Göröngyös úton, jó irányban
Septe József, a Magyar Pékszövetség elnöke átfogó képet adott lapunknak a pékipar elmúlt másfél évének szakmai eredményeiről, kihívásairól, lehetőségeiről, és elemezte a modern pékségek fejlődési irányait meghatározó trendeket.
A cikk a Trade magazin 2025/12-2026.01. lapszámában olvasható.

Septe József
elnök
Magyar Pékszövetség
Az elmúlt másfél évben a Magyar Pékszövetség több területen is jelentős eredményt ért el, amelyek mind a szakma erősödését és közösségünk fejlődését szolgálták. Arculatunk, weboldalunk teljes megújuláson ment keresztül, rendszeresen tájékoztatjuk tagjainkat az iparágat érintő aktualitásokról, elérhető pályázati lehetőségekről. Szövetségünk két új munkatársa a marketing és a kommunikáció területén támogatják tevékenységünket. Tagjainknak pályázati forrásból díjmentes online marketingképzést indítottunk, és a jövőben további képzéseket is tervezünk.
Aktívan részt vettünk nemzetközi szakmai rendezvényeken, ami remek alapot adott arra, hogy szorosabbra fűzzük a külföldi szervezetekkel való kapcsolatainkat. Tevékenységeink intenzitásának köszönhetően taglétszámunk 430 vállalkozásra bővült, a kenyérversenyünkre pedig idén rekordszámú sütőipari termékkel neveztek be a versenyzők.
2025-ben a pékségek száma viszonylag stabil maradt, az országban megközelítőleg mintegy 900-1000 sütőipari vállalkozás működik. Az elmúlt másfél évben az iparág költségei jelentős mértékben emelkedtek. Ehhez hozzájárult az euró-forint árfolyam ingadozása és az energia drágulása, a logisztikai és üzemanyagköltségek, bérek, alapanyagok növekedése. Az ezzel járó árnövekedésre a fogyasztók vegyesen reagáltak. A legtöbben tudatosabban vásárolnak: gyakrabban választanak akciós termékeket, kisebb kiszereléseket vagy olcsóbb alternatívákat. Mindemellett számos vásárló továbbra is kitart a jól bevált minőség és a megszokott pékség mellett, még ha ez magasabb költséget is jelent számukra. Sokuk inkább kisebb mennyiséget vásárol, de azt jobb minőségben, megbízható forrásból.
A nagy sütőipari cégek főként általános, nagy mennyiségben gyártható termékeket kínálnak, amelyek előnye a mindig azonos minőség és a könnyű hozzáférhetőség. A gyártást a multinacionális cégek megrendeléseihez igazítják, és elsősorban az általuk igényelt termékeket szállítják. A kis- és közepes méretű pékségek inkább egyedi, kézműves jellegű termékekre koncentrálnak. Termékeik ízben gazdagok, és gyakran változatosabb a kínálatuk, hiszen szezonális vagy különleges pékárukat is kínálnak, amelyek alkalmazkodnak a helyi vásárlói igényekhez.
A fogyasztók értékelik a minőségi alapanyagokat, valamint a hagyományos, kovásszal vagy hosszú érlelésű eljárással készült termékeket. Egyre nagyobb figyelmet kapnak az egészségtudatos alternatívák is, például a teljes kiőrlésű, gluténmentes vagy magvakkal gazdagított termékváltozatok. Ugyanakkor a szakmában tapasztalható szakképzett munkaerőhiány tovább nehezíti a működést, hiszen sok pékség számára gondot okoz a megfelelő képzettségű és gyakorlatú szakemberek megtalálása.
Egy modern pékség jóval többről szól, mint a péktermékek előállításáról. A hangsúly a minőségen, a fenntarthatóságon és a hitelességen van. Előtérbe kerülnek a természetes alapanyagok, a kovászolás és az adalékmentes technológiák, miközben egyre fontosabb a helyi termelők támogatása is. A korszerű pékség ma már nem csupán üzem, hanem élmény- és közösségi tér is, ahol a fejlettebb szakboltokban és bolthálózatokban a friss pékáru mellett kávét, szendvicseket, tortákat és süteményeket kínálnak a fogyasztók számára. Hangsúlyosabb szerepet kap a digitalizáció: a vásárlók online rendelhetnek, előre foglalhatnak friss pékárut, míg a pékség működését automatizált termelésirányítás, készletkezelő rendszerek és adatelemzés segíti.
Szövetségünk látványos és szakmailag tartalmas programsorozattal készül a 2026. március 3–5. között rendezett SIRHA kiállításra, amely a pékszakma hagyományait és megújulását egyaránt szemlélteti. Központi eseménye a XV. Szent István-napi kenyérverseny első fordulója lesz, amelyet élő zsűrizéssel és közönség előtti bemutatóval szervezünk meg. Emellett kreatív szendvicskészítő bemutatók, interaktív kóstolók, szakmai kerekasztal-beszélgetések és sütőipari innovációkat felvonultató beszállítói prezentációk várják a látogatókat.
Kapcsolódó cikkeink
Többet főznének az X- és Y-generációk tagjai
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Zöld jövő a FoodTechShow-n
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Magyarországra érkezett a Sensobus
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >További cikkeink
MEGJELENT A TRADE MAGAZIN LEGFRISSEBB SZÁMA!
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Agroinform.hu: a fenyőfát vásárlók háromnegyede idén is hazai termelők termékeit díszítheti fel
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Nagy István: a mezőgazdaság teljes kibocsátási értéke és jövedelmezősége is bővült
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >

