Grillszezon takaréklángon – ez nem az innovációk éve lesz ezen a piacon
Szűk, koncentrált termékválaszték prognosztizálható grilltermékekből az üzletekben az idei szezonra. A piaci szereplők arra törekednek, hogy általuk gyártott, az áremelkedések miatt keresettebbé vált saját márkákkal együtt gyártói brandjüket is belistáztassák partnereiknél. Bár ízben, méretben vannak újdonságok, ez nem az innovációk éve lesz ezen a piacon – inkább a termékvonal-optimalizálásé és a kockázatcsökkentésé.
Ez a cikk a Trade magazin 2023.5. számában olvasható
A húsárak bő egy év alatt másfélszeresére nőttek, és a nyershús-alapanyagok 5%-os mértékű áfájával szemben a feldolgozott húskészítményeket még mindig 27%-os áfa terheli – erről a starthelyről indul az idei grillszezon. Nem csoda, hogy nő az otthoni pácolás népszerűsége.
– Forgalmi oldalról továbbra is a szupermarketek és a diszkontok grillkínálata a legnagyobb – jelzi Matyasovszky Tünde, a Bonafarm Zrt. senior brand managere (Valdor). – A kereskedelmi partnerek a márkás termékek mellett széles saját márkás grilltermékválaszték kialakítására is törekszenek. A grillhúsok és kolbászok dominanciája töretlen, de egyre népszerűbbek a grillsajtok és zöldségek is.
– Ami a hústípusokat illeti, könnyű átsüthetősége miatt a baromfi a legnépszerűbb, ami pedig a testrészeket illeti, a csirkemellfilé, a csirkecombfilé és a csirkeszárny a leggyakrabban grillezett hús. Sertés vonalon pedig a tarja és az oldalas – fűzi hozzá Géger Gyopár, a Bonafarm Zrt. brand managere (Pick Friss hús).
A hazai fogyasztók elsősorban a bevált, tradicionális ízeket részesítik előnyben. Örök sláger a „magyaros”: pikáns, paprikás, borsos, valamint a mézes-mustáros és sajtos ízvilág. Ezek adják a cégek értékesítésének zömét, de az újdonságoknak is helye van a piacon.
Kulcsszerepben a diszkontok
A tavalyi év áremelései után az idei év komoly mérföldkő lehet a fogyasztási szokások alakulásában.
– Már most, az első negyedév alapján is jól látható, hogy a fogyasztók ebben az évben a megszokott termékeiket leváltják egy közel hasonló minőségű, de kedvezőbb árucikkre – hívja fel a figyelmet Benkő András, a Kaiser Food Kft. kereskedelmi és marketingigazgatója. – A diszkontláncok növekvő térhódítása nemcsak abban mutatkozik meg, hogy a vásárlók egyre inkább ott vásárolnak, hanem más kereskedelmi szereplők is a diszkont csatornára jellemző szűkebb szortimentre állnak át, ami a márkatulajdonos cégek számára komoly fejtörést okoz. Egyre inkább körvonalazódik, hogy az egyes termékkategóriában a kereskedelmi láncok melyik brandek termékeire támaszkodva igyekeznek az adott termékkör forgalmát koncentrálni. Az elmúlt évek alapján büszkén mondhatjuk, hogy a Kaiser grillkolbászai kiemelkedő szerepet töltenek be az év felét lefedő szezon termékkínálatában.
Friss húsok megbízható forrásból
A Bonafarm húságazat sertés vonalon a Pick Friss hús, a szárnyasok között pedig a Valdor márkával biztosít kiváló minőségű friss húsalapanyagot a grillezni vágyó, de az otthoni elkészítésre szavazó fogyasztók számára. A növekvő keresletre mindkét ágazat naprakész, megújulni képes és megbízható magyar alapanyagból származó grillhússzortimenttel igyekszik válaszolni.
– A Valdor marinádozott friss csirketermékek nem tartalmaznak tartósítószert, hozzáadott ízfokozót és színezéket, így megfelelő választást biztosítanak azoknak a fogyasztóinknak is, akiknek fontos az egészséges étkezés és a megbízható forrásból származó friss hústermék – hangsúlyozza Matyasovszky Tünde. – A Valdor friss csirketermékek körében a csirkemellfilé, a csirkecombfilé és a csirkeszárny a legnépszerűbb, akár Valdor marinádos húsokról, akár otthoni fűszerezésre szánt termékről van szó.
