Magazin: Gyengül a húsvéti sonkák eladásainak hiperdominanciája
Rövidebb, intenzívebb szezonra készülnek a gyártók a húsvéti sonkák és füstölt áruk frontján. Az optimális termék- és kiszerelésszortiment kialakítása a legtöbb gyártó esetében az elmúlt években lezajlott, így a piacon kevés az újdonság. Kulcsszerepet kap a gyártás és a szállítás ütemezése, valamint az akciós politika.
A Pick Szeged rendelkezésére álló piackutatási adatok alapján 2013 és 2014 szezonális (március–április) periódusainak összehasonlításában a húsvéti sonkának nevezett termékkör forgalmát adó füstölt hús és a füstölt-főtt hús kategóriái összességében több mint 8 százalékos növekedést mutatnak mind mennyiségben, mind értékben. Átlagárak tekintetében a füstölt húsok átlagára 2,2 százalékkal csökkent, míg a füstölt-főtt húsoké 4,5 százalékkal emelkedett. Az összesített füstöltáru-volumen 63 százalékát a füstölt húsok, míg 37 százalékát a füstölt-főtt húsok adták 2014-ben.
Rövidebb lesz a szezon
– Értékesítési csatornák tekintetében változatlanul a hipermarketek a legmeghatározóbbak, melyek a szezonális értékesített mennyiségnek mintegy 53 százalékát adják – mondja Szántó Zoltán, a Pick Szeged Zrt. senior termékmenedzsere. – Ezt követik a 400 m2 alatti alapterületű üzletek 24 százalékkal, majd a 400 m2 feletti üzletek 19,5 százalékkal. Mindkét csatornában nőtt 2013-hoz képest az értékesítés. Előbbi 4,8, utóbbi 0,6 százalékponttal.
A füstölt áruk értékesítési volumenének 8,5 százaléka a diszkontokban realizálódik, mely szintén nőtt tavalyelőtthöz képest (1,4 százalékponttal), míg a legkisebb forgalmat az egyéb csatornák adják.
Az értékesített mennyiség nagyobb részét (mennyiségben 52, értékben 59 százalékát) továbbra is önkiszolgáló kiszerelések teszik ki, tudjuk meg Szántó Zoltántól.
A 2015-ös húsvéti sonkaszezon kilátásait rontja, hogy az ünnep idén április 5-ére esik, így az ünnepi bevásárlást a fogyasztók várhatóan még „hó végi” hangulatban bonyolítják le. Maga a szezon is rövidebb lesz a tavalyinál, amikor is az ünnep április végén volt. Mindezek miatt kulcsszerep jut a gyártás és kiszállítás pontos és hatékony ütemezésének, a megfelelő bolti készlet és láthatóság biztosításának.
Régi ismerősök a Békebeli szortimentben
A Pick Szeged a 2015-ös húsvéti szezonban is a Békebeli termékek értékesítésére koncentrál, amelyet elsősorban a minőség iránt elkötelezett, tradicionális ízek kedvelőinek fejlesztett ki. A húsvéti szortiment legfajsúlyosabb részét a már jól ismert alaptermékek adják: a PICK Békebeli Tarja, PICK Békebeli Kötözött sonka és PICK Békebeli Frikandó sonka. Mellettük évről évre egyre kedveltebb a PICK Békebeli Dió, amely a comb legnemesebb húsrészéből készül.
– Az idei húsvéti szezonra, fogyasztói igények alapján, ismételten bekerül a szortimentbe a PICK Békebeli Hátsó csülök is – informálja lapunkat Szántó Zoltán. – A kiváló alapanyagból, száraz sózással történő pácolással és hagyományos füstöléssel készülő termékek kitűnő ízükkel és egyenletes, kiváló minőségükkel vívták ki a fogyasztók elismerését.
A Pick Békebeli termékszortiment teljes egésze önkiszolgáló, vákuumcsomagolt formában, egységes arculatú, felülnyomott tasakokba csomagolva kapható, változatlanul cca. 0,8-1,1 kg-os súlyban. A fekete-arany design esztétikus megjelenést és jó márkabeazonosíthatóságot biztosít az üzletek polcain.
