Grüne Woche, Berlin, 2. rész – Környezetvédelmi, gazdaságpolitikai és morális kérdések Berlinben
A 400 ezer látogatón és a mintegy 12 ezer kiállítón kívül még egy „leg” fűződik az idei, immár 75. alkalommal megtartott Grüne Wochéhoz: minden korábbinál nagyobb szerepet kapott az agrárpolitika. A hagyományos politikai rendezvények sorában Ilse Aigner német élelmezésügyi, mezőgazdasági és fogyasztóvédelmi miniszter a növényi olajok 30 százalékos drágulását prognosztizálta a közeljövőre. Számít a tej árának növekedésére is, míg szerinte a hús ára egyelőre stagnál.
– Ha a német élelmiszer-kereskedelemben továbbra is az árverseny uralkodik, akkor az a minőség rovására megy, és a fogyasztók látják majd a kárát – jelentette ki. – Pedig az élelmiszer nem egy áruféleség a sok közül, hanem létszükségleti cikk, amely meghatározza mindnyájunk életének minőségét.
Az élelmiszerek alacsony németországi árával kapcsolatban megjegyezte, hogy egy átlagos háztartás kiadásainak mindössze 11 százalékát fordítja élelmiszerre:
– Ha ilyen olcsó az ennivaló, akkor érdemes elgondolkodni azon, hogy az emberek mennyi élelmiszert dobnak ki vagy pocsékolnak el. Ez nem csak morális kérdés, mert ugyanakkor a világ más részein emberek százmilliói éheznek.
„Amit a piac tönkretett”
Gerd Sonnleitner, a Német Parasztszövetség elnöke szintén hagyományos sajtótájékoztatóján kritizálta az élelmiszer-kereskedelmi vállalatok túlhatalmát.
Megemlítette, hogy a Német Élelmiszeripar Szövetségi Egyesületének elnöke, Jürgen Abraham, egy nagy húsipari cég tulajdonosa egy másik sajtótájékoztatón szokatlanul éles hangon támadta az élelmiszer-kereskedőket, mert háttérbe szorítják a kis- és középvállalkozásokat:
– Öt diszkontláncra 44 százalék jut a német élelmiszerek bolti forgalmából, amelyeket 5 800 vállalkozás állít elő. Ugyanakkor a kereskedők hátrányosan megkülönböztetik a kisebb cégeket. Amikor pedig ezt kifogásoljuk, a versenyhivatal úgy foglal állást, hogy a verseny előnyös a fogyasztók számára.
Sonnleitner a német tejtermelők ellehetetlenülésével kapcsolatban kijelentette:
– Az állam sajnos sem az adók megváltoztatásával, sem támogatásokkal nem tudja jóvátenni, amit a piac tönkretett.
Több élelmiszer, kevesebb éhező
Nyilvános előadásában Alexander Müller, az ENSZ élelmezési és mezőgazdasági világszervezete, a FAO vezérigazgató-helyettese rámutatott:
– A globális felmelegedés nemcsak környezetvédelmi, hanem gazdasági és politikai kérdés is. Hiszen 2050-ig Földünk lakossága a jelenlegi 6,2 milliárdról várhatóan 9 milliárdra növekszik, és a világon 70 százalékkal több élelmiszert állítanak majd elő, hogy az éhezés mérséklődjön. Ez azonban elkerülhetetlenül több szén-dioxid kibocsátásával jár. A probléma megoldását közösen kell keresnünk.
Korábban kelet-nyugati agrárfórumot tartottak a kereskedelempolitikai kérdésekről. Azt a sorozatot négy éve befejezték, és azóta agrárminiszterek nemzetközi fórumának, illetve idén csúcstalálkozójának nevezik az eseményt.
Újabb osztrák exportrekord
A politikai kísérőprogram megszokott részeként az osztrák exportot ösztönző Agrarmarkt Austria (AMA) is megtartotta szokásos sajtótájékoztatóját. Mint mindig, egy belvárosi szállodában. Dr. Stephan Mikinovic ügyvezető igazgató újabb kiemelkedő növekedésről számolhatott be:
– Ausztria agrárexportja mennyiségi rekordot ért el 2009-ben. Az előző évhez képest 8 százalékkal több árut adtak el külföldre, ami 7,96 millió tonnát jelent. Értékben viszont 10 százalékkal csökkent kivitelünk, az általános recesszió következtében – állapította meg az AMA igazgatója. – A tej alacsony ára szintén negatívan befolyásolta a mérleget. A külföldi fogyasztók azonban hűségesek maradtak az osztrák termékekhez. Az osztrák exportpiacok rangsorát Németország vezeti 2,4 milliárd euróval. Utána Olaszország következik 1,1 milliárddal. További sorrend: USA 300 millió, Szlovénia 290 millió, Magyarország 285 millió és Svájc 248 millió euróval.
Magyarország utoljára 2004-ben exportált több mint kétszer annyi mezőgazdasági terméket Ausztriába, mint amennyit onnan importált. Azóta az olló egyre szűkül.
Osztrák statisztika szerint tavaly a magyar agrárkivitel nyugati szomszédunkhoz 21 százalékkal csökkent az előző évhez képest, 332,8 milliárd euróra. Ugyanakkor onnan a behozatal mínusz 12 százalék, ami 285,1 milliárd eurót jelent.
Az Ausztriába irányuló magyar export legnagyobb tétele a hús, tavaly 4 százalék növekedéssel, 42 milliárd euró értékben.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megnyílt az FHA Szingapúr, hat kiállító az Agrármarketing Centrum standján
Több mint ötvenkét országból, mintegy ezerötszáz kiállító részvételével nyílt meg…
Tovább olvasom >„Szerelmem a trade marketing” konferenciasorozat: Infláción innen és túl
A „Szerelmem a trade marketing” konferenciasorozat alcíme idén „Infláción innen…
Tovább olvasom >A világ minden tájáról vonzza az iparági vezetőket a Fruit Logistica
A Fruit Logistica, a világ vezető gyümölcs- és zöldségipari szakkiállítása,…
Tovább olvasom >