– A Pick logóval ellátott friss hústermékek legnagyobb előnye a szigorú előírásoknak való megfelelés és a teljes nyomon követhetőség – veszi át a szót Géger Gyopár. – Termékeink magas hozzáadott értékkel rendelkező húsok, melyek olyan sertésekből készülnek, amelyek a teljes élettartamuk alatt kizárólag GMO-mentes takarmányt fogyasztanak. Az állatok felelős antibiotikumhasználat mellett, antibiotikum-mentes takarmányokkal etetve, magas állatjóléti körülmények között nevelkednek. A zárt, integrált és szigorúan nyomon követett rendszer teszi lehetővé azt, hogy a fogyasztók asztalára kerülő Pick Friss húsok biztonságosak és prémium minőségűek. Újdonságként a vastagon szeletelt tarja mellett most már a vékony tarját is kínálunk.
Új íz, új forma, új ruha
Azt tudomásul kell venni, hogy egy nemzet ízlése a hagyományokon alapul. A magyar emberek pedig a fűszeres ízek kedvelői, szögezi le Benkő András.
– Épp ezért a jól bevált sajtos és a magyaros ízlésvilághoz közelálló sajtos-pikáns grillkolbásszal bővítettük az idén grill termékkínálatunkat – informálja lapunkat a Kaiser Food Kft. kereskedelmi és marketingigazgatója. – Nemcsak új ízesítéssel, hanem más termékformával színesítjük portfóliónkat, amit a Kaiser brand megújult csomagolása fog még vonzóbbá tenni a vásárlók számára.
Az új és a már ismert grillkolbászokat széles körben kívánják megismertetni a fogyasztókkal. Erre elsősorban a kóstoltatást tartják a leghatékonyabbnak. A kóstoltatásokon túl a vásárlóikat garantált ajándékokat biztosító promócióval fogják meglepni.
Kétfrontos növekedés kannibalizmus nélkül
A Wiesbauer-Dunahúsnak tavaly mind a belföldi, mind az exportértékesítését sikerült növelnie mennyiségben, de idénre a kedvezőtlen körülmények miatt már kisebb visszaeséssel számolnak.
– Termékpalettánkról különösen kedvelik a fogyasztók a többféle terméket tartalmazó mix összeállításainkat – jelzi Kazai Zsolt, a Wiesbauer-Dunahús Zrt. értékesítési vezetője. – Nagy sikerrel debütált tavaly a 300 g Party Mini mix, de nagyon kedvelt volt 360 g grammos kiszerelésű GrillMix termékünk is, ahol a sajtos és paprikás grillkolbász mellé fehér grillkolbász is került. Az idei év sajnos, nem az innovációk éve. Sokak számára a túlélés a cél.
Kazai Zsolt kiemeli, hogy a Wiesbauer márka olyannyira ismert és kedvelt a fogyasztók körében, hogy még annak ellenére sem esik vissza az eladása, hogy eközben nő az általuk gyártott saját márkás grilltermékek forgalma. Érdekesség, hogy kiskereskedelmi partnereik szinte kivétel nélkül kérik, hogy tüntessék fel a Wiesbauer-Dunahúst mint gyártót a saját márkás termékeken.
– Maradunk a jól bevált partnereink akcióújságjaiban és online felületeiken történő megjelenéseknél, valamint tovább erősítjük közösségi médiában való megjelenésünket – foglalja össze marketingaktivitásaikat az értékesítési vezető.
Bővülő disztribúció
A Pápai Hús több hálózatban is jelen van saját márkás grilltermékeivel és márkatermékeivel egyaránt.
– A diszkont hálózatok évről évre növelik a súlyukat az értékesítésben, így fontosnak tartottuk, hogy a márkatermékeink is megtalálhatóak legyenek ezekben az üzletekben is – emeli ki Takácsné Rácz Zsuzsa, a Pápai Hús Kft. kereskedelmi igazgatója. – Az idei szezonban több márkatermékünk megtalálható lesz diszkonthálózatokban is.
Tavaly a cég sikerrel vezette be a piacra Hipster grillhurka termékeit, amelyek idén már több hálózat polcain is ott lesznek. Az idei szezonra is tartogatnak újdonságokat, több áruházláncba sikerült bekerülniük új ízesítésű grillkolbászaikkal.
– A marinádozott termékpalettánk elérhetőségét is tovább bővítjük, kiszolgálva azokat a vásárlókat, akik a frisshús-grilltermékeket részesítik előnyben – teszi hozzá Takácsné Rácz Zsuzsa. – A grillpalettánk eladásainak támogatására a social és online kommunikáción kívül idén nyáron kóstoltatásokat is szervezünk strandokon, fesztiválokon.
