb összefüggésben is gondolkodik. Az ESG-irányelvek követése még hitelesebbé teszi a márkát. Egy olyan vállalat, amely empatikus a vásárlóival és a környezetével szemben, nemcsak innovációt hoz a piacra, hanem példát is mutat. //

 

 

 

________________________________________

 

 

 

A fogyasztó érzi, ha egy márka korrekt

Lakatos Zsofia - Magyar PR Szövetség

Lakatos Zsófia
ügyvezető
Emerald Public Relations

Egy márka – legyen az magyar vagy nemzetközi – attól vonzó, hogy minőséget képvisel és hiteles. Bízunk benne, bízunk abban, hogy ha azt az adott márkát választjuk, akkor hozza a megszokott minőséget, és nem hagy minket cserben. Ez a mostani világban, amikor a természeti katasztrófák – háborúk – gazdasági nehézségek – vírusok négyszögében az emberek biztonságérzete jelentősen sérült, komoly kincsnek számít. A magyar márkák esetében plusz tényezőnek bejön a nemzeti öntudat és büszkeség, amelyet – főleg, ha a politika nem teszi rá a kezét – minden magyar ember magáénak érez, éljen bárhol a világon. Aki magyarnak született, annak megdobban a szíve, ha magyar márkák, termékek vagy emberek sikeréről hall. Ezért kötődünk a magyar márkákhoz, mert részévé váltak annak, amit a „magyar vagyok” jelent.

A vásárlók bizalma nem játék, könnyű elveszíteni, és szinte lehetetlen visszaszerezni. Elveszíteni úgy a legkönnyebb, ha hazudunk vagy ha rosszul viselkedünk. Ez utóbbi az ESG területe. Az átlagos vásárlónak valószínűleg nincsenek mély ismeretei az ESG-törvényről, de azt tudja, érzi, ha egy márka korrekt, jól viselkedik és azt is, ha nem. Az okos márkák pedig segítik a fogyasztót abban, hogy legyen képe a jó viselkedésükről, azaz a fenntarthatósági törekvéseikről. Az ESG-törvény felgyorsítja ezt, hiszen, ha a vállalatok rendszerszerűbben foglalkoznak a fenntarthatósággal, akkor nyilván több alapjuk lesz a kommunikációra is. Az a márka, amely jól tudja kommunikálni magáról, hogy része a magyarságérzésnek, és még jól is viselkedik, biztos nyerő lesz a következő években. //

 

________________________________________

 

 

 

Élményt és közös célt kell nyújtani!

Liptay_Gabriella-KPMG

Liptay Gabriella
marketing- és kommunikációs
igazgató
KPMG

Itthon, ha hazai terméket, szolgáltatást választunk, az valamilyen tudatos elköteleződés eredménye. Vagy mert tudatos vásárlóként az ellátási láncokat szeretnénk lerövidíteni hozzájárulva a környezet kíméléséhez, vagy hogy a hazai gazdálkodókat, vállalkozókat támogassuk, esetleg akár nosztalgikus okokból. De ma már egyre inkább előfordulhat az is, hogy bizonyos szegmensekben a magyar áru a legjobb választás.

A márkák felismerték már régen, hogy többnek kell lenniük egy-egy terméknél vagy szolgáltatásnál, és leginkább közösségekben érdemes gondolkodniuk, amikor a vásárlói profilokat elemzik. Ezeknek a közösségeknek érdemes élményt, sőt közös célt nyújtaniuk, megfogalmazniuk.

A különböző ESG-t érintő szabályozások, EU-s direktívák biztosan hatással lesznek a márkák kommunikációjára is, de ezt nem a márkastratégia megváltoztatásaként kell elképzelni; nem a marketingesekkel vagy a kommunikációs osztállyal kell kipipáltatni az ESG témáit: ennek a gondolkodásnak és szemléletnek kell a teljes üzleti folyamat és stratégia részévé válnia.

A szakértők által jósolt újabb inflációs hullám a márkák megítélését nem biztos hogy befolyásolhatja, de a fogyasztásukat már annál inkább. Elképzelhető, hogy az inflációs környezetben fogyasztók kevésbé hajlandóak kockázatot vállalni, és inkább az ismert márkákat választják, ami előnyt jelenthet a már befutott és megbízható márkáknak. A magas minőséget képviselő vagy legalábbis a magukról ezt a képet már korábban kialakító márkák a pandémia idején sem veszítettek a már-már észszerűtlenségig lojális fogyasztóikból. //

 

 

_____________________________________

 

 

 

Hogy miért szeretjük a magyar márkákat?

Nyomárkai Kázmér, Marketing és Média

Nyomárkai Kázmér
főszerkesztő
K&K Magazin

Mert a 21. században is – melyből immár eltelt negyed század – fontos, hogy magyarok vagyunk. A közös nyelven kívül vannak közös hagyományaink, történetünk. Ennek része, hogy vannak saját márkáink, amelyek önmagukban is segítik az összetartozásunkat.

Magyar márkát szívesen vesznek a magyarok, már ha megfelelő minőségű a termék, szolgáltatás, és árban is versenyképes. Olyan kicsit, mintha otthon játszana a focicsapatunk. Önmagában ez előny, de persze ha a vendégcsapat sokkal jobb, mondjuk a Liverpool (éppen két nagyságrenddel több pénzzel rendelkezik) jön játszani az Üllői útra, akkor ezzel sokra nem megyünk.

