Gyenge volt a forgalom a németországi bevásárlóutcákban a korlátozások lazítása után
Nem rohamozták meg a fogyasztók a németországi nagyvárosok bevásárlóutcáit a koronavírus-járvány miatti korlátozások lazításának első hetében, a forgalom a járvány előttinek a felét sem érte el egy hétfőn ismertetett felmérés szerint. A kiskereskedelmi vállalkozások érdekképviselete szerint állami segítséggel, közpénzből finanszírozott „koronavírus-utalvánnyal” kell élénkíteni a keresletet.
A nagyvárosi bevásárlóutcák gyalogosforgalmának mérésére szakosodott Hystreet piackutató társaság adatai szerint a társadalom és a gazdaság működését csaknem teljesen befagyasztó korlátozások idején, március 23-tól április 20-ig szinte elnéptelenedtek a belvárosok, München központjában például a járvány előttihez képest átlagosan 92 százalékkal, Hamburgban 89 százalékkal kevesebben fordultak meg munkanapokon – hétfőtől szombatig – 9 és 20 óra között.
A szövetségi kormány és a tartományi kormányok megállapodása alapján higiéniai óvintézkedések mellett április 20-tól, hétfőtől megnyithattak a 800 négyzetméternél kisebb értékesítési alapterületű üzletek. Általában ilyenek a belvárosi sétálóutcák boltjai, amelyekben azonban a Hystreet kimutatása szerint az első héten nem sok dolguk lehetett az arcmaszkot viselő eladóknak. A vizsgált 17 nagyvárosban az első nap, hétfő volt a legerősebb, de a bevásárlóutcákban sétálók száma egy átlagos hétköznap forgalmának 50 százalékát is csak időnként érte el. Keddtől péntekig még alacsonyabb szinten stabilizálódott a gyalogosforgalom, majd szombaton kissé emelkedett, de nem közelítette meg a járvány előtti szintet.
A térségi különbségek jelentősek, az első helyen a Rajna-vidék-Pfalz tartományi Koblenz végzett, ahol a hat munkanapot együttvéve a járvány előtti szint 50 százalékát tette ki a belvárosi gyalogosövezet híres bevásárlóutcája, a Löhrstrasse forgalma, az utolsó pedig kölni Schildergasse 27 százalékkal.
A lazítások első hetének fő tapasztalata így az, hogy a német lakosság óvatos. A Hystreet kutatási jelentése szerint „az adatok egyelőre nem támasztják alá az aggodalmat a belvárosok megrohamozásától és túlzsúfoltságától”.
A boltok többsége nyitva áll, a fogyasztói hangulat viszont mélyponton van, ezért állami segítség szükséges – írta Angela Merkel kancellárnak Josef Sanktjohanser, a kiskereskedelmi ágazat szakmai szervezete, a német kereskedelmi szövetség (Handelsverband Deutschland – HDE) elnöke egy levélben, amelyről hétfőn számoltak be német hírportálok.
Az érdekképviselet vezetője szerint egy fejenként 500 eurós (180 ezer forint) „koronavírus-utalvánnyal” kell élénkíteni a keresletet. Az állami támogatás 40 milliárd euróval lendítené meg a forgalmat, és további költést ösztönző multiplikátor – sokszorozó – hatásával újraindítaná valamennyi ágazatot, amely a lakossági fogyasztásra épül. Ez jelentős hozzájárulás lenne ahhoz, hogy az egész gazdaság gyorsan kilábaljon a koronavírus-járvány miatti válságból – írta a HDE elnöke.
A szervezet korábbi adatai szerint a legszigorúbb korlátozások idején az üzleteik bezárására kényszerült kiskereskedelmi vállalkozások naponta 1,15 milliárd euró bevételtől estek el. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >Piactér-koncepciójával a szupermarketizáció útjára lépett a Penny Németországban
A Penny németországi piactér-koncepciója evolúciós lépés a szupermarketizáció útján. A…
Tovább olvasom >Ismert YouTube sztár adományozta egy berlini Edeka üzlet teljes készletét rászorulóknak
MrBeast, a világ egyik legismertebb YouTube-sztárja, egy berlini Edeka üzlet…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >