Grüne Woche, Berlin, 1. rész – Fogyasztók mellett beszerzőkkel is találkoztak a magyarok Berlinben

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 02. 14. 08:00

Mintegy 30-50 millió forint értékű médiafelületet kaptak a magyar élelmiszerek Németországban, januárban. Azzal kerültek az érdeklődés homlokterébe, hogy a berlini Grüne Woche (Zöld Hét) élelmiszervásár partnerországaként mutatkozhatott be Magyarország, jelenti a Trade magazin tudósítója Berlinből.Újságcikkek, tévé- és rádióriportok
taglalták a finom ízeket, kiváló
minőséget. Tíz napon át pedig több
mint 400 ezer látogató kóstolhatta, vásárolhatta
a szalámit, kolbászt, Erős Pistát és a
többit. A német főváros hólepte utcáin az
emberek ezernyi „Ungarn” felirattal és fűszerpaprika
logóval találkozhattak.

Álljuk a versenyt
Magyarok 1972-ben vettek részt először a
Grüne Wochén, de ilyen nagy felhajtás most
először kísérte a magyar cégeket és termékeiket.
Miközben 56 ország 1 600 kiállítója
versengett a látogatók figyelméért.
Újságíróként tizenhatodszor vehettem
részt ezen a nagy januári élelmiszer-seregszemlén.
Kezdetben szerényen kopogtattunk az EU ajtaján, most pedig
Michael T. Hofer, a berlini vásár sajtófőnöke
jókedvűen állapította meg:
– A magyar élelmiszerek végre a kommunikációban
is elfoglalják azt a helyet, amit
ismertségükkel, kedveltségükkel már régen
megszereztek a német fogyasztóknál.
Magyar szemmel az idei Grüne Woche
legfontosabb tanulságai a következők:
1. A nagyok mellett kis- és középvállalataink
árui is versenyképesek külföldön, és
van is rájuk kereslet. Sajnos, éppen legnagyobb
export-piacunkon, Németországban
nagyon olcsó az élelmiszer, a
kereskedelemben dúló kíméletlen árharc
következtében.
2. Általában az élelmiszerárak emelkedése
várható a közeljövőben, amikor
Kínában és Indiában érzékelhetően
megnövekszik a vásárlóerő. Szintén a
drágulás irányába hat, ha gabonából
és más növényekből élelmiszer helyett
bioüzemanyag készül. Ez nem a jövő
zenéje, hanem például már a jelenlegi
ukrán agrárpolitika egyik törekvése.
3. Folytatódik a piaci mechanizmusok és
a politikai beavatkozás közötti konfrontáció.
Ennek következtében ingadozhat
egyes élelmiszerek kínálata,
ára és jövedelmezősége is.

Edeka, REWE és a többiek
– Hat év szünet után újra kiállítunk a berlini
Grüne Wochén – mondta Zernig Frigyes,
a Hungerit külkereskedelmi igazgatója
vasárnap délután, a vásár harmadik
napján. – Mivel Magyarország a mostani
rendezvény partnerországa, bízunk benne,
hogy a termékeink iránti kiemelt érdeklődés
következtében üzleti kapcsolataink is
bővülnek. Nagy reményeket fűzök a német
boltláncok és nagykereskedők beszerzőivel
tartott egész napos találkozóhoz, amit az
Agrármarketing Centrum szervezett.
Hasonló meggondolásból állított ki a másik
40 magyar cég többsége is, amint az
a képviselőikkel folytatott beszélgetésekből
kiderült. Másfél tucat beszerző között
a németországi piacvezető Edeka-lánc, és
az Európában negyedik legnagyobb forgalmú
multinacionális kereskedelmi vállalat,
a REWE üzletemberei is eljöttek,
hogy megismerjék a magyar kínálatot.
A nagy magyar cégek közül a PICK Szeged
standján Bakacsi János, a német export
menedzsere munkatársnőivel a téliszalámi,
Puszta kolbász, enyhe és csípős
Puszta snack, valamint mangalicakolbász
révén igyekezett ismert és kedvelt termékeik
imázsát növelni.
A Bonbonettinél Wendt Viktória exportmenedzser
arról tájékoztatott, hogy mintáikat a
Kaufhof szakemberei választották ki. Sláger
a Cherry Queen konyakos meggy, és keresettek
a kézzel készített, különleges, például
marcipán ízesítésű Bonbonita desszertek is.
A Metróhoz tartozó Kaufhof áruházlánc öt
berlini egységének élelmiszerosztályain magyar heteket tartottak januárban, ahogyan a német főváros hat Metro áruházában is.
A Cerbona és az Univer szintén a magyar csarnok nagy kiállítói közé tartozott, itthon is, külföldön is bevált márkatermékeivel.

Egy teljes csarnok a magyaroké
Most először vesz igénybe egy teljes csarnokot az AMC által szervezett magyar közösségi kiállítás. A látogatók szórakoztatásáról egy óriási Rubik kocka mellett a Balaton tíz négyzetméteres makettje gondoskodott vitorlásokkal, hajókkal.
Bevált látványosság a 250 férőhelyes magyar csárda cigányzenével. Hétvégeken, a déli órákban folyamatosan telt házzal üzemelt. Vécsy György vendéglős és csapata húsz év tapasztalatainak birtokában állta a rohamot.
Rohamot? Csak az első hétvégén 1 600 autóbuszt regisztráltak a vásár parkolóiban. Ez legalább 60 ezer embert jelent Berlin közelebbi és távolabbi vonzáskörzetéből.
Az úgynevezett co-marketing iskolapéldáját mutatta be a Magyar Turizmus Zrt. berlini és kelet-németországi irodája, együtt a Hunguest Hotels képviselőivel. Összekötötték az élelmiszerek vonzerejét és az akciós utak kínálatát.
Legtöbben a kedvezményes hévízi nyaralás iránt érdeklődtek. A kedvezményes városlátogatások közül inkább Budapestet kínálták, mint Pécset, Európa kulturális fővárosát.
– Pécs környéke egyelőre jófajta vörösborairól híres, úgyhogy a város népszerűsítése érdekében még akad tennivalónk – mondta Arstid Müller, az iroda munkatársa.

Gráf József sajtóreggelire hívott
A 10.2-es „magyar” csarnokban 50 német és külföldi újságírót látott vendégül Gráf József földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter a csárdában szombat reggel.
– Azért hívtam meg önöket ide, hogy meg is kóstolhassák a jóízű magyar szalámit, kolbászt, zöldpaprikát, hagymát meg a többi specialitást, és meggyőződjenek kiemelkedő minőségükről – így köszöntötte Gráf József a sajtóreggeli résztvevőit.
nA kérdések másfél órán keresztül sorjáztak a magyar agrárkormányzat képviselőihez, akik készséggel elégítették ki a szokatlanul nagy érdeklődést.
A magyar agrárminiszter hivatalos sajtóértekezletet is tartott a berlini vásárközpontban; 80 német és külföldi újságírót tájékoztatott a magyar élelmiszerek széles, kiváló minőségű kínálatáról. Többek között hangsúlyozta, hogy hazánk azon kevés közép- és kelet-európai ország egyike, amely több élelmiszert ad el Németországban, mint amennyit onnan behoz.

Bajai Ernő

Kapcsolódó cikkeink