Grüne Woche, Berlin, 1. rész – Fogyasztók mellett beszerzőkkel is találkoztak a magyarok Berlinben
Mintegy 30-50 millió forint értékű médiafelületet kaptak a magyar élelmiszerek Németországban, januárban. Azzal kerültek az érdeklődés homlokterébe, hogy a berlini Grüne Woche (Zöld Hét) élelmiszervásár partnerországaként mutatkozhatott be Magyarország, jelenti a Trade magazin tudósítója Berlinből.Újságcikkek, tévé- és rádióriportok
taglalták a finom ízeket, kiváló
minőséget. Tíz napon át pedig több
mint 400 ezer látogató kóstolhatta, vásárolhatta
a szalámit, kolbászt, Erős Pistát és a
többit. A német főváros hólepte utcáin az
emberek ezernyi „Ungarn” felirattal és fűszerpaprika
logóval találkozhattak.
Álljuk a versenyt
Magyarok 1972-ben vettek részt először a
Grüne Wochén, de ilyen nagy felhajtás most
először kísérte a magyar cégeket és termékeiket.
Miközben 56 ország 1 600 kiállítója
versengett a látogatók figyelméért.
Újságíróként tizenhatodszor vehettem
részt ezen a nagy januári élelmiszer-seregszemlén.
Kezdetben szerényen kopogtattunk az EU ajtaján, most pedig
Michael T. Hofer, a berlini vásár sajtófőnöke
jókedvűen állapította meg:
– A magyar élelmiszerek végre a kommunikációban
is elfoglalják azt a helyet, amit
ismertségükkel, kedveltségükkel már régen
megszereztek a német fogyasztóknál.
Magyar szemmel az idei Grüne Woche
legfontosabb tanulságai a következők:
1. A nagyok mellett kis- és középvállalataink
árui is versenyképesek külföldön, és
van is rájuk kereslet. Sajnos, éppen legnagyobb
export-piacunkon, Németországban
nagyon olcsó az élelmiszer, a
kereskedelemben dúló kíméletlen árharc
következtében.
2. Általában az élelmiszerárak emelkedése
várható a közeljövőben, amikor
Kínában és Indiában érzékelhetően
megnövekszik a vásárlóerő. Szintén a
drágulás irányába hat, ha gabonából
és más növényekből élelmiszer helyett
bioüzemanyag készül. Ez nem a jövő
zenéje, hanem például már a jelenlegi
ukrán agrárpolitika egyik törekvése.
3. Folytatódik a piaci mechanizmusok és
a politikai beavatkozás közötti konfrontáció.
Ennek következtében ingadozhat
egyes élelmiszerek kínálata,
ára és jövedelmezősége is.
Edeka, REWE és a többiek
– Hat év szünet után újra kiállítunk a berlini
Grüne Wochén – mondta Zernig Frigyes,
a Hungerit külkereskedelmi igazgatója
vasárnap délután, a vásár harmadik
napján. – Mivel Magyarország a mostani
rendezvény partnerországa, bízunk benne,
hogy a termékeink iránti kiemelt érdeklődés
következtében üzleti kapcsolataink is
bővülnek. Nagy reményeket fűzök a német
boltláncok és nagykereskedők beszerzőivel
tartott egész napos találkozóhoz, amit az
Agrármarketing Centrum szervezett.
Hasonló meggondolásból állított ki a másik
40 magyar cég többsége is, amint az
a képviselőikkel folytatott beszélgetésekből
kiderült. Másfél tucat beszerző között
a németországi piacvezető Edeka-lánc, és
az Európában negyedik legnagyobb forgalmú
multinacionális kereskedelmi vállalat,
a REWE üzletemberei is eljöttek,
hogy megismerjék a magyar kínálatot.
A nagy magyar cégek közül a PICK Szeged
standján Bakacsi János, a német export
menedzsere munkatársnőivel a téliszalámi,
Puszta kolbász, enyhe és csípős
Puszta snack, valamint mangalicakolbász
révén igyekezett ismert és kedvelt termékeik
imázsát növelni.
