Magazin: Gyengül a húsvéti sonkák eladásainak hiperdominanciája

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 03. 24. 12:57

Rövidebb, intenzívebb szezonra készülnek a gyártók a húsvéti sonkák és füstölt áruk frontján. Az optimális termék- és kiszerelésszortiment kialakítása a legtöbb gyártó esetében az elmúlt években lezajlott, így a piacon kevés az újdonság. Kulcsszerepet kap a gyártás és a szállítás ütemezése, valamint az akciós politika.

SONKA

A Pick Szeged rendelkezésére álló piackutatási adatok alapján 2013 és 2014 szezonális (március–április) periódusainak összehasonlításában a húsvéti sonkának nevezett termékkör forgalmát adó füstölt hús és a füstölt-főtt hús kategóriái összességében több mint 8 százalékos növekedést mutatnak mind mennyiségben, mind értékben. Átlagárak tekintetében a füstölt húsok átlagára 2,2 százalékkal csökkent, míg a füstölt-főtt húsoké 4,5 százalékkal emelkedett. Az összesített füstöltáru-volumen 63 százalékát a füstölt húsok, míg 37 százalékát a füstölt-főtt húsok adták 2014-ben.

Rövidebb lesz a szezon

– Értékesítési csatornák tekintetében változatlanul a hipermarketek a legmeghatározóbbak, melyek a szezonális értékesített mennyiségnek mintegy 53 százalékát adják – mondja Szántó Zoltán, a Pick Szeged Zrt. senior termékmenedzsere. – Ezt követik a 400 m2 alatti alapterületű üzletek 24 százalékkal, majd a 400 m2 feletti üzletek 19,5 százalékkal. Mindkét csatornában nőtt 2013-hoz képest az értékesítés. Előbbi 4,8, utóbbi 0,6 százalékponttal.

A füstölt áruk értékesítési volumenének 8,5 százaléka a diszkontokban realizálódik, mely szintén nőtt tavalyelőtthöz képest (1,4 százalékponttal), míg a legkisebb forgalmat az egyéb csatornák adják.

Az értékesített mennyiség nagyobb részét (mennyiségben 52, értékben 59 százalékát) továbbra is önkiszolgáló kiszerelések teszik ki, tudjuk meg Szántó Zoltántól.

A 2015-ös húsvéti sonkaszezon kilátásait rontja, hogy az ünnep idén április 5-ére esik, így az ünnepi bevásárlást a fogyasztók várhatóan még „hó végi” hangulatban bonyolítják le. Maga a szezon is rövidebb lesz a tavalyinál, amikor is az ünnep április végén volt. Mindezek miatt kulcsszerep jut a gyártás és kiszállítás pontos és hatékony ütemezésének, a megfelelő bolti készlet és láthatóság biztosításának.

Régi ismerősök a Békebeli szortimentben

A Pick Szeged a 2015-ös húsvéti szezonban is a Békebeli termékek értékesítésére koncentrál, amelyet elsősorban a minőség iránt elkötelezett, tradicionális ízek kedvelőinek fejlesztett ki. A húsvéti szortiment legfajsúlyosabb részét a már jól ismert alaptermékek adják: a PICK Békebeli Tarja, PICK Békebeli Kötözött sonka és PICK Békebeli Frikandó sonka. Mellettük évről évre egyre kedveltebb a PICK Békebeli Dió, amely a comb legnemesebb húsrészéből készül.

– Az idei húsvéti szezonra, fogyasztói igények alapján, ismételten bekerül a szortimentbe a PICK Békebeli Hátsó csülök is – informálja lapunkat Szántó Zoltán. – A kiváló alapanyagból, száraz sózással történő pácolással és hagyományos füstöléssel készülő termékek kitűnő ízükkel és egyenletes, kiváló minőségükkel vívták ki a fogyasztók elismerését.

A Pick Békebeli termékszortiment teljes egésze önkiszolgáló, vákuumcsomagolt formában, egységes arculatú, felülnyomott tasakokba csomagolva kapható, változatlanul cca. 0,8-1,1 kg-os súlyban. A fekete-arany design esztétikus megjelenést és jó márkabeazonosíthatóságot biztosít az üzletek polcain.

– Várhatóan az idei évben a tavalyi árszinten lesznek megvásárolhatók a szezonális PICK termékek – tekint előre Szántó Zoltán. – A korábbi években alkalmazott intenzív akciós politikánkon nem változtatunk, egyéb, a húsvéti értékesítést támogató kommunikációt nem tervezünk. Az értékesítés támogatásaként elsősorban láncspecifikus árakciókat szervezünk, hálózati újságban történő megjelenéssel egybekötve. Ezenkívül, szintén hálózatspecifikusan, másodlagos kihelyezések, illetve polcvéges megjelenések kerülnek lefoglalásra.

Ambiciózus tervek a Pápai Húsnál

A Pápai Hús 1913 Kft. számára a sonka és az egyéb füstölt áruk tekintetében a húsvéti időszak a legkiemelkedőbb. A cég széles termékpalettával igyekszik reagálni a vevői igényekre.

– Nem titkolt szándékunk a régi fogyasztóink megtartása, valamint új fogyasztói szegmensekből való részesedés elnyerése is – mondja Németh Hajnalka, a Pápai Hús 1913 Kft. kereskedelmi igazgatója.

Ebben az időszakban a magas minőségű, tradicionális sonkafélék a legkedveltebbek termékskálájukból. Sonkáik között megtalálhatóak a hagyományosan füstölt, a füstölt-főtt és a fóliás változatok is, különféle kiszerelésben, azaz egész, darabolt és szeletelt formában. A Kőrishegyi sonkák mellett – amelynek 2010-es bevezetését az idő már visszaigazolta – kiemelésre kívánkozik a főtt jellegű Esterházy sonka, valamint az olyan klasszikus húsvéti termékek, mint a Pápai hagyományos parasztsonka, a Pápai hagyományos parasztlapocka, a Pápai hagyományos füstölt comb és a Pápai hagyományos füstölt tarja.

– A sonkáink előállítása során kiemelkedően fontosnak tartjuk a magas fokú szakértelmet összehozni a tradicionális technikák megtartásával – emeli ki Németh Hajnalka. – Mi magunk is hiszünk a hagyományokban, és évről évre azt tapasztaljuk, hogy a húsvéti időszak remek alkalmat kínál vásárlóink számára is arra, hogy ápolják a tradíciókat az ilyenkor hagyományosnak számító termékek vásárlásával, fogyasztásával.

A tavalyi ambiciózus húsvéti terveiket sikerült teljesíteni, tudjuk meg az igazgató asszonytól. Idén hasonlóan erős szezonra készülnek, a tavalyi számokhoz képest további növekedést terveznek, az előrejelzések alapján nem is alaptalanul.

– Azt már most megállapíthatjuk, hogy az eddig jobbára csak saját márkás termékekre fókuszáló diszkontok is elkezdtek érdeklődni márkatermékeink iránt, hangsúlyozva a minőség és a hagyomány egységét, és ezzel érvényt szerezve a magasabb árak létjogosultságának az ízletes, megfelelő minőségű, alacsonyabb árkategóriájú termékkörrel szemben – beszél zárásképpen egy új jelenségről Németh Hajnalka.

Sz. L

Címkék: ,

Kapcsolódó cikkeink