Ha végigtekintünk a legismertebb, legdíjazottabb magyar márkák során, jól látható, hogy ezek közül sok régóta nem is magyar tulajdonban van. A Pöttyös Túró Rudit például Mátészalkán gyártja egy holland cég, a magyar sörmárkák: Borsodi, Soproni, Dreher mind nagy globális multik tulajdonában vannak, de ugyanez igaz például a Vénusz étolajra is. A nagy nemzetközi cégek azonban megtartották a magyar márkanevet, mert így volt racionális. Ez is segíti az eladásokat.

Világtrend egyre inkább, hogy ugyanazt a farmert, sportcipőt hordjuk, ugyanazokat a termékeket esszük New Yorktól Szófiáig. De ha ezt 100 százalékig kimaxoljuk, akkor nem marad semmi, ami mi vagyunk. Ami megkülönböztet minket a többiektől. És akkor azt sem tudjuk majd, hogy kik vagyunk. Szóvak drukkoljunk nekik, és vegyük is a magyar márkákat. //

 

 

 

_________________________________________

 

 

A túlzott digitalizáció elidegeníthet

Dr Serenyi Janos - Ertektrend

Dr. Serényi János
tulajdonos, ügyvezető igazgató
Értéktrend Consulting

A változás soha nem volt olyan gyors, és soha nem lesz olyan lassú, mint ma.” – Nem kétséges, hogy a Salesforce alapítójának, Marc Benioffnak ezen évnyitó üzenete tökéletesen összegzi a vállalatokat érintő aktuális kihívások lényegét.

Napjaink vásárlói környezete gyorsabban változik, mint valaha. Ami ma újdonságnak számít, holnapra már megszokott, netán unalmas lesz.

A kiváló termékek és szolgáltatások önmagukban már nem elégségesek. A vásárlók ezt belépési minimumnak tekintik. A „kötelező” mellett minden korábbinál jobban igénylik az újabb és újabb ügyfélélményt, a személyre szóló „baráti” kapcsolatot. Ráadásul a mesterséges intelligencia e téren is rengeteg új lehetőséget biztosít. No és innen már csak egy lépésre vagyunk „a ló másik oldalától”.

Világszerte mind több cégvezető mondja büszkén, hogy „nálunk a digitalizáció mindent visz”. A MagyarBrands zsűritagjai – tán többek meglepetésére – most is megtapasztalhatták, hogy a legsikeresebb márkaépítők ezt némileg másként látják. Alkalmanként a túlzott digitalizációval elidegeníthetjük a vásárlókat. Az ügyfelek érezni akarják, hogy törődnek velük. Az üzleti életnek – a cég falain belül és kívül egyaránt – rengeteg olyan kommunikációs szegmense van, amelyben egy „emberséges márkahang” sokkal többet ér, mint a helyét elfoglalni kívánó tökéletes technológiai megoldás.

Kétségtelen, hogy az életünket folyamatosan átíró mind gyorsabb változások közepette is vannak olyan értékek, amelyek állandóak. Ezt látni, érezni jó, figyelembe venni pedig kifizetődő. //

 

 

_________________________________________

 

 

Az ESG-törvény beépül a kommunikációba

Dr Totth Gedeon - BGE

Dr. Totth Gedeon
intézetvezető, tanszékvezető
főiskolai tanár
Budapesti Gazdasági
Egyetem

Hogy mitől vonzó és inspiráló ma egy magyar márka, számos dologtól függ. Egyrészről függ azoktól a sokszor hangoztatott dolgoktól, mely szerint valós értéket jelent a fogyasztónak (szükséglet, minőség és egyebek), illetve, hogy a magunkénak tudjuk, érezzük, de fontos lehet múltja, története, innovativitása is.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a nagy, elismert és szeretett márkák infláció idején is megőrzik a népszerűségüket, esetleg kisebb hullámvölgy után újra elfoglalják az eredeti pozícióikat. A kereskedelmi márkák szerepe tovább fog növekedni alapvetően több ok miatt is. Egyrészről a láncok egyre inkább próbálják a kurrens, trendi termékkört is bevonni, másrészről a kereskedelmi márkastratégia egyre inkább hasonlít a gyártói márka építéséhez, koncepcionálisan. És a fogyasztók sokszor nem tudják a kettőt megkülönböztetni – nagyon gyakran nem is motiváltak e területen.

A kommunikációs eszközök használata és csatornái területén új dolgokról kevéssé lehet beszámolni. Azt meg jó tíz éve tudjuk, J. N. Kapferer alapján, hogy ahhoz, hogy egy márka szerethető legyen, az online jelenlét elengedhetetlen. A POE elv alapján, a fizetett média fontos, a saját média szükséges, a szerzett média elengedhetetlen!

Meggyőződésem, hogy az ESG-törvény beépül a kommunikációba, először mindenki ezerrel fogja „tolni”, sokakban okoz majd telítettségi érzést, azt, hogy a kevesebb több lenne. Tehát kopni fog az ilyen kommunikáció figyelemfelkeltő hatása. Majd differenciálódni fog, és a hitelesség válik izgalmassá.//

 

Kapcsolódó cikkeink