A Bonbonettinél Wendt Viktória exportmenedzser
arról tájékoztatott, hogy mintáikat a
Kaufhof szakemberei választották ki. Sláger
a Cherry Queen konyakos meggy, és keresettek
a kézzel készített, különleges, például
marcipán ízesítésű Bonbonita desszertek is.
A Metróhoz tartozó Kaufhof áruházlánc öt
berlini egységének élelmiszerosztályain magyar heteket tartottak januárban, ahogyan a német főváros hat Metro áruházában is.
A Cerbona és az Univer szintén a magyar csarnok nagy kiállítói közé tartozott, itthon is, külföldön is bevált márkatermékeivel.
Egy teljes csarnok a magyaroké
Most először vesz igénybe egy teljes csarnokot az AMC által szervezett magyar közösségi kiállítás. A látogatók szórakoztatásáról egy óriási Rubik kocka mellett a Balaton tíz négyzetméteres makettje gondoskodott vitorlásokkal, hajókkal.
Bevált látványosság a 250 férőhelyes magyar csárda cigányzenével. Hétvégeken, a déli órákban folyamatosan telt házzal üzemelt. Vécsy György vendéglős és csapata húsz év tapasztalatainak birtokában állta a rohamot.
Rohamot? Csak az első hétvégén 1 600 autóbuszt regisztráltak a vásár parkolóiban. Ez legalább 60 ezer embert jelent Berlin közelebbi és távolabbi vonzáskörzetéből.
Az úgynevezett co-marketing iskolapéldáját mutatta be a Magyar Turizmus Zrt. berlini és kelet-németországi irodája, együtt a Hunguest Hotels képviselőivel. Összekötötték az élelmiszerek vonzerejét és az akciós utak kínálatát.
Legtöbben a kedvezményes hévízi nyaralás iránt érdeklődtek. A kedvezményes városlátogatások közül inkább Budapestet kínálták, mint Pécset, Európa kulturális fővárosát.
– Pécs környéke egyelőre jófajta vörösborairól híres, úgyhogy a város népszerűsítése érdekében még akad tennivalónk – mondta Arstid Müller, az iroda munkatársa.
Gráf József sajtóreggelire hívott
A 10.2-es „magyar” csarnokban 50 német és külföldi újságírót látott vendégül Gráf József földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter a csárdában szombat reggel.
– Azért hívtam meg önöket ide, hogy meg is kóstolhassák a jóízű magyar szalámit, kolbászt, zöldpaprikát, hagymát meg a többi specialitást, és meggyőződjenek kiemelkedő minőségükről – így köszöntötte Gráf József a sajtóreggeli résztvevőit.
nA kérdések másfél órán keresztül sorjáztak a magyar agrárkormányzat képviselőihez, akik készséggel elégítették ki a szokatlanul nagy érdeklődést.
A magyar agrárminiszter hivatalos sajtóértekezletet is tartott a berlini vásárközpontban; 80 német és külföldi újságírót tájékoztatott a magyar élelmiszerek széles, kiváló minőségű kínálatáról. Többek között hangsúlyozta, hogy hazánk azon kevés közép- és kelet-európai ország egyike, amely több élelmiszert ad el Németországban, mint amennyit onnan behoz.
Bajai Ernő
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megnyílt az FHA Szingapúr, hat kiállító az Agrármarketing Centrum standján
Több mint ötvenkét országból, mintegy ezerötszáz kiállító részvételével nyílt meg…
Tovább olvasom >„Szerelmem a trade marketing” konferenciasorozat: Infláción innen és túl
A „Szerelmem a trade marketing” konferenciasorozat alcíme idén „Infláción innen…
Tovább olvasom >A világ minden tájáról vonzza az iparági vezetőket a Fruit Logistica
A Fruit Logistica, a világ vezető gyümölcs- és zöldségipari szakkiállítása,…
Tovább olvasom >