– Várhatóan az idei évben a tavalyi árszinten lesznek megvásárolhatók a szezonális PICK termékek – tekint előre Szántó Zoltán. – A korábbi években alkalmazott intenzív akciós politikánkon nem változtatunk, egyéb, a húsvéti értékesítést támogató kommunikációt nem tervezünk. Az értékesítés támogatásaként elsősorban láncspecifikus árakciókat szervezünk, hálózati újságban történő megjelenéssel egybekötve. Ezenkívül, szintén hálózatspecifikusan, másodlagos kihelyezések, illetve polcvéges megjelenések kerülnek lefoglalásra.
Ambiciózus tervek a Pápai Húsnál
A Pápai Hús 1913 Kft. számára a sonka és az egyéb füstölt áruk tekintetében a húsvéti időszak a legkiemelkedőbb. A cég széles termékpalettával igyekszik reagálni a vevői igényekre.
– Nem titkolt szándékunk a régi fogyasztóink megtartása, valamint új fogyasztói szegmensekből való részesedés elnyerése is – mondja Németh Hajnalka, a Pápai Hús 1913 Kft. kereskedelmi igazgatója.
Ebben az időszakban a magas minőségű, tradicionális sonkafélék a legkedveltebbek termékskálájukból. Sonkáik között megtalálhatóak a hagyományosan füstölt, a füstölt-főtt és a fóliás változatok is, különféle kiszerelésben, azaz egész, darabolt és szeletelt formában. A Kőrishegyi sonkák mellett – amelynek 2010-es bevezetését az idő már visszaigazolta – kiemelésre kívánkozik a főtt jellegű Esterházy sonka, valamint az olyan klasszikus húsvéti termékek, mint a Pápai hagyományos parasztsonka, a Pápai hagyományos parasztlapocka, a Pápai hagyományos füstölt comb és a Pápai hagyományos füstölt tarja.
– A sonkáink előállítása során kiemelkedően fontosnak tartjuk a magas fokú szakértelmet összehozni a tradicionális technikák megtartásával – emeli ki Németh Hajnalka. – Mi magunk is hiszünk a hagyományokban, és évről évre azt tapasztaljuk, hogy a húsvéti időszak remek alkalmat kínál vásárlóink számára is arra, hogy ápolják a tradíciókat az ilyenkor hagyományosnak számító termékek vásárlásával, fogyasztásával.
A tavalyi ambiciózus húsvéti terveiket sikerült teljesíteni, tudjuk meg az igazgató asszonytól. Idén hasonlóan erős szezonra készülnek, a tavalyi számokhoz képest további növekedést terveznek, az előrejelzések alapján nem is alaptalanul.
– Azt már most megállapíthatjuk, hogy az eddig jobbára csak saját márkás termékekre fókuszáló diszkontok is elkezdtek érdeklődni márkatermékeink iránt, hangsúlyozva a minőség és a hagyomány egységét, és ezzel érvényt szerezve a magasabb árak létjogosultságának az ízletes, megfelelő minőségű, alacsonyabb árkategóriájú termékkörrel szemben – beszél zárásképpen egy új jelenségről Németh Hajnalka.
Sz. L
Kapcsolódó cikkeink
Kis mértékben is cukorbetegséget okozhatnak a feldolgozott húsok
Egy friss kutatás, amelyet a brit The Guardian ismertetett, arra…
Tovább olvasom >Felvételt nyertek a Magyar Értéktárba a Pápai Hús Kft. sonkái
A nyugat-magyarországi régió egyik legmeghatározóbb élelmiszeripari vállalta nem mindennapi kitüntetésben…
Tovább olvasom >Szallas.hu: pünkösdkor majdnem annyian utaznak, mint húsvétkor
Pünkösdkor közel annyian utaznak idén, mint húsvétkor a Szallas.hu előfoglalási…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakához viszonyítva 1,7 százalékkal nőtt, az előző hónaphoz képest 1,4 százalékkal csökkent
Szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom volumene a nyers és a naptárhatástól…
Tovább olvasom >Gyengén indult az ősz a kiskereskedelemben
Az előző havi, augusztusi adatokhoz viszonyítva nem indult jól az…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával szűri ki az Amazon a hibás termékeket szállítás előtt
Az Amazon „Project P. I.” modellje (a P. I. a private investigator, azaz…
Tovább olvasom >