Gyengébben teljesítettek tavaly az A-márkák a holland szupermarketekben

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 04. 23. 09:16

2024-ben 9%-kal csökkent az A-márkás termékek értékesítése a holland szupermarketekben az egy évvel korábbihoz képest.

Bár a júliusban bevezetett dohánytermék-értékesítési tilalom jelentős hatással volt az adatokra, még ennek kiszűrésével is gyenge maradt a nagy márkák, például a Heineken, Unox, Douwe Egberts és Calvé teljesítménye – írja az ESM a Circana jelentésére hivatkozva.

A kutatás szerint a márkák visszaesésének hátterében több tényező áll: a fogyasztók egyre inkább a friss élelmiszereket keresik, ahol az A-márkák kevésbé dominálnak, de a saját márkás termékek fokozott térnyerése és az árak emelkedése is csökkenti az ismert márkák versenyképességét.

Mint azt Irene Hendriksen, a Circana kiskereskedelmi igazgatója a NOS holland közszolgálati műsorszolgáltatónak elmondta:

– Az A-márkák relevanciája a holland szupermarketekben csökken. Míg 2005-ben még közel 25%-os részesedéssel bírtak, részarányuk mára 20% alá esett.

Az eladások visszaesésében közrejátszottak a gyártók és kereskedők közötti viták is. Több márka, például a Bonduelle, Senseo vagy Quaker huzamosabb ideig eltűnt a Jumbo és a Picnic polcairól, ami miatt a vásárlók más alternatívákra váltottak – és nem biztos, hogy visszatérnek.

Az A-márkák eladási toplistájának élén a Coca-Cola áll 447 millió euróval, 9%-os növekedéssel, amelyet főként a Cola Zero népszerűsége táplál. A neves üdítőmárkát a Hollandiában a Heinekennel szemben egyre nagyobb előnnyel bíró sörmárka, a Hertog Jan (+2%) és a Lay’s (-2%) követi, míg a Heineken, Unox vagy a Douwe Egberts jelentős visszaesést könyvelhettek el.

Kapcsolódó cikkeink