Igazodva a fogyasztói preferenciákhoz
A grillsajtok piaca alapvetően koncentrált, mind a szezonalitást, mind pedig a szereplőket tekintve, mondja Hunya Balázs, a Bonafarm Csoporthoz tartozó Sole-Mizo Zrt. senior brand managere.
– A jó idő beköszöntével a szabadtéri sütögetések elengedhetetlen kelléke lett a grillsajt, ám a piaci hatások a vásárlási frekvenciára, ezáltal a volumenre is hatással voltak – állapítja meg Hunya Balázs. – Mintegy 20%-os piacméret-csökkenést tapasztalunk volumenben, ami a gyártói/Private Label szerkezet arányának elmozdulását is maga után vonta. Míg 2021-ben a saját márkás termékek a grillsajtok szegmensének 30%-át tették ki, 2022-re ez az arány már közel 40%-ra módosult. A gyártói márkák számára ebben a környezetben fontos a megbízhatóság, az élmény, amit a terméken keresztül nyújtani tudnak a fogyasztóknak. Ezért kínálatunkban megtartottuk a hazai grillpiacon népszerű, a natúr és zöldfűszeres variánsokat, azonban az elmúlt időszak tapasztalatai alapján igazodtunk a fogyasztói preferenciákhoz. Kisebb kiszerelésben, illetve megújított receptúrával várjuk az idei grillszezont a Mizo grillsajtokkal, a még jobb grillélményhez.
Ízesítés összefogással
A Szarvasi Agrár Zrt 2019 októberében nyitotta meg a sajtüzemét és kezdett prémium minőségű sajtokat készíteni. A cég egyik fő tevékenysége a tejhasznú szarvasmarha-tenyésztés: az örménykúti telepen megfejt, kiváló minőségű GMO-mentes friss teljes tej egy rövid csővezetéken át érkezik közvetlenül a sajtüzembe, így azonnal feldolgozásra kerülhet. Az üzem teljes rendszere számítógép által vezérelt és kontrollált, emellett a „Free cooling system” segítségével akár az energiaköltségeik 75%-a is megtakarítható.
– Ennek ellenére a szükséges áremelések elkerülhetetlenek voltak – jegyzi meg Nacsa Severus, a Szarvasi Agrár Zrt. FMCG és marketing-osztályvezetője. – Ugyanakkor idén mi nem számolunk a grillsajt keresletének visszaesésével, mivel most már stabil vevőköre van.
Megtudjuk tőle, hogy a tavalyi évben a natúr grillsajtjuk volt a legkeresettebb, eladásaik 39%-át ez a termék tette ki. Az értékesítési toplista második helyére egy tavaly debütált termék, a medvehagymás grillsajt került, amely ezzel állandó „státuszt” nyert a palettán. A kicsit pikánsabb ízeket kedvelőknek fejlesztették ki a chilis ízesítésű terméket, amely iránt a kereslet az elmúlt időszakban nem csökkent, eladásaik 22%-át ez az ízvariáns adta 2022-ben.
– Innovációnk, hogy a termékeket GMO-mentes Kotányi fűszerekkel ízesítjük, hiszen a cég 1881 óta a legkiválóbb fűszernövények és fűszerek forgalmazója – árulja el Nacsa Severus. – A bazsalikomos, zöldfűszeres sajtok mellett további különlegességeken dolgozunk, immár egy csapatban.
A nagy reklámzajban a cég a marketingeszközök széles tárházát használja. A különböző korosztályok elérését a digitális tér maximális igénybevételével, óriásplakátokkal is biztosítják. A bezárások után újra fellendült a kóstoltatások utáni igény, bár néhány üzlet még mindig óvatos ezen a területen.
– Egy új ötlet, egy érdekes kreatív olyan témát teremthet, amiről beszélnek az emberek, és ennél jobb kommunikációs csatorna ma nem is kell – zárja gondolatait Nacsa Severus. //
Kapcsolódó cikkeink
Piactér-koncepciójával a szupermarketizáció útjára lépett a Penny Németországban
A Penny németországi piactér-koncepciója evolúciós lépés a szupermarketizáció útján. A…
Tovább olvasom >Gyors növekedés előtt áll az online és diszkont élelmiszer-kereskedelem
Az online és diszkont élelmiszer-kereskedelmi csatornák fogják várhatóan a leggyorsabb…
Tovább olvasom >Új saját márkát indított a Jumbo Hollandiában és Belgiumban
Jumbo’s néven új saját márkás termékcsaládot vezetett be a Jumbo…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >