GVH: lezárult az online szálláshely-foglalási piac ellenőrzése
Az online szálláshely-foglalási piacot ellenőrizte korlátozott versenyre utaló gyakorlatok miatt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), megállapították, hogy hatósági beavatkozásra nincs szükség az időközben bevezetett változtatások miatt, de továbbra is figyelemmel kísérik a piaci folyamatokat.
Az MTI-nek szerdán megküldött közlemény szerint 2013 nyarán indult ágazati vizsgálat az online szálláshelyfoglalás piacán, mivel a GVH az online szállásközvetítők szerződéses gyakorlatában korlátozott versenyre utaló körülményeket azonosított az ugyanazon szállodai szobákat kínáló utazási irodák és szállásfoglalási portálok között.
A vizsgálat a szálláshelyek online szállásközvetítőkkel kötött megállapodásaiban található úgynevezett árparitás kikötésre fókuszált. A kikötés szerint a szálláshely vállalja: más értékesítési csatornán nem értékesíti szobáit az online szállásközvetítőnek megadottnál alacsonyabb áron.
Az online közvetítők szerint a paritásos kikötések alkalmazása befektetésük védelmét szolgálja. Tekintettel arra, hogy ez a közvetítői tevékenység során szolgáltatott szállásinformáció jelentős része – keresés, összehasonlítás, képek, vélemények megtekintése -, ingyenes és a foglalás nélkül is hozzáférhető, így a közvetítők informatikai rendszerekbe befektetése könnyen kihasználható (potyautazás).
Az ágazati vizsgálat megállapításai szerint az árparitás haszna a fogyasztók számára a keresési idő csökkenése volt.
A GVH szerint az árparitás hatása inkább negatív a szálláshelyekre, mert akkor tehetnének szert magasabb profitra, ha kedvezőbb áron értékesíthetnének saját értékesítési csatornáikon és az alacsonyabb jutalékszintet alkalmazó platformokon.
A GVH szerint átláthatóbbá vált a szálláspiac az online szállásközvetítők megjelenésével, mert számos szálláshely-ajánlat összehasonlíthatóvá vált akár egyetlen közvetítő oldalán. Így ugyan nőtt a szálláshelyek közötti árverseny és a szálláshelyek kapacitás-kihasználtsága is, azonban hiányzott az érdemi árverseny az egyes szállásközvetítők között, és a szálláshelyek árai lényegében azonosak voltak minden értékesítési csatornán az ágazati vizsgálat által érintett időszak első felében.
A GVH álláspontja illeszkedik az időközben lefolytatott nemzetközi eljárások megállapításaihoz, hogy a paritásos kikötések teljeskörű – azaz valamennyi értékesítési csatornára kiterjedő – használata korlátozhatja a piaci versenyt az árak standardizálásával és a belépési korlátok növelésével. A koncentráltnak tekinthető magyar piacon ez különösen aggályos lehet – írták. A teljeskörű paritásos klauzulák alkalmazása nem jár olyan jellegű és mértékű hatékonysági előnyökkel, illetve fogyasztói jólétet növelő hatással, amely indokolná az egyes értékesítési csatornák közötti verseny teljes korlátozását az egyes szálláshelyeket tekintve.
A nagyobb nemzetközi online szállásközvetítők (Booking.com, Expedia) 2015-ben a magyar piacon is szűkítették az árparitási kikötés hatályát. Így egy szállásközvetítő a jövőben csak azt kötheti ki, hogy a szálláshely a saját honlapjánál ne adjon kedvezőtlenebb feltételeket. A paritási kikötés nem terjed ki más szállásközvetítőre, illetve a többi foglalási csatornára (telefon, fax, e-mail), azaz lehetőség lesz arra, hogy a szálláshely engedményeket adjon.
A GVH álláspontja szerint a szűkített paritás megoldás lehet a problémára, figyelembe véve a potyautazás veszélyét is. A szűkített paritás lehetőséget teremt a szálláshelyeknek az eltérő értékesítési csatornákon eltérő árazási stratégia alkalmazására, valamint a szállásközvetítőknek, hogy akciókat hirdessenek jutalékuk terhére, és az árakban is versenyezzenek egymással.
Az online szállásközvetítői piac legnagyobb magyar tulajdonban álló szereplője, a Szallas.hu jelezte a GVH-nak az ágazati vizsgálat jelentéstervezetének publikálása után, hogy áttér a szűkített paritás alkalmazására a nemzetközi szereplőket követve. Ezzel valamennyi nagyobb szereplő gyakorlatában megjelenik a szűkített paritás alkalmazása, ami remélhetőleg befolyásolja a kisebb piaci részesedésű szereplők magatartását is.
A változások fényében a GVH az idén nem tervez beavatkozást a piaci folyamatokba, de nem zárja ki, hogy később megteszi – írták. A teljes jelentés a GVH honlapján érhető el. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Nagy Márton: a magyarországi turizmus hasít
A magyarországi turizmus hasít, Ferihegy Európa leggyorsabban bővülő repülőtere –…
Tovább olvasom >A szervízdíj nem borravaló – itt a különbség a kettő között
Gyakran nagy bizonytalanság övezi, hogy a mára szinte mindenhol alkalmazott…
Tovább olvasom >GVH-elnök: „a nemzeti versenyhatóság kiemelt feladata a magyar fogyasztók érdekeinek védelme”
A Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Államigazgatási Kollégium decemberi ülésén tartott előadást Rigó…
Tovább olvasom >További cikkeink
Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >A MOL Campus mindkét étterme, a Virtu és a Zazie is Michelin ajánlást kapott
Mindössze egy évvel a megnyitásukat követően a MOL Campus mindkét…
Tovább olvasom >Változások az alkoholreklámozási szabályokban 2024. január 1-től
2024. január 1-jétől jelentős változások lépnek életbe az alkoholreklámozás terén,…
Tovább olvasom >